Kuntoutustuki/ määräaikainen työkyvyttömyyseläke

Kuntoutustuki/ määräaikainen työkyvyttömyyseläke

Käyttäjä Cherry77 aloittanut aikaan 19.09.2018 klo 10:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 19.09.2018 klo 10:58

Hei,

Onko täällä joku kuntoutustuella/ määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Millainen diagnoosi taustalla? Myönnettiinkö helposti? Tuletko toimeen taloudellisesti?

Itse olen työhöni palannut mutta vähän epävarma olo…sairauspäivärahaoikeutta jäljellä enää muutama kuukausi…

Käyttäjä Ripsu84 kirjoittanut 19.09.2018 klo 21:43

Moikka.

Kuntoutustuella (työkyvyttömyyseläke) olen ollut vuosien ajan. Haettu aina määräaikaista, vuodeksi kerrallaan. Lääkäri ehdottanut myös lopullista eläkettä. Diagnooseina aluksi ollut vaikea masennus, epävakaa persoonallisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko. Sitä ennen olin sairauspäivärahalla.
Eläke myönnettiin ainakin mulle helposti. En tiedä vaikuttiko siihen erittäin pitkä historia mielenterveyspalveluiden parissa. Tapauskohtaisesti katsotaan. Sanoit palanneesi työelämään, mahtaakohan se tulla vaikuttamaan jos haet työkyvyttömyyseläkettä hmm... Itse olen ollut työkyvytön 16-vuotiaasta saakka mikä ehkä osaltaan vaikuttanut eläkkeelle pääsemiseen?

Muistaakseni tulen hieman paremmin toimeen kuntoutustuella kuin sairaspäivärahalla. Saan siis kansaneläkettä ja takuueläkettä. Eläkkeet yhteensä 775,27€/kk. Yksin asuessani sain asumistukea mutta muutettuani yhteen puolisoni kanssa ei mulla ole oikeutta asumistukeen hänen tulojensa vuoksi. Tiukkaahan tämä elo tuolla rahalla on mutta huonomminkin voisi mennä.

Eläkkeen määrästä: https://www.kela.fi/takuuelake-maara-ja-maksaminen - https://www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen

Jos kerran oikeus sairauspäivärahaan loppuu niin eikö silloin olisi hyvä siirtyä hakemaan eläkettä, mutta mitä niistä hmm.. En kuitenkaan osaa sanoa mihin juuri sulla on oikeus sillä olet kuitenkin ollut työelämässä ja juuri palasit sinne. Ehkä joku muu täällä voisi jelpata ja kertoa kokemuksiaan.
Oletko jutellut psykiatrian lääkärin kanssa tästä?

Voimia!

🙂🌻

Käyttäjä Cherry77 kirjoittanut 20.09.2018 klo 13:18

Kiitos Ripsu84 kun vastasit 🙂

Ymmärsin että jos työhönpaluu ei nyt onnistukaan jään sairauspäivärahalle ja kun se loppuu haetaan kuntoutustukea. Lopulliselle eläkkeellä ei vissiin mitään mahkuja. Olen ollut työelämässä parikymppisestä lähtien lukuunottamatta masennuskausia jotka nekin menneet aina ohi lopulta. Tällä kertaa on vaan tiukassa tämä toipuminen. Osasairuaspäivärahan turvin mennään nyt, työaika 50%. Eihän tämä välttämättä minua koske mutta kumma juttu kun on tapana murehtia jo etukäteen kaikenmaailman asiat 😉. Minulla on hyvin toimeentuleva mies joten ei senkään puoleen pitäisi murehtia mutta kun on tämmöiseksi syntynyt ei sille mitään voi 😞

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.09.2018 klo 16:39

Mä oon työkyvyttömyys eläkkeellä, yleensä myönnetään vuodeks kerrallaan, mut ollaan mietitty myös pysyvää eläkettäkin. Mä oon saanu eläkkeen hyvin, aina ku on haettu.

Käyttäjä Hymnitaas kirjoittanut 20.09.2018 klo 20:03

No mitenkään masentamatta niin ei sinne helpolla pääse -_- mä alan olla ihan finaalissa taistelun kanssa...

19 vuotiaana eka selkäleikkaus, sen jälkeen jatkuvaa kroonista selkäongelmaa mm. selkärangan rappeumaa lähes koko selkärangassa, nikaman siirtymä 1cm, kolmessa välissä hermojuurien ahtaumaa, välilevyt kuivuneet, painuneet, selkärangan asento jo kaukana normaalista. joka kuvissa löytyy uusia ongelmia, 2012 alaselässä 2017 koko rangassa.

TODETUT hermovauriot ENMG.ssä molemmissa jaloissa, selkäydinkanavan ahtauma joka vaatisi avarrus ja jäykistysleikkauksen, painoa 11kg liikaa että ottavat leikkaukseen 😀

Yliliikkuvat nivelet, niveloireet, SI-nivelissä hohkaluuödeemaa, skleroosilisää, kulumaa. Olkanivel jatkuvasti tulehtunut, olkapää putoaa paikaltaa, lapa irtoaa, vasemman käden tunto ja voima olematon. Jatkuvat hermosäryt, liikkumisen vaikeudet jne...

Minulle on myönnetty henkilökohtainen avustaja 20h/vko, vammaistuki, kuljetuspalvelu jne, apuvälineitä, mutta arvatkaas mikä oli Kevan päätös pysyvään eläkkeeseen???

Olet työkykyinen nykyiseen ammattiisi (leipuri) hyvällä painon hallinnalla oireistosi on korjattavissa....

Mulla on oikeus valittaa, vai velvollisuus????

Ja sitten vielä se psyyke, epävakaa persoonallisuus, rajatilatyyppi, vaikea masennus, traumaperäinen stressioireyhtymä...

Mutta olen työkykyinen, en edes määräaikaista eläkettä eli kuntoutustukea saanut.. sairaslomalla viimiset 5 vuotta putkeen... 🙂👍 ikää nyt 36 eli 17 vuotta selkäongelmia takana...

Käyttäjä kirjoittanut 22.09.2018 klo 22:41

Itse oon eläkkeellä juu, kuten ehkä muistat. Taustalla epävakaata pershäröä joka lopulta muutettiin skitsofrenian kirjoon kuuluvaan tautiin, josta Erkkikään ei ole kuullut: skitsotyyppiseen häiriöön. Se onkin vähän puolivillainen diagnoosi ja käytännössä mielestäni vaan "lievä skitsofrenia". On se varmaan parempaa kakkua mussuttaa, kuin freenikon. Mutta sitten on myös vaikeita mielialajaksoja, mitä oma lääkäri kuvaili "maniformisiksi oireiksi". Eli maniaan asti yllyn ilman valproaattihappoa. Mutta se ei ole sellaista klassista maniaa, että menen ja ostan kaikkea, otan 5000e pikavipin jne.

Tiedä näistä sitten. Ihmiset on niin yksilöitä, ettei meitä voi vaan diagnoosien mukaan määritellä, vaikka tuohon ansaan on vaikea olla astumatta.

Käyttäjä Piiapauliina kirjoittanut 24.10.2018 klo 12:07

Cherry77 kirjoitti 19.9.2018 10:58

Hei,

Onko täällä joku kuntoutustuella/ määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Millainen diagnoosi taustalla? Myönnettiinkö helposti? Tuletko toimeen taloudellisesti?

Itse olen työhöni palannut mutta vähän epävarma olo...sairauspäivärahaoikeutta jäljellä enää muutama kuukausi...

Hei, Minä olen. Sain loppukeväästä sen ja olen erittäin tyytyväinen. Saa levätä rauhassa. Jatkuva ahdistus ja pelko töihin palaamisesta on helpottanut jo muutamassa kuukaudessa. Pystyy keskittymään muihin asioihin, kuten siihen toipumiseen. Diagnooseina minulla on vaikea masennus, ahdistushäiriö ja pari persoonallisuushäiriötä. Koin että sain "helposti" kun ensimmäinen hakemus meni läpi. Jotain häikkää oli tietojen siirtymisessä eläkevakuutusyhtiöön niin sieltä soiteltiin perään, mutta oikeilla tiedoilla ei ollut mitään ongelmaa. Eläkkeen määrä määräytyy edellisten tulojen mukaan tms. Tulen sillä ihan hyvin toimeen kun olen tottunut elämään melko niukkaa elämää.