Kun uni ei tule

Kun uni ei tule

Käyttäjä Tasha aloittanut aikaan 30.01.2017 klo 10:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tasha kirjoittanut 30.01.2017 klo 10:07

Kuinka tuttua on herätä yöllä tai aamuyöllä ja uni ei vain jatku teen vaikka mitä se eteen. Nousen ylös ja keitän kahvit. Moni ystävä ihmettelee, koska ”sitten ei varmasti nuku”. Mutta kun tiedän valvovani ja ei ole merkitystä nautinko kofeiinin ihanasta mausta. Aamuyö ei ole mulle päivän kamalinta aikaa milloin aika kuluu hitaasti. Itse asiassa aamuyö ja yökin sujuu yllättävän hyvin. Mutta kun tulee aamu, en meinaa jaksaa mitään. Päivän rutiinit pelottavat, koska silmäluomet täytyy pakolla pitää auki. Päivä menee sitten helpommin, kun on tekemistä, mutta ilta… ja seuraava päivä… ole auttamattoman pihalla. Ja kun tämä toistuu niin monena päivänä viikossa. Olen pihalla koko ajan.

Kaikki asiat turpoavat moninkertaisiksi ongelmiksi. En jaksa keskittyä ja aika alkaa matelemaan. Katson kelloa jatkuvasti ja se ei vain etene. Syön huonosti,mikään ei innosta. Ystävien näkeminen haastavaa. Kuka haluaisi nähdä hereillä pysymätöntä otusta.

En tunne itseäni, miksi nukkuminen on näin vaikeaa. Illalla olen niin väsy, että nukahdan sohvalle, vaikka tiedän siitä heräväni yöllä. Päivä päivältä toistuu samat kuviot. Haluan nukkua!!! 😴

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 31.01.2017 klo 06:10

Tasha kirjoitti 30.1.2017 10:7

Kuinka tuttua on herätä yöllä tai aamuyöllä ja uni ei vain jatku teen vaikka mitä se eteen. Nousen ylös ja keitän kahvit. Moni ystävä ihmettelee, koska "sitten ei varmasti nuku". Mutta kun tiedän valvovani ja ei ole merkitystä nautinko kofeiinin ihanasta mausta. Aamuyö ei ole mulle päivän kamalinta aikaa milloin aika kuluu hitaasti. Itse asiassa aamuyö ja yökin sujuu yllättävän hyvin. Mutta kun tulee aamu, en meinaa jaksaa mitään. Päivän rutiinit pelottavat, koska silmäluomet täytyy pakolla pitää auki. Päivä menee sitten helpommin, kun on tekemistä, mutta ilta... ja seuraava päivä... ole auttamattoman pihalla. Ja kun tämä toistuu niin monena päivänä viikossa. Olen pihalla koko ajan.

Kaikki asiat turpoavat moninkertaisiksi ongelmiksi. En jaksa keskittyä ja aika alkaa matelemaan. Katson kelloa jatkuvasti ja se ei vain etene. Syön huonosti,mikään ei innosta. Ystävien näkeminen haastavaa. Kuka haluaisi nähdä hereillä pysymätöntä otusta.

En tunne itseäni, miksi nukkuminen on näin vaikeaa. Illalla olen niin väsy, että nukahdan sohvalle, vaikka tiedän siitä heräväni yöllä. Päivä päivältä toistuu samat kuviot. Haluan nukkua!!! 😴

Huomaan olevani aika moniongelmainen kun tuokin on niin tuttua. Ei siitä nyt mitään väliä ole vaikka kahvia sitten juotkin kun nouset ylös, tuskin muutenkaan unta saisit. Ongelmallista on vain kun on kaikkein virkeimmillään ja kerrostalossa kun asuu niin pitää olla aika hys, hys. Onneksi meille yökyöpeleille on netti keksitty ja maapallo on pyöreä. Jossain päin maailmaa on aina päivä. Olisi vain tuo kielitaito parempi. Samoin on hyvä kun nykyään voi ohjelmia katsella netin kautta silloin kun haluaa katsoa. Silloin joskus kivikaudella kun piti katsella ohjelmia silloin kun ne tuli.

Tänään heräsin kahden maissa ja yritin nukkua mutta ei siitä mitään tule niin ei. Söin vähän ja selailin nettiä ja vähän yritin vielä torkahtaa mutta ei niin ei. Heräilenkin aina kahden ja viiden välillä. Yhtenä yönä kun herää oikein aikaisin niin seuraavana yönä saa ehkä nukkua vähän pitempään.

Ongelmana on jotenkin se ettei aivot osaa pysähtyä tai niin olen ajatellut. Rattaat vain pyörii vaikka tyhjäkäynnillä eikä univaihde mene päälle. Virta-avaimet hukassa tai sitten on väärät avaimet kun ei toimi. Kaikki alkoi joskus kun olin vielä töissä. Yhtenä viikkona en nukkunut koko viikkona vaikka väsytti. Silloin viikonloppuisin kun ryyppäsi kunnolla niin sammuhan sitä jossain vaiheessa, aamut ei ollut vain niitä mukavampia tietenkään, tai päivä, tai oikeastaan seuraava ilta. Enää ei voi sitä konstia käyttää eikä huvitakaan.

Lääkkeistä olen jonkinlaisen avun saanut että saa hetkeksi aivot pysähtymään. Melatoniini on hyvä ja luonnollinen lääke. Sitä otan aina kuuden maissa illalla ja se alkaa pikkuhiljaa nukuttamaan noin tunnin päästä. Ei se itsestään vielä riitä vaan sitten otan unitabletin ja menen maate niin jossain vaiheessa saattaa uni tulla. Tosin ei sekään varmaa ole. Jos oikein asiat pyörii päässä niin joutuu ottamaan vielä toisen. Silti sitä herää jo aamuyöstä.

Olo ei ole mitenkään unen puutten takia sekainen vaikka illalla ja iltapäivisin onkin ihan vetämätön olo. Se on tätä kun on muutakin ongelmaa. Siinä mielessä Melatoniinia kannattaa ottaa ajoissa illalla samoin kuin unilääke niin ei vaikuta seuraavana päivänä. Melatooni pitää myös ottaa aina samaan aikaan kun vaikuttaa elimistön omaan melatoonituotantoon niin elimistö tottuut tiettyyn rytmiin.

Kokeile ihmeessä Melatoniinia, se on riskitön luonnollinen valmiste ja sitä saa nykyään lähes joka paikassa. Tohtorilta sitten vahvempaa jos ei auta. Toki moni on sitä mieltä että ei lääkkeitä. Mielestäni on parempi että jotenkin pärjää kun vaihtoehto olisi nukkumatta oleminen ja sitten sekaisin koko päivän. Oikein kun on väsynyt niin sehän vastaa jo montaa promillea. Ihmiset on tietenkin erilaisia että eihän sitä tiedä onko neuvoni ollenkaan hyvä sinulle. Se on vaan oma mielipiteeni siitä miten olen itse saanut avun.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 05.02.2017 klo 01:46

Täytyykö sun Tasha käydä töissä, tai koulussa? Mun päivät etenee äkkiä. En nuku mitenkään erityisen hyvin ja terveys on muutenkin vähän sitä sun tätä. Väsyttää koko ajan. Jos et käy noissa em. niin voithan nukkua päivällä. Mulla ei melatoonikaan sammuta ja tykkään myös juoda kahvia tosi myöhään. Enhän mä muuten päivälläkään toimi, jos en saa kofeiinia. Olen häärännyt kauheasti ja sitten romahti terveys kunnolla. Ihan yks kaks yllättäen. Jotenkin välillä tuntuu, että ei ole mitään ja sitten liikaa. Meen lääkäriin. Mee sinäkin, jos et saa nukuttua. Minä tykkään öistä ja valvomisesta. Olen aina ollut aamu uninen. Tänään nukun pitkään 😴

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 05.02.2017 klo 17:44

Tunnusx, miksi et ota samantien kahta 1 mg melatoniinia? Ja jätät unilääkkeen pois? Kokeile. Unilääkkeet on kuitenkin tarkoitettu vain lyhyeen käyttöön. Itse otan kaikki iltalääkkeet ja melatoniinin juuri ennen nukkumaan menoa. En tiedä miksi ne pitäisi ottaa tuntia etukäteen? Näin olen toiminut aina. Odottelen mielummin unta sängyssä.

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 06.02.2017 klo 07:50

Pompula kirjoitti 5.2.2017 17:44

Tunnusx, miksi et ota samantien kahta 1 mg melatoniinia? Ja jätät unilääkkeen pois? Kokeile. Unilääkkeet on kuitenkin tarkoitettu vain lyhyeen käyttöön. Itse otan kaikki iltalääkkeet ja melatoniinin juuri ennen nukkumaan menoa. En tiedä miksi ne pitäisi ottaa tuntia etukäteen? Näin olen toiminut aina. Odottelen mielummin unta sängyssä.

On vain tullut sellainen tapa. Olen huomannut ettei uni tule ainakaan tuntiin kun otan melatoniinia niin en halua sängyssä pyöriä kun silloin tulee aina ahdistavia ajatuksiakin. Oli resepti 2mg melatooniannoksesta silloin kun sitä sai vain apteekista mutta siirryin ostamaan Tokmannista kun sitä alkoi saamaan kaupasta niin on halvempaa, ostan sieltä 1,5mg. En huomannut mitään eroa 1.5mg ja 2mg annoksessa. pitäisikö kokeilla 3mg? Joka tapauksessa tälleen vain olen huomannut saavani parhaiten unta. Sen pienen ajan kun nukun.

Voisihan sitä kokeilla 3mg annoksella miten vaikuttaa. Elimistö on vaan niin tottunut tuohon unilääkkeeseen että epäilen ettei kone pysähdy ilman sitä. Melatooni alkaa hidastamaan aivoja ja kun on hidastunut tarpeeksi niin viimeinen stoppi unilääkkeellä. Outo ajatuskuvio myönnän mutta kun toimii niin toimii. Ajattelen vähän robomaisesti mutta jonkinlaisia koneita me ihmisetkin ollaan kaiken kaikkiaan.

Käyttäjä Tasha kirjoittanut 06.02.2017 klo 09:24

Aamu jälleen, takana vähän paremmin nukuttu yö. On totta, että kun valvoo paljon, kyllä se uni sieltä joskus tulee. Ei vain ole niin terveellistä, että valvoo jatkuvasti ja kerran kaksi välillä nukkuu melkein överit, kun pää ei vain enää kestä. Olen kyllä ollut kerran psykoosissa ihan sen vuoksi, että valvoin liikaa. Se ei ollut kivaa...

Mä syön yötä vasten Levopromazenia 300mg. Lääkärin mukaan tämä on väsyttävin, neurolepti, mikä oikeastaan on olemassa ja sitäkin on aikaisen tuhti annos mulla. Sekään ei saa mua nukkumaan takuu varmasti. Vastustan jotenkin tätä lääkettä ja läheskään joka ilta en sitä ota. Mikä varmasti aiheuttaa sen, että valvon öitä aivan varmasti. Jos otan 200mg, en nuku siltikään. Lääkärin kanssa oon taistellut siitä, että mun pitää lääke ottaa. Jos syön säännöllisesti lääkettä, olen aamuisin tokkurassa ja siitä en pidä. Eli ongelmallinen juttu. Haluaisin nukkua ja en olla tokkurassa. Lääkärini on sanonut, että melatoniini ei auta kun ongelmani on näin suuri. Miksi en kuitenkaan kokeile... Kuullostaa siltä, että moni teistä on saanut apua siitä.

En ole töissä enkä koulussa. Että uniongelmani ei aiheuta lisää vaivaa näiden vuoksi. Olen kyllä päivät liikenteessä. En pysty ottamaan päikkäreitä, menen niistä ihan sekaisin ja oloni on todella huono. En ymmärrä tätä, mutta sen koin taas eilen ja en vähään aikaan tule kokeilemaan taaskaan...

Käyttäjä Rina kirjoittanut 07.02.2017 klo 20:58

Melatoniini on melko kevyt droppi verrattuna varsinaisiin lääkkeisiin. Nukuin sikeämmin Mirtazapiinilla, mutta kun vaihdoin melatoniiniin, niin huomasin, miten paljon Mirta oli väsyttänyt. Melatoniinilla nukun kuitenkin huonommin eli heräilen useammin. Silti olen päivällä vähemmän väsyneempi. Summa summarum: nukkuminen lääkkeellä ei välttämättä tee kovin pirteäksi. Olen pohdiskellut myös sitä, mikä olisi terveellisintä nukkumista. Unihan on hel..tin tärkeä juttu yleisterveyden kannalta. Aivot "puhdistuvat" syvän unen aikana.
Meikällä on varmaan pää moskaa täynnä.

Käyttäjä Tasha kirjoittanut 13.02.2017 klo 07:48

Mä valvoin taas yön. Tosi tylsää, vaikka aika kuuluukin nopeaan. Olin nukahtanut sohvalle, joka ei todellakaan ole nukkumisen vertoinen paikka, aivan liian pieni ja vaikea nukkua. Kahvia varmaan juon yhä liian myöhään, vaikka en koe sille olevani niin kamalan herkkäkään. Jotenkin se kuitenkin tuntuu vaikuttavan. Lääkitystä en saa syötyä ihan ajallaan ja sen myötä nukkuminen vaikeutuu. Mä todellakin nukun vain lääkkeiden ansiolla, muuten yö menee alle 3h jaksolla. Mutta se ei ole taattu, että lääkkeilläkään nukun. Esim eilen illalla lääkkeet otin ja kuitenkin heräsin n. 1:15. Pitkä on siis ollu yö tässä valvoa. Illalla väsyttää ja huomenna eritoten. Mutta kuviot muuttuu jos ensikään yönä en nuku. Voin valvoa viikonkin ja kerran sen vuoksi psykoosiinkin menin. Josta pitäisi oppia vielä paremmin varmistamaan yöunet.

Unen kanssa on taistelua ja opittavaakiin