Kun sateenkaari onkin harmaa
En varmaan ole ainoa, joka on tämän kokenut; pikkuhiljaa olet saanut elämäsi edes jollain tapaa järjestykseen niin taloudellisesti, fyysesti kuin psyykkisesti – ja sitten tulee yksi ”tönäisy” jostain suunnasta, ja koko kasa kaatuu saman tien takaisin alkutekijöihinsä…
Masennusdiagnoosin kanssa olen elänyt nyt kymmenisen vuotta – välillä jopa lääkkeittä. Viimeisen 5 vuoden aikana tilanne on ollut akuutimpi työelämän paineiden myötä masennuksen syvennyttyä ensin keskivaikeaksi; tässä tilanteessa meni työpaikka; ja sitten vaikeaksi; tämän jakson myötä meni avioliitto. Lopputilanteessa pystyssä minua piti enää lapset, joiden vuoksi pyrin edes jollain tapaa pysymään koossa, ettei oma tilanteeni vaikuttaisi heihin enempää kuin on ihan pakko – ja lemmikkirottamme.
Talousasiat tämän nykytilanteenkin kellautti kumoon, ja minut siinä sivussa. Aiemmin tapahtuneista sen verran, että mieheni ilmoittaessa haluavansa avioeron, olin juuri saanut ilmoituksen sairauspäiväraha-päivien enimmäismäärän täyttymisestä. Työeläkelaitokselta oli haettu määräaikaista kuntoutustukea, jonka päätöstä ei kuitenkaan vielä oltu annettu; niinpä siirryin takaisin ”työttömäksi työnhakijaksi”. Työeläkelaitos punnitsi pitkään ja huolella, kunnes antoivat kielteisen päätöksen; koska olen ollut tehokas suorittaja ja tähän mennessä hankkinut kolme ammatillista tutkintoa, jollakin näistä aloista pystyisin heidän mukaansa varmasti vielä toimimaan (peruskoulun jälkeen suoritettu tarjoilijan tutkinto: opiskeluaikana jo kävi selväksi, etten tulisi fyysisesti jaksamaan tätä työtä; tämän jälkeen suoritettu nuorten vapaa-ajan ohjaajan tutkinto: työelämää seitsemisen vuotta, työyhteisön ongelmat rassasivat omaa psyykettäni niin kovasti, että lopulta en vaan enää jaksanut – enkä nykyisellään jaksaisi, vaikka työyhteisöllä menisi hyvinkin; Myynnin ammattitutkinto: neljässä vuodessa psyykkisesti niin loppuun kulutettu, että lopulta eräänä päivänä ilman mitään draamaa en kyennyt kuin istumaan työtuolillani ja itkemään. Asiaan liittyi myös fyysisen puolen prakaaminen; jatkuvat jännetupin tulehdukset, tenniskyynärpää jne.
Niinpä sairastin työttömänä. Valittaa jaksoin ensimmäiselle asteelle, sieltä saatuani kielteistä päätöstä puoltavan lausunnon, ei enää jaksanut edes ajatella taistelevansa vielä.
Psykoterapia aloitettiin KELAn tukemana reilu 2 vuotta sitten ja jatkuu vielä ensi vuoden alkuun – koen saaneeni terapiasta apua (nyt kesällä oli tauko, ja sitten kävikin näin…), mutta se riittää vain ”pystyssä pysymiseen”. Sama juttu lääkityksen suhteen.
Reilu vuosi sitten tilanne oli jo parempi; sain rohkeutta lähteä hakemaan AMK-opintoihin, asia josta olin haaveillut jo joitakin vuosia. Hain ja tulin valituksi. Viime syksynä jännityksellä odotin, miten jaksaisin; nyt tiedän, että välillä paremmin, välillä huonommin ja välillä Todella huonosti. Koko vuoden olen pähkäillyt mm. tulinko sittenkään valinneeksi oikean opiskelualan. Myös opintoihin panostettu aika tuntui Valtavalle; tuntui, että joudun tekemään töitä tuplasti muihin nähden, jotta pysyn edes jollain tasolla mukana.
Taloudellisesti tilanne oli kohtuuhyvä; sain ansiosidonnaista edelleen ELY-keskuksen puoltaessa omaehtoista opiskeluani.
Sitten tuli se päivä, kun liiton kassalta tuli ilmoitus ansiosidonnaisten päivien täyteen tulemisesta… (Olin itse jotenkin laskenut, että se tapahtuisi vasta syksymmällä, mutta väärin olin laskenut…) Tämä onnistui kaatamaan minut henkisesti aivan täysin ja nyt huomaan taas palanneeni vaiheeseen, jossa kaikki asiat vaan itkettävät eikä mikään tunnu miltään.
Juuri nyt tuntuu mahdottomalta ajatukselta palata opintojen pariin n. kuukauden kuluttua. Juuri nyt tuntuu mahdottomalta edes ajatella muutamaa tuntia edemmäs.
En vaan jaksa enää mitään.☹️😭