Vaikeen kysymyksen kyl esitit. Vastaan silti oman kokemukseni pohjalta. Olen ollut mustissa vesissä ja kärsinyt vaikea-asteisesta masennuksesta. Masennuksesta eri-asteisena myös kauan. Ajattelisin et masennuksesta voi parantua, ehkä. Tai sit ajattelen niin et täysin ei voi, mut sen kans voi oppii elämään ja se lievenee. Oppii hyväksymään jossain määrin et sairastaa, mut tietäen kuitenkin et silti voi elää suhteellisen hyvää ja tasapainoista, onnellista elämää. Sitä kai jokainen haluis.
Itsensä kans joutuu tekee ihan hirveen työn ja se on haastavaa kun jaksaminen on mitä on. Niinkuin tiedät ja tiedätte, se on osa masennusta. :/
Koen et mulla itselläni on auttanut aika, myös vanheneminen (nuorempana kaikki tuntu vaikeemmalle), asioiden läpikäyminen hoitajilla ja hyvässä terapiassa, lääkitys, Mindfullnes, itsensä kuuntelu, päiväkirjan kirjoitus, maalaaminen. Isossa roolissa on myös ollut vaikeen lapsuuden ja nuoruuden käsittely, hyväksyy se ettei menneelle enää voi mitään mut nykyhetkeen ja tulevaan on mahdollista vaikuttaa. Arkirytmistä kiinnipitäminen, vaikkei haluaisi tai jaksaisi: lepo, syöminen ja juominen säännöllisesti, nukkuminen, sopiva liikunta ja ulkoilu jne jne. Ne on kyl kaiken pohja.
Myös se mitä odottaa elämältä on iso juttu, jos ne tavoitteet on ihan hurjan isoja, voisi ajatella et mieli luovuttaa jo ajatellessa niitä. Sen tavoitteen tarttee olla jotain ihan pientä, ihan supersuperpientä. Elämä koostuu ihan pienistä palasista, ja kun sitä lähtee kokoomaan, se pitää koota ihan alusta.
Mä en voi sanoa rakastavani elämää, ja luulen etten voi sanoa koskaan niin. Itseasiassa vihaan elämää.. Jos sitä ajattelee noin isona kokonaisuutena; elämänä. Mun ei tartteekaan rakastaa sitä, mut rakastan pieniä asioita jotka on osa elämää. Oon oppinut ja opetellut tykkäämään ihan pienistä asioista mitä monesti elämän keskellä ja sen hektisyydessä ei edes huomaa; Aamukahvi, oma sänky, hyvin nukuttu yö, oma lemmikki ja se et saan olla sen kanssa, auringon säteiden lämpö iholla, raikas syystuuli kasvoilla ulkoillessa, iltahetket kun saa vaan olla tekemättä mitään jnejne. , hyvä kirja tai sarja.
Jaksamista kaikelle elämän keskelle <3