Ajopuu kirjoitti 19.8.2010 14:1
Kiusaaminen alkoi ensimmäisellä luokalla ja jatkui lähes taukoamatta yläasteelle saakka. Lukio oli ehkä elämäni sosiaalisesti parasta aikaa. Yliopistossa eristäydyin kaikesta opiskelijatoiminnasta ja iltaelämästä. Kiusaaminen oli enimmäkseen henkistä laatua, haukkumista, uhkailua ja kiristämistä. Fyysisellä puolella se oli mm. tönimistä ja jopa kasvoille sylkemistä. Kiusaaminen aiheutti minulle lähtemättömät jäljet sisimpääni, joita nyt työpsykologin ja tukihenkiön kanssa yritän selvitellä. Olen ollut masentunut ja olen sitä tälläkin hetkellä. En vieläkään kykene luottamaan kehenkään ihmiseen niin paljon etä voisin kutsua häntä sydänystäväkseni. Minulla on perhe ja hyvä työ. Siihen minun tämänhetkiset sosiaaliset kontaktini paljolti rajoittuvatkin.
Vihaan kiusaajiani todella paljon. Olen alkanut ymmärtää että tuo viha on syönyt minua sisältäpäin jo pitkään. Yritän nyt löytää keinoja vihani voittamiseski, anteeksi en pysty koskaan kuitenkaan antamaan. Pitkään elin vain vihani voimalla päivästä toiseen. Tunnen itseni myös täysin arvottomaksi ihmiseksi jolle kuka vain saa tehdä mitä vain.
Kertomuksesi on melkein kuin omat kokemukseni. Tosin olen sinua yli kymmenen vuotta nuorempi, mutta olen todennut myös sen jo ettei pahat muistot tunnu paranevan edes ajan myötä. Nuorempana ajattelin, että asiat eivät varmaan enää vanhempana pyöri niin paljoa mielessä, mutta silti miltei joka yö asiat piirtyvät jälleen mieleen. En tiedä onko aika parantanut yhtään mitään, ehkä se on tehnyt minusta vain entistä kyynisemmän ja vihaisemman.
On vaikeaa todella luottaa kehenkään. Ympärilleni luodut turvaverkotkin tuntuvat välillä kovin hatarilta.
Viha on asia, mikä on pitänyt minut jotenkin raiteillani. Läheisten itsemurhat ovat ehkä säästäneet minut itsetuhoisuudelta, mutta silti olen monin eri tavoin yrittänyt tehdä elämästäni vielä ankeampaa, vaikka päihteet ovatkin jääneet jo taaksepäin silti en pysty elää normaalia elämää ilman lääkkeitä enää varmaan ikinä.
Sen tiedostaminen, ettei ole todellakaan ainutlaatuisessa tilanteessa tai jotenkin poikkeuksellisin heikko on kuitenkin auttanut viime aikoina huomattavan paljon. Ehkä kaikki tämä tekee minustakin vielä joku päivä ihmisen, josta voin todella olla ylpeä.