Koulukiusatun tarina - nyt jo aikuinen
Koulukiusaamisesta puhutaan nykyään paljon ja se on hyvä. Aavistavatkohan kiusaajatkaan sitä, miten kiusaaminen voi ihan oikeasti tuhota jonkun elämän, pahimmassa tapauksessa se johtaa itsemurhaan, kaikissa tapauksissa sillä on aikamoinen vaikutus toisen ihmisen elämään. Tässä minun tarinani.
Kiusaamiseni alkoi yläasteella; nimittelyä, tönimistä, tappouhkauksia, väkivaltaa. Tekijöinä pääasiassa pojat, syynä se, kun minä olin erääseen heistä ihastunut ja ”kaverini” vuosi ihastukseni tälle pojalle. Sitähän tämä ”alfauros” ei voinut sulattaa, että minä, hänen mielestään tajuttoman ruma tyttö, olin häneen ihastunut. Minua revittiin hiuksista kaksin käsin. Joskus päänahka oli niin kipeä. että en pystynyt kampaamaan tukkaa kahteen viikkoon. Kasvoilleni syljettiin ja minulle keksittiin kauheita pilkkanimiä. Arvatkaapa vain miltä tuo tuntui minusta, nuoresta teinitytöstä! En millään tavalla häirinnyt tuota ihastustani, en soitellut, en lähetellyt kirjelappusia, en edes uskaltanut katsella häntä! Siitä huolimatta hänelle oli liikaa, että ruma tyttö uskalsi olla häneen ihastunut☹️ Yläasteella minulla oli paljon kavereita ja kiusaamista oli suhteellisen helppo kestää. En kertonut kiusaamisesta kenellekään aikuiselle, häpesin niin paljon kiusattuna olemista ja ajattelin, että se on minun syyni, olinhan niin ruma.
Lukioon mennessä pääsin yläasteen aikaisista kiusaajista eroon, heidän rahkeensa eivät riittäneet lukio-opintoihin…En päässyt kuitenkaan kiusaamisesta eroon vaan se alkoi uudelleen, tällä kertaa yläasteaikaisten ystävieni toimesta. Minä jäin yksin. Kukaan ei puhunut enää minulle ja kyllä minulle tehtiin muutenkinselväksi, että en kuulu joukkoon. Monista tapauksista kerrottakoon yksi. Olimme koulun ruokalassa, minulla oli tarjotin kädessäni ja mietin, minne menisin istumaan. Näin yläaste-kaverini eräässä pöydässä ja suuntasin sinne. En ennättänyt kunnolla istuuntua kun yksi heistä jo huusi; ”Hyi v***u! Tytöt, mennään muualle syömään, tuo vie minulta ruokahalun!”
Lukio meni ylhäisessä yksinäisyydessä. Monena aamuna toivoin ja rukoilin, että voi kunpa tänään joku edes katsoisi minuun päin. Mutta niin ei käynyt. Aluksi yritin hakeutua porukkaan, mutta minut dissattiin ihan täysin. Jos minulle puhuttiin, se oli ilkeilyä. Koko lukioajan sain mm. kuulla, että minun olisi aihetta tehdä itsemurha, koska olen niin oksettavan ruma.
Lopulta en enää jaksanut, päätin kuolla. Valitsin kuolinpäiväni. Siivosin kaapinlaatikkoni ja jaoin vähäisen maallisen omaisuuteni ”testamentilla” pois, valitsin vaatteet arkkuun ja otin kourallisen lääkkeitä. En jäänyt itsemurhayrityksestäni kiinni ja tänä päivänä vain siskoni tietää, että olen sellaista yrittänyt.
Lakkiaispäivänäni tunsin suurta helpotusta, en mitään muuta. Kirjoitin ylioppilaaksi huikaisevan hyvin arvosanoin, se ei tuntunut minusta miltään. Oli kaunis alkukesän päivä, tuomi kukki ja oli lämmintä. Vieraita kävi ja he onnittelivat minua hyvästä suorituksestani. Kaikille oli selvää, että jatkaisin opiskeluja yliopistossa.
Pääsin samana syksynä yliopistoon, ”hyvään” tiedekuntaan, minne ei aivan helpolla päästä. Tämän lukijat varmasti arvaavat, kuinka sitten kävi…Sairastin jo silloin masennusta, joka vuosien saatossa paheni. Kärsin suunnattomasta sosiaalisten tilanteiden pelosta, häpesin ja jännitin itseäni. Ajattelin olevani niin paljon huonompi kuin toiset, outo rumilus. Aamuisin kun olin lähdössä luennolle, minun piti palata takaisin ennen kuin olin ehtinyt edes bussipysäkille, olo oli hirveä. Kaupassa pystyin käymään vain iltaisin, kun oli tarpeeksi hämärää – kukaan ei näkisi minua.
Tiedostin tilanteeni ja yritin päästä YTHS:n avun piiriin. Minut käännytettiin sieltä pois, määrärahat olivat lopussa. Kävin sitten mielenterveystoimistossa, siitä ei ollut paljoakaan apua. Opinnot jäivät, en kyennyt niihin sairauteni takia, älyn lahjojen puolesta mahdollisuuksia olisi varmasti ollut. Ennen 30v ikää pystyin tekemään vain sellaisia töitä, joissa sai olla ihmisten katseilta piilossa, mm siivoustyötä.
Nyt olen toipunut melko työkykyiseksi ja olen jatkanut opintojani – valmistun kohta! Opiskelu on ollut todella mukavaa ja olen pärjännyt hyvin. Toinen asia on se, että vaikka alani on työllistävä, en koskaan usko saavani töitä. Olen yrittänyt hakea jopa ilmaiseksi harjoittelijaksi – en kelpaa. Syytä ei sanota, mutta tietysti se johtuu pitkästä kirjoillaoloajasta. Minusta ei ole valehtelijaksi. Saisin varmasti jonkin työpaikan, jos kaunistelisin rekisteriotteen päivämääriä, työkokemustani jne. No, jos rehellisyydellä ei töitä tässä maassa saa niin olkoon sitten niin!
Monesti mietin, missä olisin nyt, jos minua ei olisi kiusattu. Minulla todennäköisesti olisi sellainen työ, mitä haluan tehdä ja kohtuullinen toimeentulo. En ole katkera. Olen iloinen, että kaikesta huolimatta olen ylipäätänsä elossa ja olen iloinen, ettei minun omallatunnollani ole sitä, että olisin kiusannut jonkun toisen ihmisen hengiltä tai järjiltään🙂
Kiitos kaikille, jotka vaivautuivat lukemaan tämän ja anteeksi kaikki kirjoitusvirheet – en jaksa tarkistaa tätä sepustustani. Hyvää jatkoa kaikille palstalaisille!