soroppi kirjoitti:
En ollut itse osallisena enkä tunne termistöä, mutta ukilla oli ymmärtääkseni joko elvytyskielto, tai ainakin raskaammat hoidot jo rajattu pois, eli hän oli lähinnä saattohoidossa.
Noissa papereissa - hoitotahto - on mahdollisuus ilmaista omaan tulevaan hoitoon liittyen, mitä asioita elämässä arvostaa, mitä toivoo, mm.(esim.miten haluaa kahvinsa, maidolla vai ilman (tai teensä yms.))'
Hoitotahto on tavallaan 3-osainen.
A - SITOVAT TAHDONILMAUKSENI (Edunvalvontavaltuutus; on vai ei ole tehty)
(Sijaispäättäjän nimeäminen)
(Tietojen voinnista ja olinpaikasta ilm.läheisille - keille jne.)
Elämän loppuvaiheseen liittyvät päätökseni (rastituskohtia) (4 vaihtoehtoa, yksi niistä on mahdollisuus kieltää elvytys).
Lisäksi tahdon: (kohtia muutama, joista valita)(esim. Ei heng.koneeseen, ei syöttöletkua, jos olen tiedottomassa tilassa eikä toipuminen enää tod.näk.) (vain välttämätön tehdään, vaikeiden oireiden ja kipujen poistamiseksi tulee lääkitä ja hoitaa sairauden loppuvaiheessakin)
B HOITOA KOSKEVIA TOIVEITANI
- "Toivon, että elämänarvojani kunnioitetaan hoidossani.... "
(perhe... perheelle mahdollisuus osallistua hoitoon... juhlapyhät... minulle tärkeitä.
Yksityisyyttäni kunnioitetaan...(esim. minun ei anneta puolialasti kuljeskella käytävillä)
- Hoitopaikan valinnasta ja hoidon sisällöstä...
"...toivon, ..."
- "Toivon, että perushoivassani huomioidaan minulle tärkeät asiat..."
(kahvi/teetä tms. pidän.... konjakkipaukku... hygienia tärkeää.... saunomisesta pidän...
haluan olla aina siisti... jne. ...olen tottunut jumpparyhmiin...iltavirkku... kortinpeluusta... )
- Lisäksi toivon....
"...laitoshoidon aikana hoitajat kuulostelevat toiveitani, jos muuttuvat. ...lapsella oikeus
tehdä päätös jos muuttunut toive ja siitä aiheutuu epäselvyyttä... Että informaatiota annetaan minulle niin että ymmärrän hyvin..."
- TALOUDELLISIIN ASIOIHIN LIITTYVÄT TOIVEET
* Toivon, että seuraavat näkemykseni huomioidaan taloudellisten asiodeni hoidossa:
".... .... ...."
"Jos minulle haetaan holhoustoimilain mukaista edunvalvojaa, toivon että mahdollisuuksien mukaanseuraava henkilö määrätään edunvalvojakseni:
Päiväys ____________
Allekirjoitus _________________________________
Todistajat nimenselvennyksineen
_________________________________ _________________________________