Kukaan ei auta

Kukaan ei auta

Käyttäjä Annileena aloittanut aikaan 25.01.2021 klo 00:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Annileena kirjoittanut 25.01.2021 klo 00:19

Oon rikki ja niin uupunut että en halua herätä enää aamulla jos vaan pystyisin nukahtamaan. Mun puolison mielenterveys romahti kolme viikkoa sitten. Hän on katoillut, puhunut itsemurhasta,  väittänyt että minä yritän vahingoittaa häntä. Kolme viikkoa oon yötä päivää pelännyt mitä seuraavaksi tapahtuu. Oon etsinyt ympäri kaupunkia peläten että löydän hänet liian myöhään. Oon antanut tilaa ja kuunnellut itkua, raivoa ja huutoa. Vuorotellen syytöksiä, avun pyyntöjä ja rakkauden tunnustuksia. Oon kuunnellut kaiken koska näin että rakas ihminen on huonossa kunnossa. Mä oon katsellut kuinka mun rakastama ihminen katosi pala palalta ja muuttui joksikin vieraaksi. Sitten mielipuolisuus alkoi hellittää ja jäljellä oli masentunut mies. Masentunut mies joka haluaa erota koska koki etten auttanut ja tukenut häntä. Hän ei missään vaiheessa suostunut hakemaan apua, eikä suostu vieläkään. Itse oon soitellut niin moneen paikkaan ja kulkenut luukulta luukulle saadakseni itselleni apua. Koska mä menin rikki. Mä menin niin rikki että mä en pysty enää mihinkään. En pysty edes hengittämään. Apua ei ole missään. 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 25.01.2021 klo 10:24

Hei, tilanteesi kuulosta akuutilta ja olen tosi pahoillani siitä mitä olet joutunut viimeisen kolmen viikon aikana kokemaan. Ootko kuullut Finfamista (järjestö niille, joita perheenjäsenen/kumppanin mielenterveyden ongelmat koskettaa)? Sieltä voisi saada neuvoja/tukea siihen, miten tästä eteenpäin.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 25.01.2021 klo 11:49

Moi!
Olen mies, naimisissa, vakavasti masentunut. Täällä jää yksin... Uskon että sun miehesi on yksin mielenterveytensä kanssa...varsinkaan jos ei hae apua. Silti vaikka hakee apua sekin on kiven alla.

Sun pitää jaksaa hakea apua (kannustaa vakavasti masentunut joka myöskin toivoo ettei heräisi aamulla, absurdia)

Mä kävin ensiavussa, josta kiirehdittiin MT-Lääkärille aikaa...jos omaat rahaa mene yksityiselle jotta saat lääkitystä mahdollisismman pian.

Miehelläsi on kolme vaihtoehtoa; hakea apua joka on järkevin, hän tekee itselleen jotain ja pääsee hoitoon (oikeastaan tää ei ole vaihtoehto kuten ei seuraavakaan) hän tekee jollekkin toiselle jotain ja toivottavasti se et ole sinä, ja lähtee hoitoon M1-lähetteellä.

M1-lähete hoitoon irtoaa myös psykoosilla jonka lääkäri totetaa - ei auta vaikka itse sen käyt kertomassa.

Yksilön suoja suomessa on niin korkea että hoitoon ei oteta puolison pyynnöstä.

Miehesi tilanne on vaikea mutta sinun on pakko huolehtia itsestäsi!

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 05.02.2021 klo 19:02

Annileena kirjoitti:
En pysty edes hengittämään. Apua ei ole missään.

Hei Annileena, nyt on kulunut melkein pari viikkoa alkuperäisestä viestistäsi, ja olet jäänyt mieleeni. Olen huolissani sinusta. Mitä sinulle kuuluu?