Tasha kirjoitti 30.1.2017 10:7
Kuinka tuttua on herätä yöllä tai aamuyöllä ja uni ei vain jatku teen vaikka mitä se eteen. Nousen ylös ja keitän kahvit. Moni ystävä ihmettelee, koska "sitten ei varmasti nuku". Mutta kun tiedän valvovani ja ei ole merkitystä nautinko kofeiinin ihanasta mausta. Aamuyö ei ole mulle päivän kamalinta aikaa milloin aika kuluu hitaasti. Itse asiassa aamuyö ja yökin sujuu yllättävän hyvin. Mutta kun tulee aamu, en meinaa jaksaa mitään. Päivän rutiinit pelottavat, koska silmäluomet täytyy pakolla pitää auki. Päivä menee sitten helpommin, kun on tekemistä, mutta ilta... ja seuraava päivä... ole auttamattoman pihalla. Ja kun tämä toistuu niin monena päivänä viikossa. Olen pihalla koko ajan.
Kaikki asiat turpoavat moninkertaisiksi ongelmiksi. En jaksa keskittyä ja aika alkaa matelemaan. Katson kelloa jatkuvasti ja se ei vain etene. Syön huonosti,mikään ei innosta. Ystävien näkeminen haastavaa. Kuka haluaisi nähdä hereillä pysymätöntä otusta.
En tunne itseäni, miksi nukkuminen on näin vaikeaa. Illalla olen niin väsy, että nukahdan sohvalle, vaikka tiedän siitä heräväni yöllä. Päivä päivältä toistuu samat kuviot. Haluan nukkua!!! 😴
Huomaan olevani aika moniongelmainen kun tuokin on niin tuttua. Ei siitä nyt mitään väliä ole vaikka kahvia sitten juotkin kun nouset ylös, tuskin muutenkaan unta saisit. Ongelmallista on vain kun on kaikkein virkeimmillään ja kerrostalossa kun asuu niin pitää olla aika hys, hys. Onneksi meille yökyöpeleille on netti keksitty ja maapallo on pyöreä. Jossain päin maailmaa on aina päivä. Olisi vain tuo kielitaito parempi. Samoin on hyvä kun nykyään voi ohjelmia katsella netin kautta silloin kun haluaa katsoa. Silloin joskus kivikaudella kun piti katsella ohjelmia silloin kun ne tuli.
Tänään heräsin kahden maissa ja yritin nukkua mutta ei siitä mitään tule niin ei. Söin vähän ja selailin nettiä ja vähän yritin vielä torkahtaa mutta ei niin ei. Heräilenkin aina kahden ja viiden välillä. Yhtenä yönä kun herää oikein aikaisin niin seuraavana yönä saa ehkä nukkua vähän pitempään.
Ongelmana on jotenkin se ettei aivot osaa pysähtyä tai niin olen ajatellut. Rattaat vain pyörii vaikka tyhjäkäynnillä eikä univaihde mene päälle. Virta-avaimet hukassa tai sitten on väärät avaimet kun ei toimi. Kaikki alkoi joskus kun olin vielä töissä. Yhtenä viikkona en nukkunut koko viikkona vaikka väsytti. Silloin viikonloppuisin kun ryyppäsi kunnolla niin sammuhan sitä jossain vaiheessa, aamut ei ollut vain niitä mukavampia tietenkään, tai päivä, tai oikeastaan seuraava ilta. Enää ei voi sitä konstia käyttää eikä huvitakaan.
Lääkkeistä olen jonkinlaisen avun saanut että saa hetkeksi aivot pysähtymään. Melatoniini on hyvä ja luonnollinen lääke. Sitä otan aina kuuden maissa illalla ja se alkaa pikkuhiljaa nukuttamaan noin tunnin päästä. Ei se itsestään vielä riitä vaan sitten otan unitabletin ja menen maate niin jossain vaiheessa saattaa uni tulla. Tosin ei sekään varmaa ole. Jos oikein asiat pyörii päässä niin joutuu ottamaan vielä toisen. Silti sitä herää jo aamuyöstä.
Olo ei ole mitenkään unen puutten takia sekainen vaikka illalla ja iltapäivisin onkin ihan vetämätön olo. Se on tätä kun on muutakin ongelmaa. Siinä mielessä Melatoniinia kannattaa ottaa ajoissa illalla samoin kuin unilääke niin ei vaikuta seuraavana päivänä. Melatooni pitää myös ottaa aina samaan aikaan kun vaikuttaa elimistön omaan melatoonituotantoon niin elimistö tottuut tiettyyn rytmiin.
Kokeile ihmeessä Melatoniinia, se on riskitön luonnollinen valmiste ja sitä saa nykyään lähes joka paikassa. Tohtorilta sitten vahvempaa jos ei auta. Toki moni on sitä mieltä että ei lääkkeitä. Mielestäni on parempi että jotenkin pärjää kun vaihtoehto olisi nukkumatta oleminen ja sitten sekaisin koko päivän. Oikein kun on väsynyt niin sehän vastaa jo montaa promillea. Ihmiset on tietenkin erilaisia että eihän sitä tiedä onko neuvoni ollenkaan hyvä sinulle. Se on vaan oma mielipiteeni siitä miten olen itse saanut avun.