Hei, olen aikuinen koulukiusattu, myös lapsuudenkodissa, opiskelu ja työelämässä kiusattu.
Tänään koin ensimmäistä kertaa sen herkkyyden, jolla vaistosin kun kiusaaja saapui tilaan jossa olin,.
On kiusaamis kokemusteni ansio se, että mieleni, kuuloni, jokainen aistini ovat herkistyneet ottamaan vastaan singnaaleja tilanteesta.
Ensimmäistä kertaa myös uskalsin puuttua alkavaan kiusaamiseen ja siitä olen iloinen.
Mietinkin sitä, ehkä henkilö ei itse ymmärtänyt lainkaa kiusaavansa, mietin, onko tarvettakaan ottaa ymmärtäjän rooli. Onko tarvettakaan ymmärtää sillä pian olen taas kiusattu, ajattelin.
Kun olin vuosia kiusaamisen vuoksi masentunut, ahdistunut, kun päänsärky oli päivien, viikkojen mittainen, jatkuen vuosia – vatsakipu ja muu fyysinen kipu henkisen pahoinvoinnin lisäksi.
Terapiat ja hoitojaksot, lääkiykset, kipuilut, keskustelut ja viimeisimpäna ahdistus joka avasi tien tietoisuuteen häpeästä.
Kun sisaruksen syntymäpäivillä huomasin kohta saavuttuani istuvani yksin kahvipöydässä, toisten siirryttyä etäämmälle, pois näköpiiristä jakamaan kokemuksiaan.
Kun jätetään pois yhteisiltä teatterimatkoilta,, sunailloista, ulkomaanmatkoilta.
Kun yönantaja ilmoitti muiden työtovereiden kanssa menevänsä saunailtaan mutta että ”sinä et voi tulla mukaan koska istut siellä seurakuntatilaisuuksissa”
Se taakka jota vuosia, vuosikymmeniä kannoin mukanani on alkanut pikkuhiljaa murentua ja antaen tilaa ymmärrykselle itseäni kohtaan. Antanut tilaa ajatukselle joka kertoo, että se häpeä jota kannoin vuosia ei kuulu minulle vaan jollekin aivan toiselle.
Mieleni on puhdistunut sillä ansiolla että olen ollut kiinnostunut siitä mitä minussa itsessäni tapahtuu kun kohtaan tilanteen.
Jokainen kiusattu tietää mitä on olla kiusattu. Kaikki yksin jättäminen, syrjäyttäminen, välinpitämättömyys, arvostelu, vähättely, ahdistelu kaikki tuo on jättänyt jälkensä. Kun jään ulkopuolelle perhejuhlista enkä saa kohdata omaa suruani heidän kanssaan kuolemantapauksissa tai iloita ja olla onnellinen iloisissa perhetapahtumissa.
Kun saan kuulla kertomieni elämänkokemusten kuuluvan mielikuvitusteni tuotteeksi. Kun koen eletyn elämäni mitätöidyksi kokemuksineen kaikkineen.
Olen aikaa sitten päättänyt – Annan anteeksi – en katkeroidu.
Muu kuin perheen sisällä tapahtuva kiusaaminen on toisarvoista ja merkityksetöntä, vai onko, mietin. Mietin, mutta kuinka kohdata aikuisten sisarusteni katseet kun mahdollisesti tapaan heitä. Mitä sanoa kun täytyy kätkeä sisälle sydämeen niin paljon.
Sanoisinko että olen kaivannut heitä ja että annan anteeksi heille kaiken väärinymmärryksen, siitäkin huolimatta että mieli on jo tietoinen siitä mitä toinen vastaa.
Sanoisinko, miksi et voisi olla hiljaa ja kuunnella sitä kipua jota olen kantanut kauan, joka minussa oli, tällä kertaa sitä vanhaa ikävää ja kyyneleiden määrää.