Mietin tänään ylisitoutumista - totesin työt lopetettuani, että laiskottaa eikä oikein huvittaisi lähteä lenkille, mihin kumppani totesi että eihän minun ole mikään pakko. Asia tuli tänään esille myös meditaatioharjoituksista jutellessa. Aiemmin olin todennut että minulla on perfektionistisia taipumuksia. Vähän myöhemmin kun epäilin ääneen omaa edistymistäni mutta arvelin että kaipa voin vielä petrata yrittämisen tasoa, sain nauravan vastakommentin että taitaapa tosiaan olla perfektionistille tyypillinen tapa reagoida.
Olen valikoiva siinä, mihin ryhdyn, mutta sitten kun johonkin ryhdyn en halua jättää asioita puolitiehen sen vuoksi, etten olisi yrittänyt tarpeeksi. Mikä johtaa usein suhteettomaan ponnisteluun, usein voimavarojen äärirajoilla elämiseen ja joskus (ei aina) myös menestykseen. Onhan tätä terapiassa käyty läpi - turhaudun välillä siihen, että vieläkin joudun painimaan saman ongelman kanssa.
Nyt olisi taas mahdollisuus ottaa kesälle iso projekti, mikä olisi ammatillisesti fiksua (lue: saattaisi edistää sitä, että joku haluaa tulevaisuudessakin maksaa siitä mitä osaan), mutta en tiedä selviänkö edes olemassaolevien kanssa.
Sormet on kylmät. Rucola itää - sirkkataimet kasvavat pari ensimmäistä senttiä hirmu vauhtia siemenessä olevien ravintovarastojen turvin, ennen kuin ne alkavat muuttua omavaraisiksi. Kuuntelen vierasta kieltä ymmärtämättä sitä - se kuulostaa ystävälliseltä, pehmeän pulppuilevalta. Ehkä kuitenkin voisin paremmin jos kävisin juoksemassa? Kummaa että hyvinvoinnistakin tulee välillä projekti ja suorittamista.