Koettelemuksia alkaa kertyä liikaa…

Koettelemuksia alkaa kertyä liikaa...

Käyttäjä Oltsu aloittanut aikaan 22.01.2014 klo 14:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Oltsu kirjoittanut 22.01.2014 klo 14:08

Olen kahden lapsen (2 ja 4v) 28v isä, rauhallista elämää elävä/elän.
Viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana on kuitenki elämä koetellut ehkä hieman liikaa, ja nyt on alkanut voimat loppua todenteolla.

Teen listan asioista joita minulle on tapahtunut, voi tuntua uskomattomalta mutta totta joka sana. Jopa pkriisikeskuksessa pyöriteltiin päätä kuinka tämä voi sattua yhdelle, ja sitä kuinka vielä kuitenkin olen järjissäni.

Lähdetään liikkeelle syksystä 2011:
Tein omakotitalossamme remonttia kovaa vauhtia, paniikki päällä kun tiesi että toinen lapsi tulee joulukuussa. Töissä olin suunnilleen 12-14h päivässä ja töistä päästyäni yläkerran kimppuun. Tuolloin nukuin keskimäärin 5h yössä joka oli sen 3h liian vähän.
Ajoin itseni jo silloin niin piippuun että heräsin aamuyöllä katsomaan kelloa, kuinka kauan vielä saisin nukkua.

Tytär syntyi hieman ennen joulua, yläkertaan kannoin viimeiset tavarat edeltävänä iltana. Synnytys oli vaimolle vaikea joka söi voimia tulevasta.

Pidin kolme viikkoa isyyslomaa jottai sain hieman levätä ja kaikki alkoikin näyttää mukavalta. Vakityö, terveet lapset, oma talo maalla jne.

14.2.2012 (HUOMAA YSTÄVÄNPÄIVÄ)
Äitini, joka oli minulle erittäin läheinen tukeni ja turvani kaikessa, soitti minulle itkuisena. Jonkin aikaa jatkuneet hartiakivut olivat yltyneet erittäin pahoiksi ja erinäisten sattumusten jälkeen häneltä oli löydetty etäpesäkkeitä esim maksasta ja munuaisista. Eli syöpä, mutta missä, sitä ei tiedetty.

Kevät eteni, kotona oli koliikki-tytär, vaimo sairastui masennukseen, äidin tauti eteni kovaa vauhtia ja oma mieliala laski koko ajan. Työnantajakaan ei ymmärtänyt tarvettani vähentää työtunteja joten väsymys alkoi painaa.

Toukokuu 2012
Äiti nukkui pois, keuhkosyöpä oli syy.
Olin äidin vierellä ja pidin kädestä kiinni viimeiseen asti.

Kesä meni melkolailla alakuloisesti, aloin pakenemaan töihin vielä enemmän, työtunnit vain lisääntyivät entisestään. Ja kaiken päälle aloin tekemään vuoroviikoin päivä ja yövuoroa. Ja kaikkihan tietää miten nukkuminen onnistuu kahden pienen lapsen kanssa yövuoron jälkeen.

Kotona parisuhde alkoi menemään päin helvettiä, olin liikaa töissä, mutta kun olin kotona en väsyneenä jaksanut tehdä mitään. Vaimo tietenkin masentuneena ja väsyneenä tiuski ja purki tuntojaan minuun. En osannut välittää, koin että minun on pakko olla paljon töissä rahan vuoksi. Itseni vuoksi sinne karkasin.

Joulukuussa vaimon selkä alkoi oireilla voimakkaasti ja lasten hoito alkoi tulla minun vastuulleni yhä enemmän.

Alkuvuosi -13 rampattiin vaimon kanssa lääkäreissä ja etsittii selkäkivun syytä. Minullekkin todettiin keskivaikea masennus.
Kivut vaimolla yltyivät entisestään, kunnes:

14.2.2013 (HUOMAA TAAS YSTÄVÄNPÄIVÄ)
Vaimo sai parantumattoman rintasyövän diagnoosin joka levinnyt ainakin maksaan ja selkärankaan tuhoten sitä pahasti.

Siitä lähti sitten syöpäperheen arki pikkuhiljaa pyörimään.
Käytännössä kaikki oli minun vastuullani, lapset, koti, toimeentulo jne.

Parisuhteemme alkoi hiipua. Seksiä ei ollut, enkä sitä odottanutkaan.
Mutta tiukassa paikassa sitä haluaisi puolisolta halin, silityksen tms hellyyttä että olisi voimia jaksaa.
Näitä en saanut, ja minusta syöpä niitä ei estä.
Sen sijaan itsekkään mulkun maineen sain kun yritin hyödyntää pientä tukiverkkoamme liiankin tehokkaasti.
Joskus kun koitin asiasta keskustella vaimon kanssa, hän totesi että mitä valitat, hänellä se syöpä on. silloin päätin pitää suuni kiinni.

Vuosi valui kovaa vauhtia eteenpäin, mitään ylimääräistä ei jaksanut/ehtinyt tehdä.

Vaimo löysi itselleen ajankuluksi leipomisen, siis jotain pientä näprättävää mielekästä tekemistä.

Marraskuussa kerran väsyneenä kuulin kuinka vaimo alkoi tarjota kavereilleen ja tutuilleen täytekakkuja ynnä muita pientä korvausta vastaan.
Totesin hänelle, että jos jaksat leipoa kavereillekkin niin voisit edes kerran viikossa tehdä ruokaa perheelle, edes kastikkeen ja perunat.
Vastaus oli tyly: älä vittu valita kun et itsekkään mitään tee.
No juu, en kai tehnytkään jos vain hoidin kodin työn ja lapset ja vaimon.

Silloin kimmahdin ja otin kissan pöydälle kokonaisuudessaan tilanteestamme. Parisuhteemme oli minusta täysin kuollut, olimme vain kämppikset.
Ilmoitin että hänenkin tulisi hieman huomioida minua muutenkin kuin sontatunkionaan jos meinaa että jaksan kauan olla hänen vierellään.

Kaksi viikkoa myöhemmin vaimo ilmoitti lähtevänsä kodistamme.
Joitain kertoja pyysin vielä miettimään, vastaus oli että itseppä halusit.
Tulin siihen tulokseen että antaa sitten mennä, en jaksa enää.

Vaimo muutti pois joulukuussa 2013

Nyt elän sitten yksin kahden lapsemme kanssa. Elämä helpottui monessa suhteessa, mutta yksinäisyys nostaa iltaisin liikaa päätään, ahdistaa vituttaa, ja olen helvetin pettynyt itseeni, kun en pystynyt nielemään ongelmia ja olemaan vaimon tukena, vaikken häntä enää takaisin haluakkaan.

Kaikkien näiden päällä kiusaa tukiverkon pienuus, tietyt ihmiset, vaimon aloholisti vanhemmat, paras kaveri joka yrittää kovasti päästä minulle emännäksi ja kun ei tärpännyt, tekee kiusaa ja hallaa minun ja vaimon välille turhaan.

Kriisikeskuksessa kun kuulivat tämän tarinan ja tukiverkkoni ”laajuuden” totesivat heti että, sinä olet ihan yksin tässä kaikessa tällä hetkellä.

Niin olenkin…

Käyttäjä Erilaisen miehen elämää kirjoittanut 22.01.2014 klo 18:01

Hei. Mikä sinua auttaisi jaksamaan? Keskustelut ammattiauttajan kanssa? Sairaslomalle jääminen? Joku muu? Itse olen syöpään sairastunut,yksinelävä,41v mies. Vaikka meillä eri tilanne,ymmärrän jotenkin.

Käyttäjä Oltsu kirjoittanut 23.01.2014 klo 11:04

Ammattiauttajan kanssa olen sopinut aloittavani keskusteluavun.

Sairausloma oli toisaalta tarpeeseen, mutta toisaalta työ pitää jotenki minut järjissäni. Viime vuonna oli pois töistä jonkin verran lasten tai vaimon vuoksi, enkä oikein jaksa kuunnella naljailua ns "aiheettomista" poissa oloista. Enkä tiedä olisiko enää rahallisesti mahdollistakaan olla pois töistä.

Se tässä ongelma onkin että tiedän, että jotain tarttis tehdä, KUN VAAN TIETÄISI MITÄ. . Kroppa oireilee väsymyksestä todella paljon mm hemoglobiini romahtanut, ruokahalua ei ole ja ruoka ei tahdo pysyä sisällä, univaikeudet lisääntyväy kokoajan. On vain tunne että tarttis päästä pois, enkä tarkoita et itseltäni haluaisin hengen riistää.
Pettymyksen tunne siitä että, en pystynyt tukemaan vaimoa loppuun asti kotona, enkä nielemään omaa ahdistustani meistä, voimistuu myöskin.
Mietin myös usein, mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tämä kaiken...

Rakastan vaimoani yhä, mutten vaan pysty enää elämään jatkuvan naljailun kanssa.
Syytökset hänen hylkäämisestäänkin on tehty harvinaisen selväksi.

Mä en vaan jaksais enää mutta kun on pakko,

Käyttäjä konttri kirjoittanut 23.01.2014 klo 14:55

Huh..onpa sinulle kertynyt paljon vastoinkäymistä muutaman vuoden ajalle ☹️

Selkeää on että vaimosi ei olisi saanut noin rankasti kaataa niskaasi omaa pahaa oloaan, liekö sairaudesta vai mistä johtuvaa että ei sitä itsekään pystynyt/suostunut näkemään. Mielestäni olet ollut todella pitkäpinnainen ja yrittänyt parhaasi. En osaa kertoa mikä olisi seuraava konkreettinen askel mutta kaikesta kirjoittamastasi paistoi läpi että olet monta vuotta keskittynyt siihen että teet muut onnellisiksi tai että toimit niin että muilla olisi vähemmän "taakkaa". Toivon että pystyisit keskittymään itseesi, ja siihen mitä sinä haluat. Totta kai lapset tulevat ensimmäisenä, mutta toimisit niin että SINÄ olisit onnellinen heidän kanssaan.

Äläkä syytä itseäsi siitä että et ole yrittänyt tms. Olet yrittänyt niin helkkaristi 🙂

Voimia sinulle!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 24.01.2014 klo 16:32

Voi, miten ikävä kuulla, että elämä on kohdellut sinua noin rajusti. Kertomastasi käy kyllä hyvin ilmi, miten olet tosiaan yrittänyt kaikessa. Jos vaimosi ei kerran halua kanssasi asioista puhua, niin minkäs sinä sitten sille mahdat. Ei se ole sinun syysi.

Olisiko sinun mahdollista saada kunnan kotipalvelun kautta kotiin apua? Itsekin vanhempana tiedän, kuinka raskasta elämä voi olla kahden pienen kanssa (tosin omani eivät enää ole pieniä, mutta muistan kyllä sen ajan).

Tärkeää olisi saada sinulle apua ja hoitoa masennukseesi ja että pääsisit ammattilaisen kanssa puhumaan tilanteestasi, ajatuksistasi ja tuntemuksistasi. Sinun täytyy vain itse sitä apua ja tukea hakea, mikä voi olla vaikeaa silloin, kun voimat ovat vähissä.

Toivon sulle paljon voimia elämän koettelemuksista selviämiseen. Tänne voit onneksi aina kirjoitella, kun siltä tuntuu.

Käyttäjä p&p kirjoittanut 14.02.2014 klo 19:22

Hurja tarina, sanattomaksi vetää. Minulla erilainen tilanne, mutta tuo viimeinen lauseesi, ei jaksaisi, mutta on pakko, tuntuu tutulta. Minulle sanottiin neuvolassa, ettei ole pakko jaksaa, enkä ymmärtänyt sitä ollenkaan. Miten niin ei ole? Mitä vaihtoehtoja muka on? Minullakin on kaksi pientä lasta, joiden kanssa olen nyt kotona, nuorempi 5 kk ja vanhempi 4 v. Mies on kuvioissa myös ja meillä on oikeasti kaikki hyvin nyt, oma mieleni vaan temppuilee traumaattisten kokemusten jälkeen. Mutta tuo pakko jaksaa, niinhän se on. Ei kukaan voi ottaa vastuuta lapsista pois enkä sitä haluaisikaan. Mutta mitä apua voi saada? Kai siihen joku osaa jotain sanoa? Oman kokemukseni mukaan sekin pitää tietää itse, että mitä apua haluaa tai tarvitsee. Mistä sen voi tietää, jos on tilanteessa, jossa ei ole koskaan ollut ja reagoi itselleen vieraalla tavalla? Mieli tekee omiaan ja kroppa reagoi fyysisesti, mikä on hyvin pelottavaa. Toivottavasti sinä saat apua ja kaikesta huolimatta jaksat lastesi kanssa, heille olet kuitenkin paras ja tärkein isä maailmassa.

Käyttäjä Mansikka3 kirjoittanut 16.02.2014 klo 21:52

Huh, onpa rankkaa!

Pystyisitkö kuitenkin pukemaan sanoiksi vaimollesi tuon että olet pahoillasi ettet pystynyt paremmin tukemaan ja että tuen tarpeessa itsekin?

Voisitteko käydä jonkunsortin pariterapiassa, vaikka teistä ei paria enää tulisikaan, olisi hyvä saada tuollainen kipeä solmu auki ennenkuin on liian myöhäistä.

Siellä voisitte käsitellä myös tätä väliensotkijaa.

Älä ota vaimosi sanoja henkilökohtaisesti, varmasti oman kriisinsä keskellä purkaa pahaa oloaan ihmiseen johon luottaa, sinuun.

Kaikkea hyvää ja voimia! Kyllä se koettelemusten kierre katkeaa vielä katkeaa. Olet ollut vahva, jaksa vielä vähän.

Käyttäjä repukka kirjoittanut 17.02.2014 klo 18:06

Tuli vielä mieleeni, että ovatko lapset ollenkaan äitinsä luona vai aina sinulla? Luulisi nimittäin, että äitikin kaipaisi lapsiaan. Lapset nyt ainakin varmasti kaipaavat ja tarvitsevat äitiään. Saisit edes joskus vaikka vapaan illan.

Mitä sinulle nyt kuuluu? Onko tilanteesi ennallaan vai onko tullut muutoksia? Miten jaksat arjen paineissa?