Nykyään ihmisille annetaan aika lyhyitä kuntoutustukia. Kannattaa suoraan hakea vuodeksi ja perustella hakemuksessa hyvin, että lyhyempi aika ei edistä kuntoutumista. Tämä lause kannattaa lääkäriltä pyytää B-lausuntoon.
Minä olen saanut aina vuodeksi kerrallaan, mutta minulla on hyvin erityyppinen sairaus. Masennusdiagnoosill saatavien kuntoutustukien saaminen on tiukentunut ja pari vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa selvisi että 60% kuntoutustuista menee masennuksen hoitoon, psykoosisairaudet käsittivät vain 13-14 prosenttia.
Nyt sain kaksi vuotta. Monesti on sellainen tilanne, ettei ihmiselle ole laadittu minkään valtakunnan hoitosuunnitelmaa ja se laaditaan vasta kuin kuntoutustukea pitäisi hakea ja usein sen takia suunnitelma on vajainen ja ihminen jää ilman tukea. Eli kaikenmaailman työkykyarvioinnit sun muut on lausuntoon hyvä lisätä. Minulla oli kahdelle vuodelle todella harkitusti tehty kuntoutumissuunnitelma ja viikkotunnit ja kaikki. Sen takia kahden vuoden kuntoutustuen.
Rouva Ruulla on varmasti ammattitaitoinen psykiatri, joka osaa kirjoittaa pätevät kuntoutumissuunnitelmat. Liian monella tälläistä lääkäriä ei ole, sillä suurin osa masennukseen haettavista kuntoutustuista tulee hylättyinä takaisin. Myös nykyään maanis-depressiivisuudella ei joka tapauksessa kuntoutustukea valitettavasti saa.
Tämä tieto on kokemustietoa, sillä olen paljonkin mielenterveyskuntoutujien kanssa tekemisissä ja nämä havainnut on sitä kautta kerätty.
Ja muistakaa, että ensimmäisen kuntoutustuen käsittelyaika on jopa NELJÄ KUUKAUTTA, jatkohakemuksen 1,5-2 kuukautta. Monet saavat lääkäriajan vasta pari viikkoa ennen sairaspäivärahan loppumista ja ellei hakemusta kiirehditä, ihminen putoaa väliin ja joutuu työkkärisä hakemaan rahaa, kunnes päätös on tullut. Jos päätös on hyväksyttävä, työkkärin rahat luonnolisesti peritään takaisin.