Kokemuksia Xanorista?

Kokemuksia Xanorista?

Käyttäjä Tweek aloittanut aikaan 21.11.2011 klo 11:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tweek kirjoittanut 21.11.2011 klo 11:54

Minkälaisia kokemuksia teillä on Xanorista? Onko se vahvempi kuin esim Opamox? Luin, että se voisi auttaa myös masennusoireisiin..

Käyttäjä KennU kirjoittanut 21.11.2011 klo 16:46

Tweek kirjoitti 21.11.2011 11:54

Minkälaisia kokemuksia teillä on Xanorista? Onko se vahvempi kuin esim Opamox? Luin, että se voisi auttaa myös masennusoireisiin..

En todellakaan suosittele. On vahvempi kuin Opamox ja aika paljonkin. Ei ehkä väsytä niin paljoa, mutta kyllä pistää pumpuliin. Ei auta masennusoireisiin, mutta siirtää ne tehokkaasti. Ehkä sen verran voi auttaa, että auttaa jaksamaan hoitamaan joitain asioita, mutta muuten ryyni kovemmasta päästä. yks vahvimpia rauhoittavia, ja koukuttavimpia ( koska on oikeasti niin kiva olla sanoreissa 😀. ei nyt, mutta oikeasti, en suosittele kokeilemaan ). Kaikki masennus ja muut oireet on jossain todella syvällä, en voi itekään kuvitella kuinka syvällä, mutta todella syvällä. Olen itse käyttänyt about 4v HUIMAUSaineita ja tuhoo on tehty, ja paljon! Mukaan lukien xanorit, joita tuli syötyä paljonkin. Sun sisällä on pieni lapsi, joka huutaa apua, tukea, rakkautta, kaikkea hyvää, mutta se on hautautunut suuren kulissin alle. Kaiva se ylös ja katso kuka sielä on. Sen jälkeen ei paljoo Opamoxit ja Xanorit maistu, kun olo on muutenkin hyvä. Eiks ni?🙂👍

Käyttäjä AnMarie kirjoittanut 21.11.2011 klo 17:26

Hei, itsellä ei ole opamoxista kokemusta mutta xanoria olen syönyt nyt noin pari kuukautta. Sain sitä aika voimakkaaseen ahdistukseen ja otan sitä tarvittaessa aamuisin. Olen ollu ihan tyytyväinen koska se ei väsytä ollenkaa ja tuntuu auttavankin ahdistuksen hallinnassa. Aika hitaasti vaan tuntuu vaikuttavan, mutta ihan tyytyväinen olen.

Hyvää syksyn jatkoa.

Käyttäjä kirjoittanut 21.11.2011 klo 20:15

Xanor on ainut rauhoittava lääke, jota olen syönyt, joten en osaa verrata sitä muihin vastaaviin. Käytin Xanoria 4,5 vuotta melko pienellä annostuksella, ja kyllähän se vei ahdistuneisuutta pois ja mielestäni helpotti myös masennusta, mutta täytyy sanoa, että hemmetin vaikeaa oli päästä lääkkeestä lopulta eroon - vaikka annostus siis oli tosi pieni. Lääkäri väitti, ettei niin pienellä annostuksella voi jäädä koukkuun, mutta omasta mielestäni kyllä jäin jossain määrin.

Vaikka Xanorista siis oli apuakin, niin itse en haluaisi uudestaan aloittaa sen käyttöä juuri siksi, että käytön lopettaminen oli niin vaikeaa.

Käyttäjä Wilzu-77 kirjoittanut 21.11.2011 klo 21:18

Taas yksi bentsoilla pelottelija! Höpönlöpön sanon minä! Kun käytät Xanoria, tai mitä vain muuta bentsoa oikein, eli tarvittaessa, ei jatkuvaan käyttöön, niin niistä ei ole juuri mitään vaaraa. Päinvastoin. 0,5mg Xanoria (alpratsolaami) vastaa noin 20mg Opamoxia (oksatsepaami). Ero näillä kahdella on, että Opamox pelkästään rauhoittaa, kun taas Xanor myös nostaa mielialaa. Jatkuvassa käytössä kaikki bentsot voivat aiheuttaa riippuvuutta ja toleranssin kasvua. Siksi niitä ei suositella jatkuvaan käyttöön! Xanoriin jää ihmisiä helpommin koukkuun sen takia, että niitä käytetään liikaa ja liian pitkään juuri siitä syystä, koska ne myös nostavat mielialaa samalla kun rauhoittavat oloa.

Jokapäiväinen useamman annoksen bentsokäyttö viikkojen, tai pikemmin kuukausien, ajan saattaa johtaa toleranssin nousuun ja vieroitusoireisiin lääkettä lopetettaessa tai vähennettäessä, mutta satunnainen pienten annosten otto on melko harmitonta ja monesti suuri apu arjen askareiden suorittamiseksi ahdistuksesta vapaampana. Bentsot eivät paranna sairautta, ne toimivat yhdessä esim. SSRI-lääkityksen ja terapian ohella auttamaan kohtauksien ja vaikeiden tilanteiden yli. Ne toimivat eräänlaisina "kainalosauvoina" pahimman yli, koska perimmäinen tarkoitushan on parantaa sairaus, tai ainakin saada se kontrolliin niin, että ihminen voi jatkaa elämäänsä kutakuinkin normaalisti, eli samoin kuin ennen sairastumistaan. Siihen pyritään usein jollain pidemmällä kuurilla jotain pitkävaikutteista lääkettä (SSRI, SNRI, MAO-estäjät), jotka vaikuttavat aivojen serotoniini- ja dopamiinituotantoon. Myös näistä lääkkeistä luovuttaessa tai annosta muutettaessa käytetään varovaisuutta.

Nykyään bentsojen tilalta määrätään mielestäni paljon vaarallisempia lääkkeitä, joilla voi olla pahojakin sivuvaikutuksia. Esimerkiksi Lyricaa (hermokipulääke), beetasalpaajia, neuroleptejä, allergialääkkeitä ym. ym. kun yksi bentso satunnaisesti otettuna voisi ratkaista tilanteen ja poistaa jatkuvan lääkityksen tarpeen, jolla kuitenkin haetaan samaa vaikutusta. Seka- ja väärinkäyttäjät ovat vain pieni osa bentsojen käyttäjistä, mutta heidän takiaan enemmistö laitetaan kärsimään ja heille ei välttämättä uskalleta määrätä bentsoja (tai ei uskalleta määrätä riittävästi), tai määrätään jotain huonompaa sen tilalle.

Käytä lääkkeitä kuten lääkärisi on määrännyt. Tietysi omaa järkeäkin saa käyttää, mutta kysy ja keskustele lääkärisi kanssa, jos Sinulla on jotain epäselvää lääkityksen osalta. Hyviä vointeja kaikille! 🙂👍

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 22.11.2011 klo 16:59

Moikka!

Arvasin, että bentsoista tulee puolesta ja vastaan kommentteja.
Se on kyllä totta, että ihmisille määrätään mitä ihmeellisimpiä psyykenlääkkeitä, joilla voi olla vaarallisia sivuvaikutuksia. Esim. minulle määrättiin Risperdalia ja vasta monen kuukauden jälkeen lääkäri sanoi, että se voi aiheuttaa kuukautisten loppumisen (mikä minulle kävikin) ja luukadon suuren riskin. Niin, ja itselleni kaikista pahin oli kuulla, että se lihottaa. Kärsin vakavasta sukupuoli-identiteetin häiriöstä ja paino on iso masennuksen aiheuttaja. Sain myöhemmin myös tietää, että Mirtazapin lihottaa ja olin syönyt sitä kuukausia! Sitten määrättiin taas uusi masislääke, joka myös voi lihottaa. Ja kuulemma olen kolunnut jo kaikki mahdolliset ahdistuslääkkeet ja ei ole enää mitään jäljellä.
Olen syönyt ainakin 17 eri lääkettä ja mikään ei auta. On kokeiltu neuroleptejä, skitsofrenialääkkeitä ja lukuisia masennus- ja ahdistuslääkkeitä - ilman tuloksia.
B-lausunnossakin lukee, että ainoa mikä on auttanut on bentso.
Itsellä nuo fyysiset oireet ovat niin pahoja (kova painon tunne sydämessä, vaikea hengittää, sydän hakkaa, paniikkikohtaukset jne.), ettei niitä siedä ilman rauhoittavaa.
Kaikkihan sen tietää, että bentsoihin tulee toleranssi ja voi jäädä koukkuun. Kyllä niistä eroon pääsee kun tekee sen oikealla tavalla. Yritän vielä lääkärin kanssa jutella, voisinko vaihtaa Xanoriin, koska Opamoxilla oireet ei enää helpotu. Olisi kiva, että edes hetken saisi nostettua mielialaa ja helpotettua fyysisiä oireita. Olen täysin väsynyt jatkuvaan paniikkiin ja itsetuhoiseen ajatteluun ☹️

Tsemppiä elämään 🙂🌻