Kuinka pitkään perhe pystyy olemaan syy hengissä pysyttelemiseen?
Sain täältä tukinetistä tukihenkilöltä apua muutama vuosi sitten, joka todella johti avun saamisen (positiiviseen?) kierteeseen. Sairaalaa, lääkkeitä, sähköä, terapiaa. Olin kurssilla, töissäkin. Nyt kuitenkin alkaa jälleen vastoinkäymisiä olemaan liikaa. Terapiassa asia ei tunnu avautuvan, osaksi puhumisen vaikeudesta, osaksi ehkä terapeutin sanoin ”hienosta etenemisestäni”. Olen taantunut täysin samoihin tapoihin kuin ennen sairaalan joutumista itseni satuttamista myöten, josta terapeutti ei tiedä mitään.
Ongelmaksi on muodostunut myös pitkä sairaslomani; en pääse omin avuin kotoa ulos minnekään. Terapiasta huolimatta koen olevani jälleen aivan yksin oloni kanssa. Ahdistus tuntuu syövän minut elävältä. Terapeutille en saa kirjoittaa mitään, joten puhumisen vaikeus olisi voitettava. En kuitenkaan tiedä miten. Enkä tiedä jaksaisinko edes. Kirjoittaminen on minulle luontevampaa. Ystäviä ei ole, mies on pitkät päivät töissä ja lapset koulussa. Täällä tukihenkilön kanssa lopetimme viestittelyn jo vuosia sitten. En tiedä mitä tehdä.