Kohti työkyvyttömyyseläkettä

Kohti työkyvyttömyyseläkettä

Käyttäjä Järjenääni aloittanut aikaan 07.07.2014 klo 11:14 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Järjenääni kirjoittanut 07.07.2014 klo 11:14

Hei kaikille,

Olen uusi palstalainen joten kerron hieman tilanteestani.
Olen 33-vuotias nainen. Masennuksesta olen kärsinyt käytännössä koko elämäni, ainakin vanhempieni avioerosta asti, jolloin olin 11-vuotias. Terapia taipaleeni alkoi 18-vuotiaana, (vaikka 15-vuotiaana äitini jo muutaman kerran minut raahasikin tapaamaan terapeuttia). Olen käynyt läpi kelan tukeman kolmevuotisen kognitiivisen terapian parikymppisenä ja nyt aloittelen juuri uutta kolmen vuoden jaksoa psykodynaamisessa terapiassa.

Diagnooseinani ovat epävakaa persoonallisuus ja masennus. Nyt menossa masennuksen vaikea jakso. Epävakauteeni kuuluu viiltelyt, ahmimiset, suuret mielialojen vaihtelut, sosiaalisten tilanteiden pelko jne. Olen hiljakkoin eronnut yli kymmenen vuoden avioliitosta ja minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta.

Kuten nimimerkkini antaa ymmärtää olen elämäni tukeutunut aina järjenääneen, tunkien tunteet aina jonnekin todella syvälle. Tämä on tietenkin aiheuttanut suuria patoutumia, katkeruutta ja pahaa oloa, mutta se on ollut keinoni selviytyä tähän asti. Minulla on ollut aina selkeät päämäärät, joita kohti olen kulkenut. Olen kouluttautunut, hankkinut perheen ja omakotitalon. Koko ajan sisällä on ollut tyhjää. Sairaslomia on ollut jne.

Mutta nyt… kaikki ponnistelut ovat olleet turhia. Edessä on työkyvyttömyyseläke. Tuntuu ettei järjenääni enää mitenkään kykene selittämään miten tästä taas mennään eteenpäin. Ei ole enää omakotitaloa, puolet lasten elämästä on muualla kuin minun luonani, olen yksin, olen yhteiskunnan elätettävänä, en kykene tekemään työtä. Mitä tässä on enää jäljellä.

Onko palstalla muita, jotka ovat kokeneet eläkkeelle jäännin suurena pettymyksenä ja miten siitä on selvitty? Mistä on löytynyt elämään niitä asioita, jotka on saanut jatkamaan päivästä toiseen, antamaan elämälle edes jotain merkitystä.

Käyttäjä arka kirjoittanut 07.07.2014 klo 11:40

Hei!
Minä olen nyt määräaikaisella eläkkeellä ja sitä kai ollaan muuttamassa pysyväksi. Asia on minulle todella kipeä. En ole kertonut kenellekään että olen eläkkeellä, vain perheeni tietää. Häpeän sitä suuresti ja joka päivä ajattelen että jospa olisin valmistunut ja töissä. En osaa antaa mitään neuvoja, kai asia olisi vain kyettävä hyväksymään jotenkin. Sinulla on onneksi lapset, olet tärkeä. Minullakin on onneksi vielä kotona tytär jonka vuoksi yritän jaksaa. Olen yrittänyt ottaa päivän kerrallaan.

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 07.07.2014 klo 14:26

Olen ollut eläkkeellä jo useita vuosia. Olen löytänyt järkevää tekemistä joten en jää kotiin pyörittelemään sormia. Lähes päivittäin on tekemistä. Olen tekemisissä ihmisten kanssa joilla on sama tilanne kuin minulla. Diagnoosi on vaikea skitsofrenia. 🙂🌻