Hienoa, että tästä puhutaan ja ihmiset uskaltavat kertoa kokemuksistaan! Itse olen pitkään ollut sitä mieltä, että vain hyvin harvat selviävät koululaitoksesta ilman pysyviä henkisiä vaurioita - lasten empatiakykyhän on vielä hyvin kehittymätön, joten etenkin ala-asteella kiusaaminen on hyvinkin julmaa. Ja opitut käyttäytymismallit pysyvät, kun ryhmät eivät vaihdu niin kiusatut pysyvät aina kiusattuina. Hämmentävää kyllä hylkimiskäyttäytymistä esiintyy vielä yliopistoikäisilläkin. Koulu kuin koulu.
Minua kiusattiin systemaattisesti 10 vuotta, olin helppo uhri ulkopuolelta isosta kaupungista pieneen yhteisöön tulleena, ja uskoin että kaikilla on samanlaista helvettiä. Ei tullut mieleenkään, ei vielä yläasteellakaan, että minuun olisi kohdistettu jotakin erityistä kiusaamista, vaikka se oli usein sekä psyykkisesti että fyysisesti todella rajuakin. Minulla ei ollut kavereita eikä näin ollen käsitystä normaalista elämästä. Nelitoistavuotiaana kun opin viiltelyn, en silloinkaan tajunnut tekeväni mitään poikkeavaa. (Nyt viisitoista vuotta myöhemmin ihoni on niin täynnä arpia että jos siihen tahtoo koskea partakoneenterällä, on viillettävä vanhoja rikki. Eikä yksikään psykiatri, psykologi tai terapeutti jolla olen käynyt ole pitänyt sitä minään vakavana asiana. Ainoan kerran olen saanut aikaan reaktion, kun ensimmäisen kerran viiltelin kasvoni.) Kuusitoistavuotiaana minut passitettiin psykologille, jolloin viimein näin kiusaamisen kiusaamisena ja sain kuulla, ettei elämän kuulu olla sellaista. 18-vuotiaana pääsin vaihtamaan lukiota takaisin kaupunkiin, mutta silloin olin jo todella sairas. Niinpä alkoholikin sai minut otteeseensa helposti ja kaksi loppuvuottani lukiossa menivät sumussa.
22-vuotiaana olin jo puolikoomaan lääkitty moniongelmainen alkoholisti ja lopettanut terapian hyödyttömänä. Diagnooseja pyöriteltiin aina skitsofreniasta lähtien. Kiusaaminen oli jättänyt minuun hysteerisen pelon kaikkea kohtaan ja valtavan raivon, jotka purkautuivat yleensä yhtä aikaa puolipsykoottisina episodeina. Minua ei voinut viedä minnekään, sillä oli yleensä varmaa, että jossain vaiheessa saisin "kohtauksen". Elämä valui ohi samaa tahtia alkoholin mukana. Yritin lyhyesti opiskella yliopistossa, mutta se aktivoi kiusaamistraumat ja aiheutti hallitsemattoman vihan yliopistoa ja kaikkea siihen liittyvää kohtaan. Join luennoilla (giniä vesipullosta) enkä mennyt koskaan tentteihin, koska en ollut oppinut täyttämään tenttikuorta enkä uskaltanut kysyä apua keneltäkään. Kaikki sukulaisten juhlat, serkkujen häät ja lasten ristiäiset jätin väliin koska pelkäsin noita tilanteita kuollakseni. Olin aina "liian sairas" tullakseni. Poikaystävät tulivat ja menivät. Yllättävää kyllä, olin räikeä, räväkkä, näkyvä ja äänekäs, ja keräsin ihmisiä ympärilleni, nautin huomiosta jota herätin minne vain meninkin. Mutta olin niin kovin helposti särkyvä että yksi lauseenpuolikas väärällä äänensävyllä saattoi päättää kaiken itkuun ja jälleen uuteen "kohtaukseen". Lopulta eristäydyin kokonaan, tuttavat katosivat, samoin poikaystävät ja kaverit. Heräilin sairaalasta lääkeyliannosten jälkeen. Poliisit poimivat minut milloin minkäkin sillan kaiteelta. Oli hiljaista.
Diagnooseikseni olivat vakiintuneet tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus (rajatilatyyppi), vaikea-asteinen masennus sekä alkoholiongelma. Olin 26, en ollut tehnyt päivääkään töitä, en ollut opiskellut, kävin terapiassa pakon edessä ahdistumassa omasta puhumattomuudestani. Odotin vain koska pääsisin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Oli vuosi jona yläasteen luokkakokous oli tarkoitus järjestää, suunnittelin vakavasti meneväni sinne puukon kanssa ja vahingoittavani niin montaa niin pahasti kuin pystyisin. Olin katkera siitäkin kun sairaalaan ei otettu, olin valmis menemään sen korvikkeena vankilaan. Jonnekin missä olisin turvassa itseltäni. Valitettavasti vain luokkakokousta ei sitten koskaan järjestetty.
Täytän tänä vuonna 29 ja odotan yhä sitä pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Olen toistaiseksi päässyt alkoholiongelmastani, minulla on vihdoin toimiva lääkitys ja rajatilahäiriöni on tasoittunut. Masennustakaan ei voi enää kutsua vaikea-asteiseksi. Olen kihlautunut, elämä on rauhoittunut. Olen jopa joskus onnellinen. Mutta yhä edelleen aivan sen suljetun oven takana, joka pitelee kaikkia aktiivisesti kieltämiäni asioita, päällimmäisinä ovat ne koulutraumat valmiina käymään kimppuun varomattomalla hetkellä. Ne tulevat uniin yhä uudelleen ja uudelleen, uniin joista herään kauhuissani henkeä haukkoen. En voi milloinkaan kuvitella opiskelevani mitään. Mikä tahansa koulua muistuttava laitos on minulle kidutuskammio. Joskus oli niin paljon mitä halusin tehdä; nyt on jäljellä vain tyhjää - ja katkeruutta, joka hitaasti kääntää minua kuin korkkiruuvia; miksi heidän piti tehdä tämä minulle?