Koulukiusaamisen pitkät jäljet
Olen sairaslomalla vakavan masennuksen ja ahdistuneisuuden takia. Muut kolmekymppiset kaverini pakertavat töissä ja tunnen itseni todelliseksi luuseriksi. Elämässäni on tapahtunut kaikenlaista pahaa, mikä on tähän lopulta johtanut omalla kohdallani… Joku vahvempi olisi tosin voinut selvitä vähemmillä vaurioilla.
Sen lisäksi että jouduin kasvamaan persoonallisuushäiriöisen juopon isän ja masentuneen työnarkomaani äidin kanssa minua kiusattiin yläasteella noin kaksi vuotta. Nuo kaksi vuotta syöpyivät alitajuntaan pitkäksi aikaa. Puhkesi syömis- ja unihäiriöt sekä ahdistuneisuushäiriö josta en sen koommin ole eroon päässyt. Omalla kohdallani ”kiusaaminen” sisälsi fyysistä ja päivittäistä psyykkistä väkivaltaa. Itsetuntoni poljettiin pohjamutiin kahdessa vuodessa hyvin tehokkaasti. Kiusaajat olivat pari vuotta vanhempia teini-ikäisiä poikia ja tyttöjä.
Harvemmin enää sitä mietin, mutts kiusaaminen oli kuitenkin alkusysäys kaikelle myöhemmälle shitille. Luottamus muihin ihmisiin katosi täysin. Kukaan ei tuolloin pitänyt puoliani tai lohduttanut kun tuli turpaan. Olin täysin yksin. Se johti nuoruudessa siihen etten pitänyt itseäni tai kehoani minkään arvoisena. Silloin kun muut ajoivat ajokorttia 18-vuotiaana vedin aineita enkä halunnut elää kolmekymppiseksi.
En jaksa enää vihata kiusaajiani, toivon vain että kyseisen ajanjakson voisi pyyhkiä mielestä kokonaan pois. Vihaksi laittaa ainoastaan kommentit joissa kiusattua syyllistetään kiusaamisesta. Itse olin täysin normaali, jopa nätti, nuori ihminen, pukeuduin hieman eri tavalla kuin muut eikä rääkkääminen muita syitä tarvinnut. Ainoa asia mihin syyllistyin itse oli se kun annoin kiusaamisen jatkua. Mutta 13v ei välttämättä ole kyvykäs puoliaan pitämään joten yritän antaa itselleni anteeksi.
Kuinka täällä muut ovat selvinneet koulukiusaamisesta?