White princess: En kyllä usko, että kiusaamisen estämisen voisi jotenkin sysätä kodin sen kummemmin kuin koulunkaan kontolle, kyllä siinä täytyy molempien tehdä yhteistyötä. En myöskään oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla, että kiusaajat eivät tule koskaan myöntämään kiusaamistaan?
Olin itse ala-asteikäisenä parissa "kiusauskeississä" osallisena, valitettavasti siellä kiusaavana osapuolena. Toinen hoidettiin vanhempien välityksellä, pyysin anteeksi ja kiusaaminen ainakin minun osaltani loppui. Tämä oli siis aika lyhytkestoinen, pilapuheluita sisältänyt juttu. Osattiin sitä ennen Facebookiakin olla anonyymejä!
Toinen keissi taisi loppua hiljalleen itsestään, hankala muistaa tarkasti. Joka tapauksessa pyysin lukioaikana kyseiseltä tyypiltä anteeksi, ja ollaan ihan hyvissä väleissä nykyään. Siinä oli kyse ihan koulussa tapahtuneesta sanallisesta kiusaamisesta. Se tilanne oli sellainen, että jouduin selvästi valitsemaan puolen, eikä sitten ollut selkärankaa ottaa heikomman puolta, varsinkin kun pääkiusaajana oli hyvä kaverini. Edelleen tulee tosta jutusta aika paskat fiilikset sen tyypin puolesta.
Muistan myös yhden tilanteen, jossa olin sivustaseuraajana, kun futisjoukkueessa kiusattiin yhtä tyyppiä. Kun valmentajat puuttuivat asiaan, kiusaaminen loppui, ja päätekijöistä tuli, jos nyt ei ihan kiusattuja, niin ainakin hyljeksittyjä. Siinä tilanteessa on helppo ajatella, että "oikein niille kusipäille", mutta ei sekään nyt ole ihan paras tilanne, että kohteet vaan vaihtuu ja huono ilmapiiri pysyy.
En nyt ala edes esittämään mitään ratkaisuja kiusaamisen kitkemiseksi, tai kiusaamisen uhreille, halusin vain tuoda vähän erilaisen näkökulman keskusteluun. Kiusaamisen määrittelykin on niin monimutkainen juttu, ja onhan se aika mahdotonta vetää rajaa sellaisen kaverillisen kettuilun ja kiusaamisen välille.