Kun on unohdettu kuka olet oikeasti
Hei!
Kirjoittelin tänne muutamia vuosia sitten ja koin taas tarvetta palata tänne palstalle. Kävin vuosia psykoterapiassa ja nyt olen lopettanut. Terapiani venyi, koska silloinen kumppanini oli luultavasti pettänyt minua ja murruin siitä tosi pahasti. En kuitenkaan vielä tänä päivänä tiedä oliko hän oikeasti pettänyt. Olen kuitenkin sitä mieltä terapiastani, että terapeuttini tulkinnat eivät aina pitäneet paikkansa, tai ainakin koin suuntauksen ajoittain aivan liian rankkana muotona. Nyt on kuitenkin ongelmana se, että vaikka itse tiedän miksi menin aikoinaan pois tolaltani, niin monet ihmiset ympärilläni eivät enää näytä oikein muistavan kuka olen ihmisenä ja mitkä ovat vahvuuteni. Itse ole aina ajatellut, että ihan kaikilla ihmisilla on jonkinasteisia mielenterveysongelmia. Onko mitään vihjeitä miten suhtautuisi ympäristön asenteisiin siitä, että ei muisteta tai edes tiedetä mitkä ovat vahvuuteni? Helposti jos käy terapiassa tuijotetaan ympäristössäkin vain ongelmia eikä tehdä herkkyydestä lahjakkuutta, kuten esim. taiteen maailmassa tehdään. Olen käynyt hyvin vaativat koulut, mutta jäänyt liian yksin nimenomaan oppilaitoksissa. Oppilaitokset ovat kuitenkin aina siirtäneet ongelman terveydenhuollon ja minun omalle vastuulleni ja kieltäytyneet tunnustamasta organisaation sisäisiä ongelmia.