Kun elämältä putoaa pohja
Olen 22-vuotias opiskelija Helsingistä. Tällä hetkellä elämä tuntuu tosi vaikealta, on vaikeaa löytää mielekkyyttä asioista, itselle tärkeät asiat ovat muuttuneet mahdottomiksi saavuttaa, ja elämänprojektin pienet rakennuspalaset ovat räjähtäneet pois. Ongelmani ei vamasti ole yhtä vakava kuin muilla kirjoittajilla, mutta toivon että kirjoittamalla voin edes tarjota jollekin samassa elämäntilanteessa olevalle vertaistukea. Ehkä tämä auttaa minuakin eteenpäin.
Lukion loppuun asti olin hyvinkin onnellisessa elämäntilanteessa elävä nuori. Opiskelut sujuivat, ystäväpiiri oli laaja, olin tuoreessa parisuhteessa, eikä elämässä ollut oikeastaan mitään mikä olisi vaivannut. Ongelmat alkoivat kasaantua vasta abivuonna. Yhdessäolo vanhojen kaverien kanssa väheni, kun jouduin usein asettamaan vastakkain ajankäytön heidän kanssaan, ja tyttöystäväni kanssa. Lopputuloksena on oikeastaan täydellinen erkaantuminen, en ole enää missään yhteyksissä lapsuus-/nuoruusajan ystäviini. Lisäksi koin isoja pettymyksiä kyseisen kevään valintakokeissa, ja ne ovat jättäneet pysyvän jäljen omaan itsetuntoon. Olin harrastanut teatteria pitkään, ja omassa naiiviudessani ajattelin, että voisin helposti päästä opiskelemaan näyttelijäksi. Totuus oli toinen, en ole päässyt opiskelemaan teatteria. Tilanne herätti minussa suurta häpeää ja vihaa, enkä ole siitä oikeastaan koskaan päässyt toipumaan. Pettymys oli helppo työntää piiloon työnteon alle, mutta koskaan en päässyt varsinaisesti purkamaan sitä kenellekään, koska häpeä esti minua puhumasta tunteistani. Abikevät vaihtui syksyyn, ja yksinäisiin siivoojan töihin. Työn yksinäinen luonne ja aikaiset työnajat jouduttivat erkaantumistani kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä. Töiden jälkeen koitti armeija, joka oli sosiaalisesti vaikeaa aikaa. Oli vaikea löytää samanhenkisiä ihmisiä, ja vaikkei varsinaista kiusaamista tapahtunut, oli vaikea päästä sosiaalisiin ryhmiin sisään. Vaikeutta lisäsi oma heikko itsetunto.
Intin jälkeen muutimme tyttöystäväni kanssa Helsinkiin opiskelemaan, minä humanistiseen tiedekuntaan ja hän sosionomiksi. Opiskeluaikana on kuitenkin ollut vaikea solmia ystävyyssuhteita, edellämainittujen itsetunto-ongelmien takia, ja lisäksi liiallisen pelaamisen takia. Videopelit ovat olleet minulle lapsuudesta asti mukava ajanviete, mutta kun abikeväällä sosiaalisten kontaktien määrä väheni, pelaaminen otti sen paikan kokonaan. Viimeiset 3,5 vuotta ovatkin menneet niin, että olen käytännössä kaiken vapaa-ajan käyttänyt pelaamiseen. Se vei ajatukset pois omasta elämäntilanteesta, ja toi lyhyen tähtäimen onnistumisen kokemuksia, jotain mistä elämässäni muuten oli pulaa.
Todellinen herääminen tapahtui viime kesänä, kun pitkäaikainen tyttöystäväni, nykyinen avovaimoni oltuaan 3kk vaihdossa totesi, ettei hän enää rakasta minua. Tämä tuli täysin puun takaa, ja se oli hirveää, koska olin rakentanut elämää juuri tuon parisuhteen varaan: mitkään ongelmat eivät olleet mahdottomia kohdata, kun tiesin että minulla olisi aina rakastava avovaimo rinnallani. jonka kanssa voisin rakentaa yhteistä tulevaisuutta ja perhettä. Ilmoituksen jälkeen kaikelta katosi merkitys. Oli hirveää herätä huomaamaan oma elämäntilanteensa, miten oli jossain kohtaa vain kadottanut mielekkään elämän mallin, ja miten oli täysin turhaan uhrannut asioita parisuhteen eteen, jota ei ehkä pian olisi. Oli hirveää huomata olevansa samaa mieltä avovaimonsa kanssa: jos minä valitsisin uudestaan elämänkumppanin, en valitsisi minua.
Tällä hetkellä avovaimo ei ole kotona, väitti lähteneensä lenkille viideltä aamuyöllä ja käyvänsä sen jälkeen asioilla, mutta en jaksaisi olla naiivi, hän ei ole vastannut puhelimeen viiteen tuntiin. Ero on melko varmasti tulossa, mutta avovaimollani tuntuu olevan vaikeuksia myöntää sitä. Epäonnistumiset ovat jatkuneet omassa elämässä. Yritin päästä muutamaan pääkaupungissa toimivaan teatteriin sisään, mutta jouduin karsituksi jo alkuvaiheissa. Opiskelut rullaavat, mutta tuntuu että opiskeluja tulee tehtyä pakkopullana, ilman että aidosti paneutuu asiaan. Pelkään että muutaman vuoden päästä herään siihen, että valmistun, mutta mitään käsitystä ei ole töistä, tai siitä, haluanko tehdä mitään alaani liittyviä töitä.
Miksi jatkaa? Toiminnan moottorina on toiminut viimeiset 4,5 vuotta parisuhde, ja siihen kuuluneet lupaukset yhteisestä tulevaisuudesta ja perheestä. Vain se on tuntunut mielekkäältä koko tuona aikana. Nyt ei ole mitään. Kohta joudun muuttamaan johonkin yksinäiseen opiskelija-asuntoon keräämään itseäni, vaikken edes ymmärrä miksi kerätä mitään. En ole onnistunut solmimaan kestäviä ystävyyssuhteita Helsingissä, osaksi oman aloitteen puutteesta, en pysty jakamaan kenellekään tunteitani tai ajatuksia. On hirveää herätä huomaamaan kuinka epäonnistunut ihminen on. Kuinka vääriä valintoja on tullut tehtyä. Miten myöhässä on kaiken suhteen.
Ymmärrän kyllä, että toiminnan avaimet ovat omassa kädessä, ja että 22-vuotias on vielä melko nuori, tärkeintä on ryhtyä toimeen. Mutta miksi ryhtyä toimeen, kun joutuu toimimaan yksin? En pysty jakamaan oikeastaan mitään kenenkään kanssa. Vaikka pystyisinkin jonkinlaiseen toimintaan, on mahdotonta saada minkäänlaista palautetta toiminnasta. Omat toimintamallit eivät reflektoidu millään tavalla muihin ihmisiin, ja se tekee toiminnasta merkityksetöntä. Ainoa mitä omistan tällä hetkellä, on tunne siitä, että jotain pitäisi tehdä, mutta minulta puuttuu kaikki syyt tehdä yhtään mitään. Kokoajan on kylmä, ja pelottaa. En näe lähitulevaisuudessa yhtään kuvaa, jossa minulla olisi kaikki hyvin. En jaksa uskoa siihenkään, että löytäisin ikinä ketään toista rinnalleni. Tällä hetkellä kissa istuu sylissäni ja kehrää. Tuntuu että sen lähempänä en ole juuri yhtään elävää olentoa.
En tiedä miten tähän voisi vastata, tai onko tähän olemassa edes vastauksia. Kunpa löytäisin vain jotain mielekkyyttä elämään, tai edes jonkun jonka kanssa voisi rakentaa mielekästä elämää. Kiitoksia, jos jaksoit lukea.