kuinka jaksatte hoitaa itseänne? ja peseytyä?

kuinka jaksatte hoitaa itseänne? ja peseytyä?

Käyttäjä katinka3 aloittanut aikaan 23.06.2013 klo 01:36 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 23.06.2013 klo 01:36

Kuinka te kanssaihmiset täällä jaksatte pitää itsestänne huolta?
Minä en oikein jaksa. Kävin äsken pesulla, lämmitin saunankin mutten siellä jaksanut kun piipahtaa. Pesin itseni suht pikaisesti vaikka edellisestä kerrasta on kait 3 viikkooa. Todellakin!!! En vaan tunnu jaksavan pesulle päästä ja jopa tuossa mietin että pitäisköhän tehdä joku guinnesin ennätys peseytymättömyydestä mutta en vaivautunut etsimään onko sellaista olemassa. Monet kerrat olen pesulle menoa valmistellut mutta en ole sitten sinne asti itseäni saanut. Onko tämä nyt masennuksen huippu vai onko muita samnlaisia jotka eivät vaan kehtaa sitä myöntää??
Minä nyt myönnän sen ja häpeän itseäni
☹️😳

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 23.06.2013 klo 07:52

Minä myönnän ja häpeällistä se on.. Keväämmällä, kun olin vielä masentuneempi ja aivan itsarin partaalla taisi mennä melkein kuukausi niin, etten käynyt suihkun alla. Tosin tein joka päivä "pikkupesuja", eli ne kriittiset paikat kyllä pesin, mutta hiuksia ja muuta kroppaa en. En vain jaksanut mennä suihkuun. Se tuntui liian rasittavalle ja lykkäsin sitä viimeiseen asti ja samalla tunsin itseni inhottavaksi luuseriksi. Onneksi mieheni ei kuin leikillään pari kertaa kuittaili asiasta. Totuutta en tiedä, haisinko ja kuinka pahalle, kun kuitenkin kuten sanoin joka päivä pesin ne pahimmat hajupaikat.

Vielä nytkin suurimmaksi osaksi en jaksa mennä suihkuun. Ehkä kerran viikossa. Muuten pesen päivittäin pienemmin ja vaihdan vaatteita. Kuitenkin on likainen ja epänormaali olo, kun normaalisti käyn suihkussa kyllä joka toinen tai kolmas päivä vähintään. Ehkä tästä on tullut jo tapa, ettei käy suihkussa paljoakaan. Ei vaan energia ja jaksaminen riitä, varsinkaan jos on koko päivän yrittänyt saada aikaiseksi kaikkea muuta, esim siivonnut, olut autoajeluilla ym. Vaikka kait se pitäis vaan pakottaa itsensä menemään.

Hirveää, kun nykyään joutuu kaiken pakottamaan. Syömisen, pesemisen, kaiken tekemisen.. Ennen ne tuli kyllä ihan luonnostaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.06.2013 klo 09:47

tein talvella rutiinit, että kävin suihkussa määrättynä päivänä. Mut nyt kesällä se on jotenkin jäänyt ja suihkukäyntien välit kasvanut ja kasvanut.

Se että joutuu riisumaan alasti ittensä ja kattomaan ne läskit, ei oikee innosta mua.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 23.06.2013 klo 15:25

Minulla myös ongelmia suihussa käynnin ym .kanssa. Jos olen vapaalla tai
lomalla saattaa viikko ainaki mennä ilman pesulla käyntiä. Töissä ollessa
pitää pakottaa itsensä suihkuun ainakin pari kertaa viikossa. Samoin on
syömisen laita vapaalla. Ruoan laittaminen ja syöminen ei huvita. Väkisellä
sekin tehtävä. Onneksi työpaikalla ruokala siellä tulee käytyä syömässä kun olen
töissä. Sitten on nämä muut kotiaskareet.Siivoaminen , vaatteiden peseminen
ja silittäminen ym. Ei voisi vähempää kiinostaa asia. Nekin kuitenkin yritettävä
tehdä. On mennyt mielenkiinto vähän joka asiaan. Sitä vain ja miettii asioita.
Siitä ei seuraa kuin ahdistus ja masennus.

Tsemppiä ja voimia teille kaikille🙂👍. Jospa tästä vielä piristyttäisi🙄

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 23.06.2013 klo 19:41

Onpa helpottavaa kuulla että sama ongelma on muillakin. Aloitin keskustelun vain peseytymisestä kun se on kai mulla niin suuren kynnyksen takana. Jotenkin mun järki ei vaan sano miks ihmeessä se on vaikeaa. Kaikki koneilla tehtävät jutut hoidan helpoiten, astiat ja pyykit, ja puhtaita vaatteita kyllä riittää. Mutta suihkussa käynti on iso juttu. On se kumma.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 24.06.2013 klo 09:44

He, hee. Eilen olisi pitänyt peseytyä. Mulla on aina sunnuntai taka-rajana, että silloin menen suihkuun jos muuna viikonpäivänä en ole käynyt. No, enpä jaksanut/viitsinyt eilen mennä, kun vielä iltamyöhään oli autoajelua ja muuta ohjelmaa. Iltapalan jälkeen halusin jo alkaa nukkumaan. Se siis jäi...Näinkö tässä alkaa taas lipsuminen. Hyi, että inhottaa tämmöinen sikamaisuus. Olen oppinut, että sitä suihkussa käyntiä ei saisi jättää kovin iltamyöhään, kun ei sitten jaksa jos alkaa yhtäkkiä väsyttämään. Mieluummin käy vaikka joskus viiden aikaan jos ei ole enää mitään "hikistä" ohjelmaa sen jälkeen. Meillä on hupaisaa sanaton sopimus miehen ja minun välillä, jos et sinä käy suihkussa, en käy minäkään. Sitten kun toinen käy niin toinenkin menee heti. Muuten kyllä mieskin tekee pikkupesua päivittäin, kuten minäkin. Ehkä saamme sillä hieman muka anteeksi sitä, että emme käy niin usein kokopesulla suihkussa. Mulla nyt niin lyhyt tukkakin, että se on helppo pesaista ihan wc:n kraanan alla. Täytyy käyttää luovuutta tässäkin hommassa. Vaatteita vaihdan usein, deodoranttia ja hammastahnaa joka päivä ym. Ei pitäisi sille itselleen kuitenkaan haista.

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 24.06.2013 klo 22:27

Hei. AK..jotenkin niin ihanaa kuulla että lipsuu, vaikka se on kaikkea muuta kuin ihanaa. Oikeastaan mun sydän sykkii melkein kurkussa kun sain sellasen mielikuvan että olet hippasilla miehesi kanssa pesulla 🙂 oi mä haluisin tehdä niin jos ois kenen kans oisin. Eli hippasilla suihkulla... peset itseäsi ja kun toinen koskee ja sanoo hippa niin pesuvuoro vaihtuu ja sit kun toinen koskee ja sanoo hippa niin pesuvuoro vaihtuu taas jne. oispa ihana leikki, ja vois vaikka johtaa johonkin parempaan 😀😀😀:
Oi mä oloisin onnellinen jos saisin teille innoitettua tollasen leikin. Älä kerro 😳

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 25.06.2013 klo 17:37

Työssäni, kotihoidossa, on ihmisillä yleensä suihkupäivä kerran viikossa. Monet tulevat ihan mielellään suihkuun, mutta on monia asiakkaita jotka eivät halua tulla suihkuun. Ennätys mitä yksi asiakas oli suihkussa käymättä on ehkä viisi viikkoa. Siinä ajassa ihminen alkaa jo haisemaan ja tulee muuta hygieniaongelmaa kuten hautumia. Ja useimmiten ihmiset myös nukkuvat samoissa vaatteissa kuin ovat päivällä. Eräs mielenterveys ongelmainen asiakas ei antanut hoitaa päivittäistä hygieniaansa ja hänellä tuli todella kipeät hautumat nivusiin. Hän oli niin sairas että hautuminen hoitaminen tuotti todella kipua hänelle. Ja vanhuksilla jotka käyttävät vaippoja tulee myös hajuhaittaa ja hautumia.
Itsellä ei ole peseytymisongelmia, koska käyn päivittäin suihkussa ja nautin puhtaudesta ja puhtaista vaatteista.

Käyttäjä Leijonamieli kirjoittanut 25.06.2013 klo 20:01

Käyn yleensä joka päivä suihkussa. Hiukset rasvottuu ja hikoilen herkästi, niin nopeasta suihkusta tulee parempi olo. Joskus saattaa jäädä päivä välistä, mutta sehän ei haittaa. Kun olen yleensä päivät vaan kotona, niin laitan yövaatteet takaisin päälle suihkun jälkeen. Vaihdan puhtaat vaatteet ja pesen pyykkiä kun kori alkaa täyttyä.

Henkilökohtainen hygienia on ollut mulla aina hyvässä mallissa, mutta kodin siivoaminen on sitten toinen juttu. Pölyä kerääntyy ja tiskiäkin on. Kissojen takia tartun välillä imuriin, ettei niiden tarvitse lattioilla pölyssä olla. Mua itseäni ei haittais vaikka olis metri pölyä.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 25.06.2013 klo 20:11

Ou jee, sain sitten ihan suihkussa käytyä..Piti käydä jo sunnuntaina. Ei vaan ole "jaksanut". Olen toki muuten pikkupesuja tehnyt joka päivä, mutta onhan se nyt erilainen olo, kun on suihkunnut, pessyt hiukset ja puhtaat vaatteet päällä. Mutta onhan tuo kerran viikossa ja siitäkin lipeäminen jo aika paha juttu. Pari kertaa vähintään pitäisi..no, ehkä joskus vielä tai sitten pakottamalla. On kurjaa pakottaa itseään kaikkeen perustoimintaan, kuten syömiseen ja pesemiseen, kun ennen ne meni ihan itsekseen ja niistä vielä nauttikin..😞

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 26.06.2013 klo 07:27

Huomenta. Onhan se aamulla vaan vähän erilainen olo, kun on illalla käynyt suihkussa ja pessyt kunnolla. Ja puhtaat hiukset. Ja puhtaat vaatteet. Miksiköhän se aina on niin vaikeaa se suihkuun meneminen?

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 29.06.2013 klo 18:12

No, eikös peseytyminen enää kiinnosta ketään? Vitsi.. Vastaan itse tähän omaan aloittamaani ketjuun, että kohta on suihkuun ja saunaan meno. Eli siis kerran viikossa tuntuu tämä peseminen menevän. Liian vähän..Ei nytkään huvittaisi, mutta aamulla vaihdoin sänkyyn puhtaat petivaatteet niin ei kerta kaikkiaan kehtaa mennä sinne likaisena pyörimään.

Lauantaihan on perinteisesti pesupäivä, joten KAIKKI PESULLE! Pisulle, pesulle ja saunaan!

Yksi konsti mennä pesulle: Jos ei huvita niin et ajattele mitään. Riisut vain ja menet sinne suihkuun, kuin robotti, etkä ajattele yhtään mitään. Kyllä sen kestää🙂

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 30.06.2013 klo 08:31

Oli se hankaalaa eilen illalla. Ensin päätin mennä. Sitten tuli vatsa kipeäksi ja mieliala romahti ja päätinkin, etten mene. Mutta en kehdannut miehen vuoksi olla menemättä ja lopulta väänsin itseni suihkuun. Ja olihan se sitten kuitenkin kiva mennä puhtaana puhtaiden petivaatteiden väliin nukkumaan🙂

Käyttäjä saloka kirjoittanut 30.06.2013 klo 10:09

se puhtaiden petivaatteiden tuoksu <3

Mun pitäis tänään raahata itteni suihkuun. Vielä en ole onnistunut siinä. Pitäis pestä hiukset ja koko kroppa. Mulla olis hiusväriäkin, mut ootan jos joku tulis laittaa sitä mulle. Mulla on ni pitkät hiukset, että värjäys ei onnistu oikee yksin.