Kun vaaditaan enemmän kuin jaksaa
Tänään on taas päivä, jolloin kaikki tuntuu pahalta. Tuntuu, että kaikki vaativat jotain ja minä räpiköin hädin tuskin pinnalla pysyen, kun yritän revetä joka paikkaan.
Mies on lähes aina töissä. Minä kotona lapsilauman kanssa. Heti kotiin tultuaan mies alkaa osoitella kotitöitä, joita en ole tehnyt. Jos tiskit on altaassa pesemättä, saan kuulla siitä. Jos lasten leluja pyörii lattialla, alkaa tiuskiminen. Ennen pidin kodin aina puhtaana, mutta nyt lapsia on enemmän ja aikaa vähemmän. En vain onnistu, vaikka yritän.
Huolehdin myös sairaasta äidistäni. Hän on kovin vaativa. Pyytää tekemään sitä ja tätä. Viemään tuonne ja tänne. Jos sanon etten ehdi, alkaa marttyyrimainen valitus. ”Mitäpä sitä tälläistä vanhaa akkaa alkaisitkaan auttelemaan..”. Tulee paha mieli, omatunto alkaa soimaamaan. Jos voisinkin jättää sen kahvikupillisen juomatta ja lähtisinkin äitiä auttamaan. Sisarukset olettavat että minä hoidan äidin asiat, asunhan lähimpänä.
Ystävät asuvat kaukana. Haluaisivat nähdä, mutta eivät ymmärrä etten pääse täältä tuosta noin vain lähtemään. Suurperheen kanssa täytyy asioita ensin järjestellä. Ei voi tehdä mitään extempore. Kun ilmoitan ettei yhteiset lomareissut ja muut nyt onnistu, saan kuulla olevani ystävä joka ei näe vaivaa ystävyyssuhteidensa eteen. Ehkä en sitten näe.. On niin paljon hommaa omissakin asioissa. Aina olen kuitenkin järjestänyt aikaa tuntien puheluille tai viestittelyille, jos ystävän sydäntä joku asia painaa. Aina olen yrittänyt kuunnella.
Oma aika on kortilla. Lapset ja kotityöt syövät joka minuutin. Iltaisin en jaksa enää valvoa omia asioitani tehden, kun tiedän että yöllä vauva taas herättää. Joskus mies järjestää minulle vapaaillan viemällä lapset johonkin tunniksi tai pariksi. Siitäkin poden huonoa omaatuntoa ja tunnen tarvetta tehdä vastapalvelukseksi saman vaikka voimat siihen ei riittäisikään.
Miten voi pieni ihminen jaksaa kaiken, kun vaatimuksia satelee joka suunnasta koko ajan enemmän ja enemmän? Miten saan tehtyä tälle stopin?