Kokemuksia psykologikäynneistä

Kokemuksia psykologikäynneistä

Käyttäjä tuntematon92 aloittanut aikaan 30.01.2013 klo 10:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tuntematon92 kirjoittanut 30.01.2013 klo 10:08

Kertokaas omia kokemuksianne psykologilla käynneistä… Millaista oli 1 kerralla? Tehtiinkö jonkunnäköinen testi? Onko psykologilla käynti ainoastaan auttanut ja mihin ongelmaan?
Onko ylipäätään ollut hyvä kokemus käydä vai onko jollain huonoja kokemuksia?

Ihan mielenkiinnosta. 🙂

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 30.01.2013 klo 19:24

Oi joi, kylläpä heitit hankalan...

Mun mielestä kyse on henkilöiden välisestä kemiasta: yx tykkää, toinen ei. Joku tahtoo vahvan terapeutin, toinen hiljaisen kuuntelijan.

Oma terapeuttini on hyvä - ainakin näin vajaan vuoden käyntien perusteella. Koen luottavani häneen, ja ajan kanssa luottamut on lisääntynyt. Mutta aikaa se vie. Pitää myös motivoida itseään, vaikka usein pelkääkin jonkun asian ottamista esille.

Mulle terapeutti on ikään kuin peili: hän kertoo kuulemansa, ja usein huomaan, että sanomani ja tarkoittamani ovatkin ihan erit. Niitä sitten selvitetään.

Mutta terapeutin LÖYTÄMINEN, se se vasta on vaikeaa! Pitää löytää oikeaa "suuntausta" harjoittava ja sellainen, jolla on aikojakin. Ei ole helppoa. Itsellä onnistui vasta reilusti kun olin ottanut yhteyttä melkein 20:een terapeuttiin.

Eikä tässä paljon kannata muiden mielipiteitä kuunnella. Kuten sanoin, kyse on henkilöiden välisestä kemiasta; se joko toimiii tai ei. Välttämättä en yhden käyntikerran perusteella teilaisi ketään, mutta ...

Toivottavasti kaikki terapeuttia etsivät löytävät sen itselleen parhaan! 🙂🌻

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.02.2013 klo 09:57

Ensin haluan sanoa: mulla oli tosi hyvä ja ihanan terapeutti vuosia. Olen hänelle kiitollinen.

Ja sitten terapeutin löytämisestä...

Tiesin, että haluan terapeutikseni psykologin. (En esim psykiatria tai psykiatrista sairaanhoitajaa.) Ja tiesin, mitä suuntausta halusin terapeutin edustavan. Jotenkin sain yhden terapeutin tiedot. Kävin hänen luonaan, ja keskustelimme. Tämä terapeutti totesi, ettei hänen ammattitaitonsa riittänyt. Mutta! Hän lupasi selvittää muita vaihtoehtoja. Ja seuraavana päivänä sain häneltä muutaman muun terapeutin nimet. Pyysin häntä suositteleman jotakin, ja sen luokse sitten menin. Ja kun oli ennakkotiedot minusta jo saanut, lupautui terapeutikseni. Joskus se voi mennä näinkin hyvin...

Nyt tuo terapie on menneisyyttä, mutta ajattelen sitä aikaa kokien turvallisuutta. Siihen ihmiseen opin luottamaan. Tosin aikaa se vei.

Ja nyt mulla on niin ikävä tätä terapeuttiani, että kyyneleet nousevat silmiin.

Toivotan teille kaikille terapiaa harkitseville, terapeuttia etsiville sekä terapiassa käyville onnea "valitsemallanne tiellä".

-Jardin Prive

Käyttäjä repukka kirjoittanut 01.02.2013 klo 12:59

Mä uskon intuitioon sen oikean terapeutin löytymisessä. Heti ekalla kerralla pitää mun mielestä syntyä vuorovaikutusta. Ei niin, että pitäisin yksin synkkiä monologeja ja terapeutti on kuin puupökkelö, joka ei ota kantaa mihinkään. Jotain inhimillisyyttä pitää olla. Minusta hyvä terapeutti osaa sopeuttaa oman toimintansa asiakkaan toimintaan. Eli jos on hiljaisempi potilas, hyvä terapeutii kyselee enemmän ja kaivaa potilaasta asioita. Jos on puheliaampi tapaus, niin hyvä terapeutti ohjaa keskustelun pysymään asiassa. Minusta terapiasuuntauskaan ei ole niin tärkeä, koska hyvä terapeutti osaa sopeuttaa viitekehyksen asiakkaan tarpeisiin jopa niin, että eri kerroilla toimitaan eri tavoin. Minusta terapeutin ei tarvitse välttämättä olla psykologi, voi olla psykiatrikin. Tärkeintä on, millanen tyyppi hän on ja miten kemiat synkkaa. Tällä hetkellä mulla on mielestäni hyvä terapeutti. Inhimillinen ja lämmin ihminen ja oikein ammattitaitoinen. Se on tosi hieno ja tärkeä asia, jos on hyvä terapeutti.