Kuulumisia

Kuulumisia

Käyttäjä soroppi aloittanut aikaan 28.09.2019 klo 16:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 28.09.2019 klo 16:39

Ystävällä oli eilen isot juhlat. Olo on yllättävän hyvä, joskin aika väsynyt. Kävimme rääppiäisissä syömässä eilisiä tähteitä (juhlapaikka oli siivottu jo aamulla, eli auttamaan emme ehtineet), lähtiessä työnnettiin vielä oluet käteen. Juna kotiinpäin lähtee keskellä yöllä, joten olemme hotellissa vielä tämän päivän. Kallista, mutta ehkä se ettei tarvitse kuluttaa päivää raahaten rinkkaa ympäri kaupunkia on sen arvoista.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 27.06.2020 klo 19:38

Luin vasta nyt ukkisi kuolemasta. Otan osaa.

Mun isovanhemista viimeksi elossa ollut, äitini äiti, kuoli jo 20 vuotta sitten. Äitinikin on jo hänen iässään.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 27.06.2020 klo 22:28

Kiitos JP 🙂 Luulen että multa lähtee seuraavana toisen puolen mummo. Kävin kaiken varalta katsomassa, vaikkei hän tainnut minua tunnistaakaan (maski päässä ja kahden metrin turvavälin päästä - hoitajat toivat hänet pyörätuolissa palvelukodin kuistille).

Nyt olen jo kotimatkalla. Aamulla melkein kotona. Kumppania onkin ollut jo ikävä.

 

Käyttäjä kirjoittanut 29.06.2020 klo 14:59

Kevään aikana tuli vastaan hoitotahtoasia. En omaani ole vieläkään saanut tehdyksi, mutta tulostelin äidille ja miehelleen niitä erilaisia lomakkeita. Äiti viimeksi soittaessaan kysyi tulenko sihteeriksi. Kun seuraavan kerran asiasta puhuttiin, ei myöntänyt niistä papereista olevan kyse, onhan sitä niin vaikea miettiä. Heillä jo ikää, äiti 86 ja miehensä 71. Jotain muuta oli ollut mielessä, vaikka aika tarkkaan tiedän jos onnistuisi reissata tänä kesänä, niitäkin papereita plarattaisiin.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 02.07.2020 klo 01:17

En ollut itse osallisena enkä tunne termistöä, mutta ukilla oli ymmärtääkseni joko elvytyskielto, tai ainakin raskaammat hoidot jo rajattu pois, eli hän oli lähinnä saattohoidossa.

Olen väsynyt, ja samalla taas en. Olen yrittänyt puristaa asioita valmiiksi, tavalla joka ei pitkällä aikajänteellä ole terveellistä/mahdollista. Tuntuu siltä etten ole pitänyt taukoja kuin syödäkseni tai nukkuakseni, mutta se ei kyllä pidä paikkaansa. Välillä olen niin adrenaliinihöyryissä että tuntuu lähinnä hyvältä - haaste tuo esiin stressin positiiviset vaikutukset, päättäväisyys tekee mielestä/olosta jollakin tapaa kirkkaan ja voimakkaan. Ajoittain turhauttaa että homma moninkertaistui lähellä deadlinea - eikä pelkästään omasta syystäni - mutta sitten tunne katoaa, koska se ei ole tärkeää selviytymisen kannalta juuri tällä hetkellä. Tekemisessä, vaihtoehtojen puutteessa, on oma rauhansa. Välillä ajatukset menevät ihan puuroksi (silloin tiedän pitää tauon), ja sitten taas joissa pakotan itseni jatkamaan vaikka tiedän etten pysty tuottamaan kuin korkeintaan keskinkertaista jälkeä. Saa nähdä tuleeko vieroitusoireita kun tämä rutistus saadaan päätökseen ja olisi mahdollista hellittää.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä kirjoittanut 02.07.2020 klo 16:06

Työniloa, niin kauaksi aikaa kuin tarvitset.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 02.07.2020 klo 18:47

Pikemiten 😊

Lopetin tältä päivältä. Kumppani jatkaa vielä töitä, viheltellen hampaidensa välistä. Hän ei tykkää laulaa muiden kuullen, mutta kuulokkeet päässä johonkin muuhun keskittyessä kuulen sitä aina silloin tällöin.

Käyttäjä kirjoittanut 03.07.2020 klo 11:57

soroppi kirjoitti:
En ollut itse osallisena enkä tunne termistöä, mutta ukilla oli ymmärtääkseni joko elvytyskielto, tai ainakin raskaammat hoidot jo rajattu pois, eli hän oli lähinnä saattohoidossa.

 

Noissa papereissa - hoitotahto - on mahdollisuus ilmaista omaan tulevaan hoitoon liittyen, mitä asioita elämässä arvostaa, mitä toivoo, mm.(esim.miten haluaa kahvinsa, maidolla vai ilman (tai teensä yms.))'

Hoitotahto on tavallaan 3-osainen.

A - SITOVAT TAHDONILMAUKSENI (Edunvalvontavaltuutus; on vai ei ole tehty)

(Sijaispäättäjän nimeäminen)

(Tietojen voinnista ja olinpaikasta ilm.läheisille - keille jne.)

Elämän loppuvaiheseen liittyvät päätökseni (rastituskohtia) (4 vaihtoehtoa, yksi niistä on mahdollisuus kieltää elvytys).

Lisäksi tahdon: (kohtia muutama, joista valita)(esim. Ei heng.koneeseen,  ei syöttöletkua, jos olen tiedottomassa tilassa eikä toipuminen enää tod.näk.) (vain välttämätön tehdään, vaikeiden oireiden ja kipujen poistamiseksi tulee lääkitä ja hoitaa sairauden loppuvaiheessakin)

B HOITOA KOSKEVIA TOIVEITANI

  1. "Toivon, että elämänarvojani kunnioitetaan hoidossani.... "
    (perhe... perheelle mahdollisuus osallistua hoitoon... juhlapyhät... minulle tärkeitä.
    Yksityisyyttäni kunnioitetaan...(esim. minun ei anneta puolialasti kuljeskella käytävillä)
  2. Hoitopaikan valinnasta ja hoidon sisällöstä...
    "...toivon,   ..."
  3. "Toivon, että perushoivassani  huomioidaan minulle tärkeät asiat..."
    (kahvi/teetä tms. pidän.... konjakkipaukku... hygienia tärkeää.... saunomisesta pidän...
    haluan olla aina siisti... jne. ...olen tottunut jumpparyhmiin...iltavirkku... kortinpeluusta... )
  4. Lisäksi toivon....
    "...laitoshoidon aikana hoitajat kuulostelevat toiveitani, jos muuttuvat. ...lapsella  oikeus
    tehdä päätös jos muuttunut toive ja siitä aiheutuu epäselvyyttä... Että informaatiota annetaan minulle niin että ymmärrän hyvin..."
  5. TALOUDELLISIIN ASIOIHIN LIITTYVÄT TOIVEET
    * Toivon, että seuraavat näkemykseni huomioidaan taloudellisten asiodeni hoidossa:
    "....     ....      ...."

    "Jos minulle haetaan holhoustoimilain mukaista edunvalvojaa, toivon että mahdollisuuksien mukaanseuraava henkilö määrätään edunvalvojakseni:
    ____________________________________

Lääketieteellisiin tutkimuksiin osallistuminen:

(4 eri vaihtoehtoa)

 

TÄLLÄ VAHVISTAN HOITOTAHTONI

Päiväys ____________

Allekirjoitus  _________________________________

Todistajat nimenselvennyksineen

_________________________________     _________________________________

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 03.07.2020 klo 15:59

Elvytyskielto on erikseen tulostettavissa. Sitäkin kaiketi, mutta helpoiten nykyään kanta.fi omakannassa sisään kirjautuneena tehtävissä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 03.07.2020 klo 21:44

Työeuforia on päättynyt, ja olo on sen mukainen. Vaikea löytää puuhaa josta jaksaisi innostua, mutta kaipa se odottelemalla taas palaa. Viikonloppu edessä. Huomenna on ehkä suunnitteilla pyöräretki - tai sitten voisi miettiä mitä tekee lomalla. Reilu viikko sen alkuun, pelkään vähän etten saa töitä siihen pisteeseen kuin toivoin, mutta ehkä suunnitelmani oli ylioptimistinen/ vähän liian kunnianhimoinen.

Käyttäjä kirjoittanut 04.07.2020 klo 19:58

Toivotaan, ett ens viikon, sadevkon jälkeen taas saatais.lämpöä. Hyvää lomaa kun sen aika on 🌿🌷

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 04.07.2020 klo 21:15

Kiitos keskustelua 🙂

Täällä oli sateista aamulla, mutta nyt puolipilvistä/hieman aurinkoista. Mä en toivo helteiden palaamista (parvekekasvit tosin saattaisi tykätä, ainakin jos niitä kastellaan tarpeeksi), noin/korkeintaan pikkuisen yli parissakymmenessä asteessa on parempi juosta.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.07.2020 klo 19:04

🐇

En tiedä mitä kirjoittais. Sateen kova ropina saa pään halkee. Tuntuu et ne pisarat hakkaa mun päätäni eikä ikkunalautaa, tai mitä lie peltiä.

Käyttäjä kirjoittanut 05.07.2020 klo 19:11

Taitaa tuo sade seurata meitä liikutaanpa missäpäin maata vaan tällä viikolla.

🌦

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 06.07.2020 klo 22:04

Olen pienessä huppelissa. Sunnuntai oli stressaantunut ja huono päivä. Illalla oli rintakipuja, ehdin huolestua ennen kuin huomasin että ne pahenevat tietynlaisissa asennoissa/liikkuessa, ja itse asiassa rintarangan lihakset ovat ihan kiristyneinä ja krampissa. (Sen ainoan kerran, kun kävin niiden takia sairaalassa, kyse oli siitä.) Kumppani lähtee huomenna työmatkalle, sitten olen viikon omillani ennen lomaa. Ystävä oli saanut tänään vauvan.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: välistys
Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2020 klo 09:22

Onnea ja onnitteluja sinne ystävälle!

Varmaan ihanaa tuo itselle yksin tiedossa oleva aika? Muistan kun aloin elää yksin.

Aivan noin, jos ei suinpäin syöksy soittamaan lääkäriltä aikaa, voi huomata ehkä venyttelyiden laukaisevan jotain ongelmakohtaa kehossa.

Mansikat vielä🍓 niin kalliita, pahus!

Kivaa viikkoa siellä sun elämässä.

(tuolla mitä sanoin yksin elämisestä tarkoitin että nautin niistä itsen hommiin keskittymisajoista jo 13 v avioliiton ajalta) (eli ei mitenkään tarkoita että puuttuisin millään tavalla sinun elämään, enkä mihinkään viittaa enkä ohjaa, jokaisen elämä on jokaisen omanlainen - toivon vaan kaikkea hyvää teille)