Kun hoito ei auta mielenterveysongelmiin

Kun hoito ei auta mielenterveysongelmiin

Käyttäjä Myriadi aloittanut aikaan 25.05.2016 klo 16:23 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Myriadi kirjoittanut 25.05.2016 klo 16:23

Tänään oli paha päivä. Olin viime viikolla päässyt pitkään kestäneen työttömyyden jälkeen ensimmäistä kertaa työhaastatteluun, mutta tänään sain pahasti pelkäämäni hylkäyspuhelun. Olin täysin pätevä, minusta ja ideoistani oli kuulemma pidetty, mutta en taaskaan ollut tarpeeksi hyvä työpaikkaan. Aina löytyy joku parempi, vaikka tekisin mitä tahansa parantaakseni hakemustani ja osaamistani.

En oikeastaan yllättynyt, koska minulle ei koskaan tapahdu mitään hyvää, mutta silti reaktioni pettymykseen oli rajuin vähään aikaan. Hain veitsen ja viilsin ranteitani, en tappaakseni itseäni, vaan osoittaakseni itselleni että kykenen tappamaan itseni sitten kun haluan. En ole enää vuosiin pystynyt rauhoittamaan itseäni ahdistavassa tilanteessa millään muulla tavalla kuin muistuttamalla itseäni itsemurhan mahdollisuudesta.

Osa minusta säikähtää tällaisia tilanteita. Tänäänkin hain jostain syystä netistä apua ahdistukseeni, vaikka osaan kaikki itsetuhoisille ihmisille suunnatut ohjeet ja neuvot ulkoa. Hae apua. Kerro itsetuhoisista ajatuksistasi läheisille. Keskustele asiasta lääkärin kanssa. Jos sinua onnistaa, pääset mielenterveyden ammattilaisen vastaanotolle, ehkä jopa psykoterapiaan. Syö lääkkeitä, niin oireesi helpottuvat. Älä luovuta heti, sillä mielenterveysongelmien hoito vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Muista, että vaikeutesi ovat väliaikaisia, ja että ajan myötä opit taas nauttimaan elämästäsi. Kaikki helpottuu aikanaan.

Mutta minä olen jo syönyt kaikki lääkkeet ja lukenut kaikki itsehoitooppaat. Olen tavannut psykologeja, psykiatreja ja psykoterapeutteja. Olen istunut viikosta toiseen terapiassa ja puhunut keuhkoni riki menneisyydestäni ja nykyisyydestäni. Olen päästänyt irti masennukseen liittyvästä häpeästä ja uskaltautunut kertomaan salaisista vaikeuksistani ystäville ja läheisille, joskus jopa ventovieraille. Olen kyntänyt tulehtunutta mieltäni kuin perunapeltoa, enkä silti kertaakaan vuosikausia kestäneiden mielenterveyshoitojen aikana löytänyt yhtäkään syytä, miksi minun ei pitäisi tappaa itseäni.

Hoitoon hakeutuminen oli aikanaan iso askel. Olin silloin kaksikymppinen opiskelija, ja pinnan alla kyteneet mielenterveysongelmani olivat muutaman ikävän takaiskun, vahingollisen ihmissuhteen ja pitkään jatkuneen yksinäisyyden myötä nousseet hyökyaallon lailla pinnalle, enkä yhtäkkiä osannut olla valveilla itkemättä ja haluamatta kuolla. Minulla oli ollut teini-ikäisenä kaikenlaisia ongelmia sekamuotoisesta syömishäiriöstä itsetuhoiseen masennukseen, mutta en silloin ollut saanut asianmukaista hoitoa vaikeuksiini. Meidän perheessämme ongelmat oli tapana lakaista maton alle, enkä siksi koskaan oppinut kertomaan pahasta olostani kenellekään.

Siksi yllätin itseni, kun päätinkin tarttua veitsen sijasta puhelimeen päivänä, jona voimani ehtyivät lopullisesti. Muistan yhä, miten helpottunut olin, kun puheluuni vastannut terveydenhoitaja otti hätäni tosissaan, varasi minulle kiireellisen ajan lääkärin vastaanotolle ja sanoi minulle: ”Tästä alkaa sinun parantumisesi”.

Ei alkanut. Minä makaan edelleen sängyssäni ja ajattelen yhä varmemmin kuolemaa. En näe enää toivoa mielenterveyden hoidossa, koska sellainen ei todistetusti auta minua.

Alussa oloni kyllä helpottui. Sain lääkityksen ja tapasin lääkärin, joka kuunteli empaattisesti ongelmiani. En ollut koskaan kertonut niistä kenellekään, ja puhuminen kevensi oloani. Olin niin huonossa kunnossa, että pääsin melko nopeasti psykologin puheille ja sieltä pian psykiatrin vastaanotolle, jossa lääkitystäni säädettiin jatkossa monta kertaa. Lopulta aloitin myös psykoterapian. Terapeuttini oli myötätuntoinen ja älykäs, ja hänelle oli helppo puhua.

Positiivisinta koko prosessissa oli se, että opin puhumaan tunteistani. Kun hoitoni oli jatkunut yli vuoden, uskalsin kertoa ensimmäistä kertaa ystävälleni, että minulla ylipäätänsä oli vaikeuksia. Lakkasin häpeämästä ja salailemasta ongelmiani, ja yhtäkkiä pystyin kertomaan herkistäkin asioista lähipiirilleni. Tuntui hyvältä vapautua häpeästä.

Mutta en minä koskaan parantunut. Lääkkeet tukahduttivat itsetuhoisia ajatuksiani saatelleen paniikinomaisen tunteen, mutta itse ajatuksista en päässyt eroon. Terapia auttoi minua tutustumaan toivottomuuteni syihin, mutta se ei tarjonnut niihin ratkaisuja. Kun psykiatrini kertoi minulle, että olin jo kokeillut kaikkia tilaani sopivia lääkkeitä vailla toivottuja tuloksia, aloin ymmärtää kuuluvani niihin, jotka jäävät mielenterveyshoidon ulottumattomiin.

Psykoterapeuttini ei osannut suositella minulle muuta kuin erilaisia defenssejä, kuten arvonkieltoa ja projisointia. Minun olisi pitänyt ajatella, että esimerkiksi epäonnistumiseni ihmissuhteissa johtuvat miehistä eivätkä minusta, mutta se ei vain ollut totta. Minua etoi ajatella, että kykenisin olemaan onnellinen vain alkamalla uskoa egoani hiveleviä valheita. En halua elää satumaailmassa, vaan todellisuudessa.

Lopetin terapian pääasiassa taloudellisista syistä – jäin työttömäksi, eikä minulla ollut enää varaa edes Kelan tukemaan terapiaan – mutta myös siksi, että olin vuosien tuloksettoman työn jälkeen tajunnut, että minä en tule paranemaan. Lakkasin syömästä myös lääkkeitä, koska sain niistä avun sijaan vain ikäviä sivuvaikutuksia.
Hoitosuhteen päättyessä terapeuttini pyysi anteeksi sitä, ettei hän ollut kyennyt auttamaan minua, mutta ei se hänen syytään ollut. Masennuksesta ja itsetuhoisuudesta ei pääse irti, kun ne ovat luonnollisia reaktioita paljon vakavimpiin ongelmiin.

Minä olen pohjattoman surullinen, koska elämäni on tyhjää ja tulevaisuuteni näyttää mustalta. Se ei johdu masennuksesta, vaan masennus johtuu siitä. Olen onneton, koska elämässäni ei ole mielekästä sisältöä – ei motivoivaa työtä, ei merkityksellisiä ihmissuhteita eikä edes mahdollisuuksia mukaviin harrastuksiin. Olen akateeminen tusinatyötön vailla oikeita verkostoja ja kiinnostavia erikoistaitoja, enkä siksi saa koulutustani vastaavaa työtä ruuhkaantuneilla työmarkkinoilla. Kukaan ei ole koskaan rakastanut minua, tai edes välittänyt minusta, koska en ole tarpeeksi viehättävä ulkoisesti tai sisäisesti. Miehet inhoavat minua. Siksi en ole koskaan päässyt haaveilemaan perheestä tai vakiintumisesta, mitä nyt normaalit ihmiset tekevätkään varttuessaan. Siksi jään yksin ja eristäydyn lopulta perheitä perustavista kavereistani, jos elämäni vielä jatkuu tämän pidemmälle aikuisuuteen. Minä olen kertakaikkiaan riittämätön, ja olen joutunut toteamaan sen aina uudestaan ja uudestaan. En kestä tätä täysin turhaa, onnetonta elämääni, ja haluaisin siksi vain kuolla.

Uskon, että lääkkeistä ja terapiasta on ehdottomasti apua useimmille mielenterveysongelmista kärsiville, mutta minuun ne eivät tepsi. Toisin kuin monet muut, minä ymmärrän itseäni ja ongelmiani hyvin selkeästi. Osaan jo valmiiksi reflektoida, analysoida ja kyseenalaistaa tunteitani ja ajatuksiani. Kyse ei ole siis mutkaan menneistä ajatuksista tai itsetuntemuksen puutteesta. Ymmärrän itseäni liiankin hyvin. Tiedän, että en ole tarpeeksi hyvä saadakseni elämääni asioita, jotka tekisivät minut onnelliseksi. Sitä eivät mitkään pillerit tai terapiaistunnot muuta.

Haluaisin joskus huutaa apua, mutta tiedän ettei kukaan osaisi auttaa. En enää tiedä, miten voisin jatkaa elämääni. Odotan vain sitä päivää, jona päätän kuolla.

Käyttäjä kirjoittanut 11.10.2021 klo 09:54

Nimim. Moodin ajatuksiin vielä palaan....

Kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, ja suuntaa mielen muuhun, toisiin asioihin mitä elämä voi olla, voi alkaa elää niiden asioiden kanssa.

Rohkeudestaan saa pitää kiinni, se tuuppii meitä eteenpäin. Uudestaan uskaltamaan.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 11.10.2021 klo 15:20

Voiko itsemurha olla rohkea teko?

Sitähän yleisesti ottaen kai pidetään pelkuruutena..?

Onko ihmisellä oikeus itsemurhaan?

Käyttäjä Tolkkua kirjoittanut 11.10.2021 klo 18:32

Hectoria mukaillen;"hei,älä tee sitä"!Jo.biisissä on hyvä sisältö aiheeseen.On äärimmäisen itsekäs teko-eihän kuollut jää suremaan ja jatkamaan elämää,eikä kanna vastuuta teostaan.Maailma on täynnä oikeesti hyviä lääkkeitä ja jokunen hyvä ja hyödyllinen ihminenkin.Me vain kerran täällä käymme!

Käyttäjä Vielä_täällä kirjoittanut 11.10.2021 klo 21:09

Hyvä Myriadi,

Tulin tänne kurkkaamaan, josko voisin "purkautua" omasta surustani ja availin näitä eri keskusteluja. Luin pitkän tekstisi, joka on kirjoitettu 2016 eli ei ihan eiliseltä.

Sun teksti ja tarina on rankkaa, mutta ymmärrän. Minä en ole mielenterveyden ammattilainen enkä sellaisena sinulle vastaa. Olen itse potilas ja mulla on pitkä hoitohistoria. Elämäntarinoita sekä tarinoita masennuksesta (plus muut mt-ongelmat) on hyvin erilaisia. Minä en täysin pysty samaistumaan kaikkeen, mitä sinä kerrot - ajattelen joistain asioista eri tavalla kuin sinä. Mutta joihinkin hyvinkin pystyn ja ainakin voin kuunnella. Mun pointtini lienee, että ei ole yhtä sapluunaa millä nämä asiat menevät ja miten ihmiset näitä kokevat.

Itsetuhoisuudesta. Kuvailet todella hyvin sitä, miksi satutat itseäsi ja kuvaat hyvin myös toivosta, jota mahdollisuus itsemurhaan sinussa herättää. Pääsen hyvin harvoin puhumaan itsetuhoisista ajatuksistani ääneen kenenkään kanssa, koska mua hirvittää itseäni puhua siitä muille (pelkään säikäyttäväni heidät ja pelkään myös poistyöntämisen reaktiota, sitä että "pois tuollaiset puheet", vaikka kaikista parasta on jos mun annetaan puhua mun ajatuksista kuolemaan liittyen.) Itsemurha ei ole myöskään kepeä puheenaihe, joka heitetään rennosti esille. Usein ajatuksista itsemurhaan ei puhuta kenenkään kanssa, vaikka niitä ajatuksia on.

Tunnistan tuon ehkä "hallinnan" tunteen, defenssin, joka itsemurhan ajatukset sinussa herättää. Menet ikään kuin näiden ajatusten suojaan. "Ette voi satuttaa minua sitten enää." Mielestäni inhimillinen reaktio. Joo, raju. Mutta ymmärrettävä.

Mulle on yksi psykiatri kerran sanonut, että anna niiden ajatusten tulla vaan, että ei niitä tarvitse yrittää estää. Ne loppuvat sitten joskus. Koin sen helpottavana. Että ajatuksiaan ei tarvitsisi kieltää eikä niihin tarvitse suhtautua häpeillen, tuomiten, analysoiden, verraten, paisutellen, vähätellen, oikeastaan millään tavalla.. vaan ne vain saavat olla. Ne ovat ajatuksia. Minusta oli "kivaa", kun hän ei panikoitunut ja esim. koittanut tukahduttaa noita ajatuksia - antoi niiden vaan olla.

Sinun vahvuutesi on sujuva kerronta, asioiden kuvaileminen ja ymmärrät syy-seuraus suhteet sun toiminnan takana.

Toivon sinun elämääsi seesteisiä hetkiä sekä itsesi ja mielesi hyväksyntää.

Toivon, ettet lue tästä mitään neuvoja enkä sellaisia osaa antaa. Toivottavasti pystyin tarjoamaan vertaistukea tai lukukokemuksen, joka toi sinulle ymmärretyn olon.

Yt. toinen

 

 

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 12.10.2021 klo 14:43

Tiedän sen ettei im mitään ratkaise, mutta olen jotenkin ihan väsähtänyt välillä. Sillä ei tunnu olevan merkitystä että paljonko nukun. Olen silti koko ajan todella väsynyt. Verikokeiden mukaan minun fooli-arvo on liian alhainen. Voi johtua siitä. Pitää varata lääkäriaika.

Olen juonut beroccaa, mutta se vie yöunet, joten en viitsi sitä juoda. Vaikka siinä sitä foolihappoa onkin.

Tuntuu että minulla on tässä nyt aika monta vaivaa. Masennus, fooli arvo huono ja välillä unettomuutta.

Tuntuu välillä siltä että raahaudun joka paikkaan.

Luulen että tuo fooli-arvo on kaiken takana...