Kognitiivinen psykoterapia-millaista sen pitäisi olla?
Olen käynyt Kelan tukemassa kognitiivisessa psykoterapiassa 9 kuukauden ajan kerran viikossa. Työterveyspsykologin mielestä kognitiivinen psykoterapia on se, mikä minua auttaisi. Hän suositteli tätä terapeuttia.
Psykoterapia on ollut pinnallista: jos minä en sano mitään, ei terapeuttikaan sano mitään. Sitten minä alan puhua jostain asiasta, ja hän kuuntelee ja jutustelee väliin jotain. Mitään punaista lankaa ei ole. Olen kokenut ahdistavaksi sen, kun hän toisinaan on esittänyt jyrkkiä kannanottoja tai udellut sisäpiirin tietoa työnantajastani.
Minun olisi kai itse pitänyt olla jämerämpi, mutta kun häälyy keskivaikean ja vaikean masennuksen välimailla ja on itsemurhayritys takana ja jokapäiväisestä elämästä selviytyminen (käyn töissä, kotona olo ei auta) tuottaa työtä, sitä vain luottaa että kai tuo terapia on sellaista kuin pitääkin, vaikka se ei tunnu auttavan.
Heräsin, kun vastikään pääsin ammatillisen kuntoutuksen kuntoutusjaksolla juttelemaan psykiatrin kanssa. Hänen mielestään terapiani on ollut liian pinnallista. Hän antoi minulle kirjaluettelon, ja noista kirjoista on ollut apua. Minun pitäisi varmaankin alkaa selvittää, onko järkeä jatkaa terapiaa. Maksan Kelan korvauksen jälkeen siitä 35 euroa/kerta, ja se on minulle iso raha. Minua huolestuttaa, mitä sen jälkeen? Paikkakunnallani on vähän terapeutteja, kognitiivisia vain yksi tämän lisäksi. Ja jos lopetan tämän terapeutin kanssa ennen kuin Kelan tuki loppuu, saanko enää koskaan Kelan tukemaa terapiaa? En edes tiedä, kenen ammattilaisen puoleen minun kannattaisi kääntyä. Työterveyspsykologille minulla on aika joulukuun puolivälissä, aikaa on siirretty jo kerran, tt-psykologilla on pitkiä sairauslomia vaativa fyysinen sairaus.
Joskus tuntuu, että olen liian sairas saamaan hoitoja: en jaksa valvoa omia etujani ja ottaa asioista selvää. Jos joku joka tämän lukee, on käynyt onnistuneessa kognitiivisessa terapiassa, kertoisitko mitä siihen kuuluu. Haitallisista ajatusmalleista pois opettelua ainakin?