kuntoutustuki

kuntoutustuki

Käyttäjä pilkkumi aloittanut aikaan 27.01.2010 klo 06:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 27.01.2010 klo 06:39

Olen sairastanut keskivaikeaa masennusta jo 9v.
vakinainen työpaikkani 18v jäi kun minut irtisanottiin…(oli työpaikkakiusausta…ja esimieheni ei hyväksynyt sairastumistani…joten vuosien taistelun jälkeen sain potkut)
Siitä toipuminen on ollut rankkaa nämä 4v…ja nyt sitten koin tuon tulipalonkin vielä, josta jäi traumoja/pelkoja..
lääkärini esitti nyt sitten, mahdollista kuntoutustuen hakua…mutta sanoi että senkin saanti on nykyisin vaikeaa.
pitää olla psygologin työkartoitus joka ilmeisesti tullaan tekemään ennen kesää….millainen tämä on onko teillä muilla kokemusta?
ilmeisesti haastettelua?
jotenkin oloni on huojentunut että hoitosuunnitelmassani on tällaista tulossa koska en koe itseäni työkykyiseksi…
😞

Käyttäjä K83 kirjoittanut 28.01.2010 klo 18:16

Kuntoutustuen saanti on tosiaan vaikeutunut, varsinkin masennusdiagnoosilla. Muista, että kuntoutustukea hakiessa PITÄÄ olla kuntoutumissuunnitelma. Jos sitä EI ole, et varmasti saa koko tukea. Työkyvyn kartoitus ei riitä, vaan pitää olla pätevä kuntoutumissuunnitelma. Vaadi sellainen, muuten on todella todennäköistä, että saat kieltävän päätöksen.

Ja vaadi kuntoutustukea riittävän pitkälle ajalle. Puoli vuotta ei riitä, kun joudut hakea jatkoa noin kaksi kuukautta ennen tuen loppumista, etteivät tulot putoa.

Minä sain kaksi vuotta kuntoutustukea. Tosin minulla ei ole masennusta, vaan psykoositausta. Silti kuntoutustuen hakemuksen liitteenä oli kahden vuoden kuntoutumissuunnitelma, sekä oma lausuntoni, jossa kerroin, miksi tarvitsen tukea, miksi yksi vuosi ei riitä, millaisia oireita minulla on ja miten ne vaikuttavat arkeeni. Sain kaksi vuotta, mikä on siis todella harvinaista. Minulla ei ole tehny psykologin työkyvyn arviointia, mutta se on suunnitelmissa. Lääkärin mielipide painaa myös, että sinuna hankkisin työkyvyn arvioinnin, tekisin omahoitajani kanssa todella suunnitelmallisen hoitosuunnitelman, sekä sen liitteeksi oman arviosi siitä, miten arkesi sujuu, mitä olet valmis tekemään kuntoutumisesi eteen ja miksi et omasta mielestäsi ole työkykyinen. Että mitä se sinun elämäsi sitten oikeasti on. Kannattaa myös ilmaista halukkuus työkokeiluun jossain vaiheessa.

Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 28.01.2010 klo 20:29

katselin kelan sivulta hakemusta mitä siinä kysytään ja kyllä näkyy olevan aika vaativa täytettävä, oma hoitajani varmaan auttaa siinä minua...
sillä jotenkin tuntuu että jaksanko sitä tehdä ja tuleeko se tarpeeksi oikein täytettyä...jne.
Melkoiseen paperiviidakkoon taidan joutua, mitenhän sen jaksaa käydä läpi?

Käyttäjä Rouva Ruu kirjoittanut 29.01.2010 klo 09:15

Olen ollut kuntoutustuella v. 2005 lähtien. Omalla kohdallani ei ole ollut mitään hankaluuksia hakemisessa, psykiatrian erikoislääkäri tekee aina kuntoutussuunnitelman, ja laittaa sen eteenpäin, postista tulee sitten päätös kuntoutustuen jatkamisesta Kelalta ja kuntien eläkevakuutukselta. Itse ei tarvitse hakemusta tehdä. Jos hakee eläkettä saavan hoitotukea Kelalta, täytyy itse tehdä hakemus, mutta se onkin jo eri juttu se 😉.
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille🙂👍

Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 30.01.2010 klo 11:05

rouva ruu....onko kuntoutus tuki kohdallasi ollut miten pitkä aina kerrallaan? varmaan jatko hakemus helpompaa mutta myöntäminen alussa vaikeampaa...?????🙄 vai ???

Käyttäjä K83 kirjoittanut 30.01.2010 klo 19:44

Nykyään ihmisille annetaan aika lyhyitä kuntoutustukia. Kannattaa suoraan hakea vuodeksi ja perustella hakemuksessa hyvin, että lyhyempi aika ei edistä kuntoutumista. Tämä lause kannattaa lääkäriltä pyytää B-lausuntoon.

Minä olen saanut aina vuodeksi kerrallaan, mutta minulla on hyvin erityyppinen sairaus. Masennusdiagnoosill saatavien kuntoutustukien saaminen on tiukentunut ja pari vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa selvisi että 60% kuntoutustuista menee masennuksen hoitoon, psykoosisairaudet käsittivät vain 13-14 prosenttia.

Nyt sain kaksi vuotta. Monesti on sellainen tilanne, ettei ihmiselle ole laadittu minkään valtakunnan hoitosuunnitelmaa ja se laaditaan vasta kuin kuntoutustukea pitäisi hakea ja usein sen takia suunnitelma on vajainen ja ihminen jää ilman tukea. Eli kaikenmaailman työkykyarvioinnit sun muut on lausuntoon hyvä lisätä. Minulla oli kahdelle vuodelle todella harkitusti tehty kuntoutumissuunnitelma ja viikkotunnit ja kaikki. Sen takia kahden vuoden kuntoutustuen.

Rouva Ruulla on varmasti ammattitaitoinen psykiatri, joka osaa kirjoittaa pätevät kuntoutumissuunnitelmat. Liian monella tälläistä lääkäriä ei ole, sillä suurin osa masennukseen haettavista kuntoutustuista tulee hylättyinä takaisin. Myös nykyään maanis-depressiivisuudella ei joka tapauksessa kuntoutustukea valitettavasti saa.

Tämä tieto on kokemustietoa, sillä olen paljonkin mielenterveyskuntoutujien kanssa tekemisissä ja nämä havainnut on sitä kautta kerätty.

Ja muistakaa, että ensimmäisen kuntoutustuen käsittelyaika on jopa NELJÄ KUUKAUTTA, jatkohakemuksen 1,5-2 kuukautta. Monet saavat lääkäriajan vasta pari viikkoa ennen sairaspäivärahan loppumista ja ellei hakemusta kiirehditä, ihminen putoaa väliin ja joutuu työkkärisä hakemaan rahaa, kunnes päätös on tullut. Jos päätös on hyväksyttävä, työkkärin rahat luonnolisesti peritään takaisin.

Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 31.01.2010 klo 10:02

onko kuntoutustuen myöntämiseen eroa tai siis vaikutusta..hakijan iällä?
Tietysti diagnoosi on ensimmäinen kriteeri ja siitä toipuminen...
mutta entäs ikä...
nuori voi toipua ja kuntoutua hyvinkin työelämään vielä (tai sitten ei) kun taas iäkkäämpi joka on jo pitkään työelämä'ssä ollut on jo käynyt rankat vaiheet läpi, eikä muutenkaan ole enään "suosiossa" työmarkkinoilla.
Ikähän nykyään ratkaiseen töihin pääsyn....😠

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 31.01.2010 klo 15:50

Olen ollut kaksi vuotta kuntoutustuella. Ensimmäisellä kerralla piti täyttää monisivuinen hakemus ja käydä psykologin työkykykartoituksessa. En nyt ole ihan varma, onko tuo työkyvyn arviointi pakollinen, mutta lääkäri sen määräsi. Siinä psykologi haastatteli taustaani ja teetti erilaisia testejä. Ne riippuu ihan psykologista mitä testejä tehdään.

Ensimmäinen tukijakso taisi olla vuoden. Sen jälkeen on ollut 2kk-8kk jaksoja. Viime kesänä kävin sairaalassa diagnoosin varmistamista varten ja siellä tehtiin uusi työkykyarvio. Onhan sellaiset aina painavampia todisteita Kelalle tuen myöntämistä varten. Toivottavasti tästä oli apua!🙂

Käyttäjä Rouva Ruu kirjoittanut 01.02.2010 klo 05:34

Minulla tosiaan ollut varmaan poikkeuksellisen hyvä onni tässä kuntoutustuki asiassa, no hyvä että edes siinä kun muuten ei onni paljon ole potkinut 😉. Ensimmäisen kuntoutustuki hakemuksen teki mielenterv.toimiston psykiatrinen erikoislääkäri, hakemuksen käsittelyssä meni noin 2 kuukautta. Olen saanut kuntoutustukea kerrallaan aina 2 vuotta. Jatkohakemusten päätökset ovat tulleet noin kuukaudessa.
Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille 🙂👍