Täällä yksi kohtalotoveri!
Olen sinua vanhempi, mutta edelleen kärsin epäluottamuksesta ja ajoittain suoranaisesta pelosta toisia ihmisiä kohtaan. Tunnen itseni hyödyttömäksi ali-ihmiseksi, jonka kanssa kukaan ei halua olla tekemisissä, paitsi ehkä kiusatakseen tai hyväksikäyttääkseen. Eli ihmissuhteet ovat haastavia. Ymmärrän kyllä itsekin, että saatan olla aika vaikea ihminen, ja se saa minut tuntemaan itseni aina vain kelvottomammaksi.
Näin siitäkin huolimatta, että kiusaaminen rajoittui vain yläasteelle, lukiossa olin "vain" totaalisen yksinäinen. Mutta totta puhuen se tuntui yläasteen jälkeen suorastaan luksukselta, kun sai olla rauhassa ja omissa oloissani.
Kotonakin oli aika kireä tunnelma. En tiedä olinko varsinaisesti kiusattu kotona vai oliko kyse vanhempieni taitamattomuudesta, epäkypsyydestä, jaksamattomuudesta tai omista ongelmista, mutta aika välinpitämättömästi ja kylmästi minua kohdeltiin. Tuntui, että vanhempani eivät alkuunkaan ymmärtäneet murrosiän myllerryksen vaikutusta käyttäytymiseen, joten konflikteja syntyi. Ikään kuin paha olo olisi ollut oma vikani, ja mitä paskempi fiilis minulla oli, niin sitä kylmemmin minua kohdeltiin. Kiusaamisesta en koskaan ole heille kertonut, koska en pätkän vertaa luottanut heihin.