Kun ei vaan jaksa hymyillä...
Pääni sisällä käy sellainen mylläkkä, että kohta ei enää jaksa. Olen siinä surullisenkuuluisassa ”viittä vaille valmis maisteri”-vaiheessa, ja olen jumissa graduni kanssa. Ja yleisesti ottaen koko elämäni kanssa.
”Kulissini” näyttää siltä, että kaikki on hyvin, ja jaksan ja jaksan, mutta tällä hetkellä totuus on aivan toinen. Tyhmäähän se on esittää, että pärjää ja olla pyytämättä apua, mutta minulla on niin suuri kynnys pyytää muilta apua, koska olen yleensä ollut se, joka tarjoutuu auttamaan ja tukemaan muita. En koe avun pyytämistä heikkoutena, mutta se on minulle kamalan vaikeaa jostain syystä. Ehkä siksi kirjoitan tänne…tuntemattomille on helppo kirjoitella kotisohvalta ja kuulla ajatuksia ilman, että ”julkistaa” pahan olonsa. Kerron läheisilleni toki ajatuksistani, ja pahasta olostani, mutta pääosin pidän hymynaamion päällä…
Minulla on hyvä opiskelupaikka, teen töitä opiskelun ohella, liikun paljon,jne. Jos en saa mitään aikaan päivän aikana, tulee siitä todella huono omatunto. En ole mikään ultimate-suorittaja, mutta vaadin itseltäni paljon, ja aikaansaamattomuus saa aikaan itseinhoa.
Nukkumaan menen ajatellen huolia ja pahaa oloani. Nukahdan kyllä helposti, mutta yleensä en mitenkään mukavissa tunnelmissa. Huolehdin välillä naurettavistakin asioista, ja viime aikoina olen ajatellut ihan liikaa sitä, että mitäköhän se ja se henkilö musta ajattelee…Näen usein itseni huonompana kuin muut, ja olen omia tekemisiäni kohtaan todella kriittinen, olen jollain tapaa perfektionisti (tyhmää, tiedän). Se on yksi asia, joka jarruttaa valmistumistani. ”En mä kuitenkaan saa hyvää gradua tehtyä, en mä kuitenkaan saa sitä apurahaa, ei mun kannata hakea sitä…” Ja jos teen virheen, pienenkin, se saattaa kasvaa päässäni valtaviin mittasuhteisiin. Ja taas: jos joku toinen mokaa, ajattelen vaan, että virheistä oppii, eikä maailma siihen kaadu. Jonkinlainen alemmuuskompleksi mulla taitaa pulpahtaa pintaan aina aika ajoin.
Paljon olisi tekstiä vielä tulossa, mutta väsyneenä ei varmaan kannata tällä kertaa enempää kirjoitella…Olisi kiva kuulla muiden samassa tilanteessa olevien ajatuksia, ja toki mieluusti muidenkin. Haluan vaan niin kovasti purkaa tämän vyyhden päästäni pois, eli jospa tässä olisi sen ensimmäinen askel, asian käsittely…Pahoittelen sekavaa tekstiä, jäsentely ei oikein pelaa🙂