Luulin joskus aikoinani, että ihmiset jossain välissä kasvavat aikuisiksi. Mutta eipä niin oikein taida ikinä käydä. Toiset oppivat käyttäytymään ja ottamaan muut huomioon. Toiset taas eivät.
En tiedä, mihin ryhmään kuulun. Olen opiskellut pitkään ja itseasiassa opiskelen vieläkin. Olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi, mutta myös tuntunut kuuluvani ryhmään. Heikolle ihmiselle on niin tärkeää olla hyväksytty. Välillä olen vahva ja suurimmaksi osaksi juuri sitä mitä haluan. Mutta joksus olisin halunnut olla paljon enemmän in. Ala-asteella vaikka. Tai tietyissä opiskelupiireissä.
Typerä luonto ei vaan toimi niin. Eikä ne typerät kanssaihmiset. En osaa sitä varmaan itsekään täysin. Luokalla peruskoulussa me pidettiin yllättävän pitkälle yhtä. Mutta opiskelupaikoissa on niin paljon huomattavasti enemmän eteenpäin pyrkiviä, ettei mitään rajaa. Jää jalkoihin, jos ei osaa. Vaikka ei pitäisi.
Tässä tosin on suuria eroja jopa korkeakoulun sisällä. Muutaman vahvan ja välittävän persoonan avulla ja tietyntyyppisellä toiminnalla voi muokata ilmapiiriä. Eikä kaikkien ole tarkoitus mahtua samaan piiriin. Onko pakko? Itse kyllä biletin sydämeni kyllyydestä, mutta samoissa bileissä oli myös se joka ei käyttänyt alkoholia. Uusien opiskelijoiden esittelyssä painotettiin (tietyissä piireissä) toisten huomioimista ja huolehtimista. Siellä toimintaa oli myös niille, joita ei tavalliset saunaillat kiinnostaneet. Mutta oli myös saunailtoja.
Ei tästä oikein mitään selvää saanut, mutta on ihan paikasta kiinni, kuinka käy. Kaikille. Aina saattaa porukassa olla se, joka dissaa yksilöitä ulos. Mutta ainakin omassa opinahjossa on niin paljon eri piirejä, että varmasti jokainen nenänsä ulos pistävä löytää itsellensä jotain. Lasken siis nyt myös harrasteyhdistykset mukaan. Poikkitieteellisyys voi siis olla jopa parempaa, kun joskus saattaa tarvita muuta kuin oman alansa kaveria vaikkapa työongelmissa.
Silti eron jälkeen elämä v***ttaa ja tajusin, että olin nojautunut liikaa eksääni. Mutta onneksi olen onnistunut luomaan edes muutaman ystävyyssuhteen. Kyllä tämä tästä...