kun omat vanhemmat uuvuttaa

kun omat vanhemmat uuvuttaa

Käyttäjä hensku1980 aloittanut aikaan 31.08.2015 klo 21:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä hensku1980 kirjoittanut 31.08.2015 klo 21:21

Tilanne on raskas,jopa sietämätön. Nyt etenkin myös isäni sairastuttua vakavasti reilu vuosi sitten,tilanne on todella henkisesti kuormittava.isäni sai useamman aivoinfarktin ja hänellä meni tasapainokyky,pystyy kävelemään rollaattorilla mutta kaatuilee välillä.
On todella masentunut koska ajokortti ja toimintakyky meni,ennen niin menevä ja liikkuva mies on lähes 24/7 neljän seinän sisällä. Pihassa sentään jaksavat olla ja höpötellä naapureiden kanssa.
Äitini on sairastanut useita vuosia syöpää,ja jonkinlainen muistisairaus kehittynyt.on myös muuten jollainlailla psyykkisesti sairas ollut niin kauan kuin muistan.on mm.voimakkaita pakkotoimintoja.heillä aina ollut myrskyisät välit; paljon riitelyä,jopa fyysistä väkivaltaa.
Vaikka molemmat ovat kovin sairaita ja kotihoidon varassa,silti tappelevat lähes päivittäin. Isä soittelee meille,joskus jopa keskellä yötä, ja itkee kun äiti mm.uhkaa ottaa avioeron tai tappaa itsensä, millon mitäkin.useasti ovat veljeni menneet ”erotuomareiksi” ja välien selvittäjiksi.tilanne ei vaan muutu miksikään.
Isä on kovin katkeroitunut sairautensa myötä,ei pidä lainkaan enää huolta ulkonäöstään ja hygieniasta.
Äidin ymmärryskyky alkaa olemaan rajallista ja on muistiongelmia,siitäheillä syntyy riitaa kun toinen ei ymmärrä mitä toinen yrittää sanoa vaan ei löydä sanoja enää.
Käymme minä ja sisarukseni joka vko 2 krt heitä auttelemassa.on todella raskasta psyykkisesti kuunnella sitä hermoiua ja riitelyä,synkkiä puheita.isä ei näe enää muuta kuin oman sairautensa,valittaa kurjuuttan vain.
Yritämme kaikkemme auttaaksemme heitä mutta mikään ei oikein muutu,ja mulla alkaa voimavarat oleen loppu kun sairastan masennusta ja muutoinkin psyykkisesti. Mulla myös 3 lasta.samoin toinen veljeni on alkanut oireilla voimakkaasti, joutui sairaslomalla työstään ja lääkäri todella huolissaan.hän on ainoa joka pystyy vangöhemmilleni sanomaan suorat sanat,tästä syntyy isän kanssa riita,hän ei siedä moista ja ryhtyy marttyyriksi.

Nyt on äitini vointi huonontunut, keuhkoissa jotakin ei tiedetä vielä mitä.syöpäkontrolli edessä.. Hän on laihtunut kovasti ja on kovia kipuja.pelätään pahinta..On niin ristiriitaista; halutaan muutosta tähän sietämättömään tilanteeseen,kaikki alkaa oleen lopussa..mutta ei tietenkään haluta menettääkään vanhempiamme!
Etäisyyttä vaikea ottaa,koska he ovat kovin avun tarpeessa ja meillä velvollisuus heitä auttaa ja mielellään toki autetaan siinä missä kyetään.se ei vaan tunnu riittävän

Käyttäjä häkkiensärkijä kirjoittanut 19.09.2015 klo 16:53

heipä hei

Kuullosta todella vaikeata. Oletteko kääntyneet kunnalliselle puolelle tai terveyskeskus puolelle ja pyytää että ottasisvat molemmat sisään osastolle.

Kyllä. hakisin myös kunnalliselle palvelutaloon jos olisi mahdollista koska molemmat todella tarvitsevat apua arkipäivä elämään.

Minun eli meidän vanhemmat eivät ehtineet hakeakaan palvelutalon asuntoa kun äiti ehtii poistua eli kuolla.

Käänny ihmeessä lääkärin, vanhuussosiaalityöntekijän puoleen sekä mahdollisesti kotipalvelun puoleen ja ala näiden virkamiesten kanssa suositella kunnallista palvelutalon asuntoa.

Toivottavasti tästä olisi sinulle mitään apua.

Voimia äidinne ja isänne hoitamisen puoleen.

Muistakaa hoitaa itseänne että jaksatte elää omanne arkipäivä.

Käyttäjä tähtivaeltaja kirjoittanut 22.09.2015 klo 07:36

moro

tuttua tilanne.
Ota yhteyttä kuntasi kotihoidon tyyppeihin, vanhemmillesi kuuluu palvelutarpeen määrittely vähintään. Kotihoidon tyyppi voi käydä parhaassa tapauksessa jopa useampia kertoja päivässä vanhempiesi luona. Minua ainkin helpotti, kun joku ulkopuolinen tsekkasi tilannetta, vastuu ei ollut kokonaan minulla. Lisäksi kotihoidon tyypeillä on kokemusta ja tietoa monista asioista ja koska tulevat ulkopuolelta, voivat nähdä asiat vähän eri tavoin.

Mitään et menetä, jos yrität.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 22.09.2015 klo 09:56

Meillä on vähän samanlainen tilanne, iskä sai vakavan aivoinfarktin 2,5 v sitten, puhekyky meni ja halvaantu toispuoleisesti. Mut halvaantunu puoli on kuntoutunu hyvin, mut puhetta ei tuu ku joitain sanoja, ja se ei enää kehity. Äiti toimii omaishoitajana ja on iskän kaa kotona. Välillä on raskasta kyllä, mut kaikesta ollaan selvitty tähän mennessä.