Kirjoja jotka auttavat tai joihin uppoaa?

Kirjoja jotka auttavat tai joihin uppoaa?

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 21.07.2021 klo 21:11 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 21.07.2021 klo 21:11

Ajattelin nyt perustaa tällaisen ryhmän. Koska haluaisin uusia kirja vinkkejä. Kirjat todellakin ovat auttaneet ainakin minua paljon. Suosikki kirjailijani on Hermann Hesse. Toki on muitakin hyviä kuten Dostojevski, Tolstoi, Camus. Puhun tässä nyt kaunokirjallisuudesta. Koska luulen että laadukas kaunokirjallisuus todella auttaa. Tahtoisin nyt vain tietää joitain muitakin hyviä kirjailijoita, koska olen lukenut nyt moneen kertaan samoja kirjoja. Sanon nyt tässä muutaman kirjan jotka ovat olleet todella hyviä ja joihin todella uppoaa: Hessen Arosusi, Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Camus’n Sivullinen ja Putoaminen. Toki on monia muitakin hyviä, mutta nämä tulivat nyt ensimmäisenä mieleen. Laittakaa ihmeessä kirja vinkkejä…

Käyttäjä kirjoittanut 22.07.2021 klo 13:54

Hyvä kun laitoit tämän ketjun alulle. Herr Karamazovillakin varmasti on ideaehdotuksia lukemisiin.  Itelleni uusi tuttavuus on tämän niminen kirjailija: Joel Haahtela. On lääkäri ja kirjoittanut aika ahkerasti. Äänikrijanakin on ainakin yksi:Adelen kysymys (2019). Celiaäänikirjat on tarkoitettu näköesteisille, mutta sai sen lainata kuitenkin kuuntelun ajaksi kun palautti mahd.pian. Näitä en ole vielä lukenut..

Tähtikirkas, lumivalkea (2013)

Mistä maailmat alkavat (2017) ja

Hengittämisen taito on uusin (2020),

muitakin on mutta nämä nyt vaan kotona. Kirjailijan tapa kertoa tarinoitaan on mukaansavievä, luvut lyhyitä ja ajatusta ei liikaa. Ite olen pätkälukija, joten pätkissä luen kun ei milloin ole aikaa pidempään ja sitten kokoan pätkiä yhteen pomppien loppuun joka vetää kirjan viestin, mitä kirjailija halusi sanoa kirjalla. Nämä kuuluu kai tuohon sarjaan 'uppoaa' 🙂

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 22.07.2021 klo 14:36

Minulla ei ole mitään kirjaideaa, ainakaan vielä..

Mutta hyvä, että tämmöisen ketjun alotit ja toivottavasti laitat itsekin lisää kirjavinkkejä.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 22.07.2021 klo 14:44

Okei. Täytyy käydä kirjastossa katselemassa, että löytyisikö noita kirjoja. Mulla on kyllä vielä niin monta kirjaa kesken, että pitää ne lukea ensiksi loppuun.

Olen nyt lukenut niin paljon noita Hessen kirjoja, että olen uponnut niitten maailmaan. Jotenkin niin koukuttavia. 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 23.07.2021 klo 18:18

Sinussa on syvyyttä kun yllät Hessen ajatuskuvioihin.... 👍😀

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 24.07.2021 klo 10:46

Hessen kirjoissa on aina jotenkin sellainen hieno tunnelma. Jotenkin sellainen kaihoisa, mutta nautittava.

Ja niitä voi lukea moneen kertaan ja aina niistä saa jotain irti.

Olen tilannut nyt netistä antikvaarien sivuilta kirjoja.

Käyttäjä kirjoittanut 24.07.2021 klo 15:00

Minun on nyt pidettävä sivussa lukemiset. En jaksa oikein mitään. Aurinko paistaa kutsuvasti mutta uni taitaa siepata.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 04.09.2021 klo 18:42

Minua auttaa ja kiehtoo henkevät ja filosofiset kirjat, koska ne tuntuu avaavan ajatuslukkojani. Ei nyt ehkä ihan kaunokirjallisuutta ole, mutta kumminkin. Muutama hyvä esimerkiksi:

Susan Cain - Quiet (Hiljaiset?)

Ekhart Tolle - Läsnäolon voima

Lao-Tsu - Tao te Ching

 

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 05.09.2021 klo 14:09

Minua myös kiinnostavat filosofiset kirjat. Siitä hyvä asia tuo lukeminen, että se vie koko keskittymiskyvyn ja silloin ei pohdi kaiken maailman murheita. Äänikirjat myös hyviä...

Käyttäjä kirjoittanut 07.09.2021 klo 16:42

Minä pidän teologisista kirjoista.

Kari Kuula Hyvä, paha ja synti.

Kari Kuula Paholaisen biografia, pahan olemus, historia ja tulevaisuus.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 14.09.2021 klo 20:58

Katkelma kirjasta, joka "kosketti": Agatha Christie-Neiti Lemon erehtyy:

"Hän on hyvin heikko eikä kerta kaikkiaan varjele ollenkaan omaa terveyttään. Joissain suhteissa hän kaipaa huolehtimista kuin lapsi, vaikka onkin niin itsenäinen. Hän todella tarvitsee jonkun, joka pitää itsestään huolta."

Poirot huokaisi. Hän tunsi yhtäkkiä olevansa hyvin väsynyt rakkauteen... Ensiksi oli ollut Celia, joka oli katsellut jumaloivan spanielin silmin (söpöjä koiria) nuorta Colinia. Ja nyt tässä oli Patricia, joka näytti vakavalta madonnalta. Tunnetusti täytyi rakkautta olla, ihmisten täytyi tavata ja yhtyä, mutta hän, Poirot, oli armeliaasti ohittanut kaiken. Hän nousi seisomaan.

"Sallitteko minun, mademoiselle, pitää sormustanne hallussani? Palautan sen teille huomenna aivan varmasti."

"Olkaa hyvä, kaikin mokomin, jos haluatte", Patricia sanoi melkoisen hämmästyneenä

"Olette hyvin ystävällinen. Ja olkaa varovainen, mademoiselle"

"Varovainen? Mitä minun pitäisi varoa?"

Nyt nämä murhakirjat, Hercule Poirotit ja neiti Marplet ovat sen verran mieleen että tämä kirja, olisiko seitsemäs jota nyt luen? Ehkä jossain vaiheessa uudempiin kirjoihin?

Mielenkiintoisia noi muutkin kirjat. Harmi ett pelkän nimen perusteella en lähde lukemaan oikein uutta kirjaa. Jonkun pitäisi siitä kertoa houkuttelevasti. Hercule Poirot kirjoja on helppo lukea, koska on ensin katsonut kaikki elokuvat ja muistaa suunnilleen kuka on murhaaja. Tällöin ei tarvitse lukiessa vaivata liikaa päätään että "kukahan se nyt on" vaan voi keskittyä vaan lukemiseen. Näissä salapoliisikertomuksissa on juonikiemuroita kuin kulholisessa spaghettia niin että en arvaisi edes murhaajaa

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 19.09.2021 klo 11:25

Itse olen lukenut nyt Hemingwayn Jäähyväiset aseille - kirjaa. On hyvä. Ehkä Hemingwayn paras.

En ole ikinä lukenut mitään murhamysteeri kirjaa. Pitäisi varmaan joskus...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 10.12.2021 klo 20:10

Suosittelen Hessen Arosutta jälleen. Paras kirja, jonka olen lukenut. Olen taas sitä lueskellut.

Loistavaa pohdintaa siinä. Juuri ihmisen olemassaolosta ja muustakin...

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 14.12.2021 klo 21:50

Minulla on ilmeisesti lukivaikeus ja keskittymisvaikeus ja masennuksen johdosta motivaatiovaikeus. Siksi en ole yleissivistynyt. Tulee mieleen vain Brechtin Galilein elämä -näytelmä, Jack Londonin Merisusi, Endre Adyn runot, Mannin Tohtori Faustus, Joel Haahtelan Tähtikirkas lumivalkea, Pentti Haanpään Kenttä ja kasarmi... mutta joo, en ole lukenut mitään... ehdin kuolla ennen kuin todella lopetan masentuneena murjottamisen ja alan lukea... Esim. Dostojevskin Idioottia en ole koskaan saanut alkuun. J. K. Ihalaisen runot ovat kovaa kamaa.

Käyttäjä kirjoittanut 19.12.2021 klo 07:34

Kaislikossa suhisee -kirja

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 29.12.2021 klo 11:49

Moi

Richards Powers; Ikipuut, R. Pirsig; Zen ja moottoripyöränkunnossapito käsikirja,

Hesset, Dostojevskit oon lukenut...ja Hemmigwayt.