Kissa pöydälle terapeutin kanssa

Kissa pöydälle terapeutin kanssa

Käyttäjä Lavine aloittanut aikaan 31.12.2011 klo 10:01 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lavine kirjoittanut 31.12.2011 klo 10:01

Hei, nyt tarvitsen mielipiteitä. Hakeuduin omakustanteisesti psykoterapeutille viime kesänä masennuksen ja ahdistuksen takia ja olen jatkanut käyntejä edelleen. Nyt on hakemus sisällä Kelassa vuoden terapiaan. Terapeuttinani on kognitiivisen peruskoulutuksen saanut ihminen , joka on koulutukseltaan psykologi.

Tämä ihminen on herättänyt minussa nyt kovin ristiriitaisia tunteita ja eilisen käynnin jälkeen olen ollut hyvin ahdistunut terpapeutin puheista.

Tässä listaa; -terapeutti on ilmeisen uskovainen ihminen, sanoi, että hän ei suosittele kenellekään joogaa (itse kayn joogassa ) tai muita itämaisia juttuja, sanoi jopa niiden olevan sielunvihollisen toimintaa uskovaisen mielestä. Eli hän itse ajattelee varmaankin näin , sielunvihollisesta puhuminen oli mun mielestä ihan pöyristyttävää ja ei kuulu millään lailla psykoterapiaan. Terapeutti kertoo myös omista asioistaan paljon, käy kirkossa ja kirkon kuorossa. Terapeutti vastaa omaan puhelimeensa terapian aikana, mikä sekin on mun mielestä asiatonta. Eilen puhuimme ainakin 30 min hänen kesämökistään ja kissoistaan ja siitä huomautin, että en maksa siitä että puhumme hänen asioitaan. Terapeutti puhunut myös eräästä asiakkaastaan melko paljastavia asioita, asiakkaan sukupuolen, ammatin , paikkakunnan, ja asiakkaan perhesuhteen.

Ja meillä ei ole mitään tavoitetta terapialle, toki hän on kysynyt mita olen terapiasta hakemassa, mutta muuten terapeutti ei ole kysynyt miten edetään tai että tarkastelisimme olenko saanut apua asioihin. Nyt siis kaipaan muiden terapiakokemuksia.

Pitäisikö mun lopettaa tuon kanssa, menen ensi viikolla uudestaan ja mun on pakko keertoa hänelle näitä asioita, ajattelin, että kirjoitan kirjeen, koska mun on kovin vaikea sanoa asiota suoraan. Mutta mitäs sitten, jos terapeutti alkaa suhtautumaan minuun eri tavalla. Täällä meillä ei ole paikkakunnalla kovin paljoa terapeutteja, joten en tiedä onko muilla tilaa. Ja miten vaihto ylipäätään tapahtuisikaan, mulla tosiaan se päätös ei ole edes tullut vielä. Pitääkö terapeutin vaihtamiseen olla jokin painava syy mikä esittää Kelalle. Kiitos jos joku ehii vastaamaaan!

Käyttäjä repukka kirjoittanut 02.01.2012 klo 14:36

Tässä yksi mielipide. Vaihda terapeuttia.Voit toki esittää hänelle toiveita, mutta nuo mainitsemasi esimerkit olivat minusta aika pöyristyttäviä. En todellakaan haluaisi, että terapeutti kertoo minusta muille potilailleen. Enkä haluaisi keskustella hänen asioistaan. Maksat palvelusta, jota et selvästikään saa. Terapian kuuluisi myös edetä jotenkin. Jotain pitäisi tapahtua eikä vain polkea paikallaan. Ainakin minun mielestäni.

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 02.01.2012 klo 19:01

Olen aivan samaa mieltä kuin Repukka: vaihda terapeuttia! Jos et ole tehnyt vuoden sopimusta, voit aivan hyvin vaihtaa. Kyllä Kelassakin pitäisi ymmärtää, ettei kemiat toimi kaikkien kanssa. Tämähän pätee kaikkiin ihmissuhteisiinkin, totta kai myös terapiasuhteisiin.

Terapeutin ei missään nimessä pidä tyrkyttää omaa elämänkatsomustaan muille saati juoruilla omista tai toisten potilaiden asioista. Onko kuvailemasi terapeutti todella pätevä? Minusta hän kuulostaa äärimmäisen epäpätevältä. Et tietenkään suostu maksamaan tyhjästä. Sanot vain, että kiitti ja näkemiin. Olen itsekin käynyt jollain terapeutilla kerran ja todennut heti, ettei juttu toimi. Mitä pidempään jatkat, sitä onnettomammaksi tulet, joten lopeta heti.

Tsemppiä terapeutin etsintään! Itse löysin nykyisen terapeuttini netistä ja on varmasti pätevä ja hyvä henkilö.

Käyttäjä ihme12 kirjoittanut 03.01.2012 klo 19:51

Vaihda ehdottomasti terapeuttia, jos pystyt.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 04.01.2012 klo 23:10

Ohhoh!

Terapeutti vaihtoon! Hänhän tuntuu heti hoidattavan sinulla itseään!

Sinulle tuskin tulee olemaan hänen luonaan käynnistä juurikaan hyötyä, päinvastoin haittaa.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 05.01.2012 klo 11:15

Vaihtoon, vaihtoon ja nopeasti!

Itse tuhlasin aikoinaan vuoden ihan väärän psykiatrin vastaanotolla.

Käyttäjä Libah kirjoittanut 08.01.2012 klo 16:33

Olen ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa, vaihda terapeuttia. Vaikka sinulla olisikín jo sopimus, mielestäni terapeuttisi käyttäytyminen on niin asiatonta, että voit ottaa yhteyttä vaikka Valviraan, ellei muutos muuten onnistu. 🙂👍

Käyttäjä Desper kirjoittanut 10.01.2012 klo 05:57

Ei ainoastaan terapeutti vaihtoon, vaan hänen asiattomasta (lainvastaisesta?) toiminnastaan on tehtävä ilmoitus johonkin, ettei hänen tuhoisa toimintansa pääse jatkumaan valtion tuella. Kuka näitä valvoo? Valvira?

Käyttäjä Desper kirjoittanut 10.01.2012 klo 06:12

Hyvät Tukinetin ammattilaiset tai tukihenkilöt! Selvittäisittekö ja kertoisitte, miten tuollaisen ammattitaidottoman terapeutin toimintaan voi puuttua? Eihän tuollaista saa painaa villaisella, ammattitaidottoman psykoterapeutin toiminta on yhtä vaarallista kuin paljonpuhuttujen valelääkäreiden.

Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 10.01.2012 klo 16:18

Huonosta terapeutista on vain haittaa, tiedän omasta kokemuksesta. Sinun terapeuttisi on lisäksi rikkonut vaitiolovelvollisuutta, älä ota sitä riskiä, että hän kertoo samalla tavalla sinusta muille. Tuosta pitäisi jo ilmoittaa jonnekin. Jos sinulla on hoitosuhde esim.työterveyshuoltoon tai mielenterveystoimistoon, voit kysyä sieltä, miten sinun pitäisi toimia.

Itse kävin vuoden ajan terapeutilla, joka oli aika outo. Kirjoitin siitä lokakuun lopulla tähän viestiketjuun https://www.tukinet.net/keskustelu/viesti.tmpl?grp=183;mid=50197 Työterveyslääkäri suositteli tätä terapeuttia kognitiivisen koulutuksen saaneena, mutta minun terapiani oli sitä, että terapeutti joko oli hiljaa tai vain kysyi, että mistä haluaisit tänään puhua. Lisäksi hän esitti jyrkkiä mielipiteitä työnantajastani ja uteli sisäpiirin tietoja työpaikaltani. Yritin saada jotain ryhtiä terapiaan, kerroin hänelle, mitä asiantuntijat olivat minulle suositelleet, mutta epäonnistuin. Lopulta minulla oli vaikeuksia keksiä, mistä puhuisin hänen kanssaan. Keskustelin työterveyshuollossa asiasta, ja päädyimme siihen tuloksen, että lopetan terapian. Lopetin sen vuodenvaihteessa. En uskaltanut kertoa terapeutille, että koin hänen terapiansa niin huonona, että se oli rahan ja ajan tuhlausta; pelkäsin, että hän kirjoittaa minulle epäedullisen lausunnon Kelaan. (Olen käyttänyt vain vuoden Kelan terapiaa, saatan joskus tarvita loput kaksi vuotta.) Sanoin, että minusta tuntuu, että pärjään ilman terapiaa, ja että kun vuoden vaihteessa Kelan vuodeksi myöntämä tuki loppuu ja jatkoa pitäisi hakea, olisi hyvä aika lopettaa. Kerroin myös, että olen keskustellut asiasta tt-huollossa, ja he ovat sama mieltä kanssani. Hän sanoi, että kirjoittaa Kelalle lausunnoon, että terapia lopetetaan molemminpuolisella päätöksellä. Olin pelkuriraukka, mutta en jaksa tapella enkä halua vaikeuksia Kelan kanssa. Olen päätökseeni tyytyväinen. Olen lukenut Anna Kåverin ja Åsa Nilsonnen kirjoja, ja saanut niistä apua.

Käyttäjä Röllin tyttö kirjoittanut 09.02.2012 klo 19:07

No huhhuh, kylläpäs kuulostaa epäammattimaiselta. Kyllähän terapeutin pitää olla hiljaa ja kuunnella kun SINÄ haluat puhua ja puhua kun sinä tarvitset neuvoja. Hänen kesämökkinsä ei kuulu mitenkään asiaan, siellä on tarkoitus hoitaa sinun asioitasi, varsinkin kun vielä maksat itse. Kyllä terapeutin kanssa täytyy löytyä se oikea kemia, jotta siitä saa "potilas" jotain irti. Muutenhan se on vaan rahan ja ajan tuhlausta istua ja kuunnella terapeutin kesämökistä ja vielä maksaa siitä. Kuulostaa kyllä jo niin epäammattimaiselta, että vois harkita jo jonkun ilmoituksen tekemistä...