Kun elämältä putoaa pohja
Olen 22-vuotias opiskelija Helsingistä. Tällä hetkellä elämä tuntuu tosi vaikealta, on vaikeaa löytää mielekkyyttä asioista, itselle tärkeät asiat ovat muuttuneet mahdottomiksi saavuttaa, ja elämänprojektin pienet rakennuspalaset ovat räjähtäneet pois. Ongelmani ei vamasti ole yhtä vakava kuin muilla kirjoittajilla, mutta toivon että kirjoittamalla voin edes tarjota jollekin samassa elämäntilanteessa olevalle vertaistukea. Ehkä tämä auttaa minuakin eteenpäin.
Lukion loppuun asti olin hyvinkin onnellisessa elämäntilanteessa elävä nuori. Opiskelut sujuivat, ystäväpiiri oli laaja, olin tuoreessa parisuhteessa, eikä elämässä ollut oikeastaan mitään mikä olisi vaivannut. Ongelmat alkoivat kasaantua vasta abivuonna. Yhdessäolo vanhojen kaverien kanssa väheni, kun jouduin usein asettamaan vastakkain ajankäytön heidän kanssaan, ja tyttöystäväni kanssa. Lopputuloksena on oikeastaan täydellinen erkaantuminen, en ole enää missään yhteyksissä lapsuus-/nuoruusajan ystäviini. Lisäksi koin isoja pettymyksiä kyseisen kevään valintakokeissa, ja ne ovat jättäneet pysyvän jäljen omaan itsetuntoon. Olin harrastanut teatteria pitkään, ja omassa naiiviudessani ajattelin, että voisin helposti päästä opiskelemaan näyttelijäksi. Totuus oli toinen, en ole päässyt opiskelemaan teatteria. Tilanne herätti minussa suurta häpeää ja vihaa, enkä ole siitä oikeastaan koskaan päässyt toipumaan. Pettymys oli helppo työntää piiloon työnteon alle, mutta koskaan en päässyt varsinaisesti purkamaan sitä kenellekään, koska häpeä esti minua puhumasta tunteistani. Abikevät vaihtui syksyyn, ja yksinäisiin siivoojan töihin. Työn yksinäinen luonne ja aikaiset työnajat jouduttivat erkaantumistani kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä. Töiden jälkeen koitti armeija, joka oli sosiaalisesti vaikeaa aikaa. Oli vaikea löytää samanhenkisiä ihmisiä, ja vaikkei varsinaista kiusaamista tapahtunut, oli vaikea päästä sosiaalisiin ryhmiin sisään. Vaikeutta lisäsi oma heikko itsetunto.