Kumppani "syynä" taloudellisiin vaikeuksiin..mitä tehdä?
Eli ollaan neljättä vuotta mieheni kanssa parisuhteessa, asutaan yhdessä. Ollaan noin kolmikymppisiä ja muutettiin minun työn perässä toiseen kaupunkiin opiskelupaikkakunnalta. Miehelläni jäi opinnot kesken. Minä olen saanut hyviä töitä, mutta palkkaa tulee käteen vain noin 1800, joista kaikki menee elinkustannuksiin, velkoihin ja ruokaan. Velkaa kertyy joka kuukausi, koska mieheni työtilanne on heikko tai olematon. Palkkaa tulee hänen puoleltaan ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja yleensä se menee suoraan visa-laskuihin. Teen paljon töitä ja pitkää päivää, mutta palkka ei kata edes välttämättömiä asioita, koska mieheni elää sillä samalla palkalla.
En saa (eikä miehenikään tietysti) edes vaatteita tai kenkiä, vaikka entiset alkavat lahota päälle. Missään ei voida lomilla käydä, kun rahaa ei ole. Olen jopa nähnyt nälkää ja painoakin on tippunut, kun aina ei vaan ole ollut rahaa ruokaan. Köyhyys on tuskaista, koska eivät muut samalla työpaikalla (naisvaltainen ala) olevat naiset ymmärrä, ettei mieheni vaan tienaa sitä 3000-5000 kuin heidän miehensä. Sitten ihmetellään, kun en osallistu lounaille. Ei vaan ole varaa maksaa ruuasta 8 joka päivä. Ja kaikki kyselevät mihin menemme kun saan vihdoin lomaa..ja että milloin aiomme ostaa asunnon tai hankkia lapsia.
Kaveritkin ovat ”löytäneet” hyvin tienaavia miehiä ja selvästi halveksuvat tai paheksuvat sitä, ettei minun mieheni pysty rahoittamaan vastaavaa elämäntyyliä kuin heillä on. Itse en niin rahan päälle perusta kun parisuhteesta on kyse (en valitse ystäviänikään varallisuuden perusteella, miksi sitten sen läheisimmän ihmisen?). Vanhemmat ovat tietenkin meidän suhdetta vastaan, koska tietävät, ettei mieheni tienaa paljon. Riittäisi, että saisi katon päälle ja ruokaa ja perustarpeet hoidettua. Mutta nyt ei varat riitä siihenkään. lapsia en voi edes ajatella kun ei rahat riitä edes meille kahdelle.
Ongelmana on, ettei mieheni löydä töitä, ei tiedä mitä haluaisi tehdä työkseen ja ne työt, mitä vailla koulutusta oleva kolmikymppinen saa, ovat huonosti palkattuja ja heikoin työehdoin – ns. riistotöitä. Mieheni on hyvin masentunut tilanteesta eikä tiedä miten edetä. Enkä minäkään. Riitelemme usein, koska olen niin väsynyt eikä mieheni asia ole viimeisen vuoden aikana edennyt mihinkään. Jotain pitäisi opiskella, että työnsaanti helpottuisi, mutta jos ihminen ei vaan tiedä mitä..mitä voi tehdä? Ja kuka työnantaja pian ottaa yli kolmikymppisen, jolla on kokemusta lähinnä vuokratyöstä ja erilaisista hanttihommista. Kilpailu on kovaa..AHDISTAA. Mies kävi työvoimatoimiston neuvojalla, eikä siitä ollut mitään hyötyä, eivät osaa sanoa siellä mitään konkreettista.
Mitään tukia emme tietenkään saa, koska minulla on niin ”huima” palkka. Olen jopa miettinyt strippauskeikkoja tai muuta hämärää työtä jotta saisin edes vähän ylimääräistä esim. uusiin kenkiin. En tiedä, välillä tuntuu niin epätoivoiselta. Raha on noussut liian suureen osaan ajatuksissani, koska sitä ei ole tarpeeksi. Nyt on kesällä tulossa kahdet lapsuudenystävieni häät, joihin menee myös rahaa (en vaan haluaisi olla osallistumatta, kun ovat kuin siskoja minulle). Pakko saada jostain rahat lahjoihin, polttareihin, vaatteisiin…argh. Mistä voisin saada rahaa? Mitä ihmettä voin tehdä?
Ja ei älkää pliiiiiiiis neuvoko, että jätä se mies. Mikään muu ei suhteessa rassaa kuin tuo työ- ja rahatilanne. Mutta se saa minut epätoivon partaalle. 😯🗯️