Kun mikään ei ole mitään
Olen juuri palannut käymästä mieheni luona. Yksin en ole ollut yli viikkoon. Ja tuota yksin oloa en kestä. Mietin itseni vahingoittamista. Se kun auttaisi oloon. Pari kertaa olen vetänyt kynsin käsivartta. Eihän siitä vielä jälkiä jää, mutta helpottaa oloa edes pikkuisen. Haluaisin ottaa veitsen ja naarmuttaa sillä kättä. Viiltänyt – oikei kunnolla, että olisi tarvinnut tikata – en ole koskaan tehnyt. Mutta halunnut olen. Ja nytkin.
Olen ahdistunut.
Mietin eilen taas niitä tapoja, joilla voisin tappaa itseni. Niitä on useampia. En ole vielä tekemässä mitään. En todellakaan, mutta vähän jo pelottaa. En halua sairaalaan. Mitä se autaisi?! En ole vielä siinä pisteessä, että tekisin itselleni sellaista. Mutta tuntuu, että se olisi mahdollisuuksien rajoissa. Tapaan alkavalla viikolla hoitohenkilökuntaa. Saa nähdä, kerronko ajatuksistani.
Tilannetta on seurattava. Ja kai minun pitää olla rehellinen. Ja kertoa, mitä ajattelen. – Kuten nyt kerron teille pahasta olostani.
En sinänsä haluaisi kuolla. Mutta, kun mikään ei ole mitään.
Minulla on läheisiä. En halaisi satuttaa heitä. Niin monen ihmisen elämä menisi pieleen, jos tekisin itsemurhan. Olisi heille kaikille parempi, että olisin hengissä edes sairaalassa. Ehkä joskus olo helpottaisi.
Kai minun on luvattava itselleni – ja mielessäni kaikille muille -, että haen apua ennen kuin menen äärimmäisyyksiin. Sairaalan päivystyksen numero on jääkaapin ovessa ja bussin numero, jolla pääsee sairaalaan tietokoneen näytöllä.
On kaiketi aika oletettavaa, että haen tuossa äärimmäisessä tilanteessa apua, kun olen jo tähän mennessä hakenut apua.
Tiedän, etten selviä hengissä yksin, ilman apua ja suurta tukea.
Miltä tämä teistä kuulostaa?
Jardin Prive