Kokemuksia pakkohoidosta

Kokemuksia pakkohoidosta

Käyttäjä Tyttönen vaan aloittanut aikaan 30.05.2020 klo 17:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 30.05.2020 klo 17:05

Te, jotka ootte joutunu pakkohoitoon nii millä perusteilla jouduitte sinne? Mä mietin, ku en haluu alottaa yhtä lääkettä, et voiko siitä joutua pakkohoitoon? Skitsofrenian hoidosta ois kyse

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 30.05.2020 klo 23:36

Tohon on vähän hankala vastata ku ei tunne sua ja sun oireilua täl hetkel. Mut voisin ehkä väittää että kyllä voi.

Laissa sanotaan näin tahdonvastaiseen hoitoon ottamisesta;

"Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain:
jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta"

Jos lääkäri on katsonu sulle hoitavaks lääkkeeks sen mitä on tarjottu ja kieltäydyt siitä, niin voihan sen tulkita myös niin että kieltäydyt lääkehoidosta jonka on katsottu olevan sulle sairaudenhoitoon oleellinen. Ja jos kieltäytyminen lääkkeestä johtaa siihen, et sun oireet ja sairaus pahentuu ni sillon kai pakkohoitoon voidaan ottaa? ainakin tota lakipykälää tulkiten. En oo siis ammattilainen, eli tarkkaa faktatietoo ei oo tarjota.

Käsittääkseni tarkkailulähetteellä, jos sellaisen saat.. olet tarkkailussa 3pvää jonka aikana päätetään ootko sairaalahoidon tarpeessa.

Jos sulla on jotain voimakkaita sivuoireita ni niistä kannattaa varmaan jutella hoitajan tai lääkärin kanssa. Leponex on aika hurja lääke monelle sivuoireiden kannalta mut käsittääkseni se on myös semitoimiva lääke skitsofrenian hoidossa. Monella sit vaan lääkitään niitä sivuoireita. (syljeneritystä lievittävät jne)

Varmaan riippuu paljon siitä, kuinka sun sairaus oireilee just nyt. Jos lääkettä tarjotaan niin vissiin oireilua on olemassa, harvoin sitä turhaan tarjotaan aloitettavaks.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 31.05.2020 klo 09:40

Lisänä tohon, et oon aiemminkin kokeillu tota lääkettä, nii siitä oli haittaa enemmän ku hyötyä. Olin ihan zombi enkä tajunnu maailmanmenosta mitään. Ja tuo nosti maksa-arvojakin..

Käyttäjä kirjoittanut 31.05.2020 klo 15:58

Sinulla on hyvät perustelut kieltäytymisellesi. " Ehkä toinen lääke olisi parempi!"

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 31.05.2020 klo 17:42

Toinen lääke ois varmaan hyvä, mut se on eri asia et kuunteleeko lääkäri sitten.. mut leponexiä mä en syö.