Heipsis!
Oon ite sairastanut toistuvasti uusiutuvaa keskivaikeaa masennusta(+epävakaa persoon.häiriö) n. 11 vuotta. Oon nyt 33-vuotias.
Psykiatri sanoi että tämä on yksi vaikemmista masennuksen muodoista(kaikki tietenkin omasta mielestä vaikeita!)hoitaa. Itse oon jo vuosia ajatellut etten tuu enää koskaan palaamaan työelämään.
Kova paikka oli n. kk. sitten kun sain psykiatrin b-lausunnon kotiin. En rupea sitä tähän nyt kirjoittamaan sen kummemmin, mutta kommentti oli että mulla ei jostain kumman syystä auta lääkkeet samalla tavalla kun muita. Eikä kukaan tiedä miksi. Kaikkea on kokeiltu.
Mutta se että oli mustaa valkoisella siitä etten todennäköisesti ikinä enää tule työkuntoon iski rajusti ns.naamaan. Oon tehnyt töitä 14-vuotiaasta asti niska limassa ja mulle on työnteko aina ollut tärkeätä. En oo ikinä viihtynyt koulun penkillä ja olin muutenkin todella huono koulussa oppimisvaikeuksian ja adhd:n takia. Mutta työelämä oli se mun paikka loistaa🙂. Sain helposti ystäviä, tulin toimeen aina työporukoiden kanssa ja sain jokaiselta työpaikalta pomoilta hyvää palautetta tehdyistä töistä.
Vaikka siis itse tajunnut jo jonkin aikaa etten tule enää töihin pääsemään, niin se että terapeutit ym.on luovuttaneet tai tunteneet jo tehneensä kaiken oli kova isku. Se että se on virallista. En tajunnut etten ole hyväksynyt asiaa vieläkään. Siksi se sattuu. Se ettei kuulu enää ns."normaaliin"elämään mukaan. Sitä ajattelee kauhulla että tällaistako tämä tulee olemaan seuraavat 50 vuotta joka hiton päivä???!!
Ennen vapaat oli herkkua, sitä luksusta, nykyään pyhät ym.on helvettiä. Tekemisen puute vaivaa, mutta en kuitenkaan jaksaisi tehdä edes paljoakaan. Mutta edes jotain...omien voimien mukaan.
Olen väliaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Oon ollut kohta 2 vuotta(saikulla sitä ennen toki)ja hain nyt 3 vuotta. Joudun hakemaan vuoden kerrallaan. Psykiatrin mukaan kelan on helpompi hyväksyä vuosi kerrallaan kun kyse on näin "nuoresta"henkilöstä, koska olettavat vielä että eikö hän tuo tuosta kohta parane.
Vaikka pitäisi alkaa hyväksyä se etten tule enää tekemään töitä. En vaan tahdo saada sitä päähäni. Käyn toki terapiassa kerran viikossa ja siellä asioita käsitellään, mutta kun niitäkin asioita on niin paljon. Käsiteltäviä siis. Tulevaisuutta on vaikea hahmottaa enää. Kun ei tiedä mitä tehdä tai mitä olla. Ei se elämä toki pelkkää työtä ole, mutta suuri osa kuitenkin.
Sulle sanoisin että etene omaa tahtia. Aloita vaikka jollain viidella tunnilla viikossa töitä tekemällä ja jos se uuvuttaa sut täysin on ehkä aika ajatella jotain muuta elämään sopivaa. Mä en tosiaan sano että et pystyisi ikinä palaamaan töihin. En todellakaan! Mutta älä tee niin kuin mä. Että usean vuoden yritin menneä väkisin sen kuuluisan harmaan kiven läpi ja sairastuin entistä pahemmin ja siitä ei nyt ole paluuta.
Toivon sulle onnea ja kaikkea ihanaa elämään. Mitä se sitten ikinä onkaan☺️❤️. Huokaise ja mieti. Kuulostele sun omia voimavaroja. Mitä jaksat parhaimmillaan ja mitä et.
Toivottavasti tästä sekavasta kertomuksesta oli edes jotain hyötyä;). Muista myös että et ole yksin, vaikka siltä välillä tuntuukin☺️❤️.