Hyi tää on kamalaa. Alkaa kirjottaa. En ole tehnyt tätä missään muodossa yli viiteen vuoteen kun lopetin mt-blogini pitämisen. Silloin totesin, ettei kirjottamisesta ole mitään apua. Jostain syystä tässä sitä taas ollaan pukemassa sanoiksi jotain hähmäisiä ajatusten virtaa, eikä opiksi olla otettu. No kokeillaan mitä tästä tulee, ehkä tää auttaa mua asettumaan tunteista ulos ja analysoimaan niitä itsestä irrallisena, kuten aika monessa yhteydessä on opetettu tekemään.
Olo on kaamea. Koetetaan vaikka miettiä, mitä hyvää mun elämässä on, ehkä se auttaisi.
1. Mulla on reilu vuoden mittainen, hyvä parisuhde. Parisuhteen kautta oon tutustunut hienoihin ihmisiin. Aha no kiva, aloin sit itkeä. Kai sekin on hyvä asia, kun se tätä nykyä onnistuu. Tän parisuhteen kautta oon siis nähnyt, mitä on hyvä perhe-elämä. Se että on rakastavat ja tukevat vanhemmat ja miten se on vaikuttanut ihmisen kehitykseen positiivisessa mielessä, miten se kasvattaa vahvoja, itsevarmoja ja jotakuinkin tasapainoisia yksilöitä. Mut on ikäänkuin päästetty ns. toksisesta vanhempi-lapsisuhteesta tarkkailemaan, mitä se suhde paremmassa tapauksessa voi olla. En silti koe kuuluvani itse perheeseen, enkä tiedä, miten sellainen efekti saataisiin edes aikaiseksi, taikka kuuluuko sellaista efektiä edes tapahtua. Mä olen toiselta planeetalta näiden ihmisten keskuudessa, tulen aina olemaan. Olen kyllä hyväksynyt sen, se ei ole mun ongelma.
2. Olen työelämässä. Saan tasaisesti tuloa, raha-asiat ei huoleta. Olen tehnyt viime aikoina suuria hankintoja, vienyt elämää eteen päin. Palkka ei hääppöinen, mutta toimeen tulen. Siedän työtäni joten kuten, että ei ole tarvinu paljoa saikutella viime aikoina. Mitään erityistä intoa tai motivaatiota palkan lisäksi ei mulla työtä kohtaan ole, mutta se riittänee tähän tilanteeseen. Olen siis päässyt siitä sietämättömästä tilanteesta, jossa työkkäri hönkii niskaan kolmen työhakemuksen kuukausitahdin kanssa. Tämän lisäksi olen onnistunut saamaan kasaan alemman korkeakoulututkinnon, vaikka jo toisen opiskeluvuoden aikana olin aikeissa lopettaa koko leikin.
3. Olen terve. Selkä vihottelee joskus, jos oon nostanut jotain painavaa väärässä asennossa, kuulo vähän heikko taustahälyisessä ympäristössä, luut murtuu, jos ne murskaa, mutta muuten mulle on suotu rautainen immuniteetti kaikenlaisia tauteja ja vaivoja vastaan. Viimeksi, kun varmasti muistan olleeni kuumeessa taisi olla reilu 10 vuotta sitten.
Joko tuntuu paremmalta? No ei oikein. En osaa nauttia saavuttamistani/minulle suoduista asioista. En ole sellainen ihminen, jonka välttämättä pitäisi aina saada enemmän ja nopeammin, mutta nämä aika perustavaa laatua olevat positiiviset asiat, jotka joidenkin ihmisten silmissä ovat kaikkea muuta kuin itsestään selvyyksiä, eivät minulle riitä. En tiedä saako tällä foorumilla kiroilla, joten kirjoitan vain että olen kiittämätön löysä erite. Siitä huolimatta, että tilanne oli näiden asioiden suhteen aivan toinen reilu vuosi sitten, painin samanlaisten itsetunto-, itseviha- ja itsetuho-ongelmien kanssa nyt, kuin aiemminkin.
Seuraavaksi mietin, kannattaako minun avata tänne, minkälaisia ongelmia mulla sitten on. Tuoko se jotain lisäarvoa tälle tekstille, kiinnostaako se ketään? Näitä mietin ensin, sitten mietin auttaako se mua? Tulen siihen lopputulokseen, että vastaus jokaiseen kohtaan on ei. Mun kanssa samojen ajatusten, haasteiden ja ongelmien kanssa painivat ovat jo aikaisemmissa aiheissaan tuoneet asiat ilmi. Lisäksi tämä vain pahentaisi omaa itsesäälissäni vellomista ja huonoa oloa.
Silti on pakko päästä valittamaan. Hoitosuhde on taas kerran katkolla. Sain ensimmäiset lääkitykseni yli 10 vuotta sitten, sen jälkeen meno on ollut on-off-hoitosuhteissa. Sykli menee kutakuinkin seuraavalla tavalla: kriisi -> hakeudu hoitoon -> saa lääkkeet ja keskusteluapua -> toivu akuutista kriisistä -> hoitosuhde päätetään -> kriisi -> hakeudu hoitoon -> vaihda lääkkeitä ja keskustele -> toivu akuutista kriisistä -> kriisi -> hakeudu hoitoon -> vaihda jälleen lääkitystä ja keskustele jne… Tämän prosessin tarpeeksi monta kertaa läpikäyneenä minulle on nyt viimein sanottu, että paikallisella psyk.polilla ei ole minulle enää mitään tarjottavaa. Olen jo kokeillut kaikkea.
Mene psykoterapiaan. Tämäkin on kuultu aika monta kertaa. Mutta mitä voin tehdä, kun kaikki käytössä olevan energiareservini käytän töissä selviytymiseen? Terapia ei kuulemma ole mitään kevyttä jutustelua. Kevyttä ei myöskään ole sen hakeminen. Eikä tehostakaan ole varmoja takeita. Ja se maksaa. Kohdallani kynnys nousee itseäni korkeammaksi jo pelkän terapeutin hakemisprosessin aloittamisessa. Alkaa hikoiluttaa jo pelkkä ajatus. On mulla vielä yksi syy, miksi en terapiaan edes pääsisi…
….haitallinen alkoholin käyttö. Edellä kuvaamisessa syklissä jaksamiseen olen yrittänyt antaa lisäpontta litkimällä tyhmänä viisasten juomaa. Ja se on vienyt mennessään. Ja olen kieltänyt asian kauan. Parisuhteen myötä olen kuitenkin päässyt tilanteeseen, jossa kestän omaa seuraani juuri ja juuri ilman haitallisia kemiallisia avusteita. Päivittäisestä juomisesta olen siirtynyt viikonloppunautiskelijaksi. Se ei riitä. Saavuttaakseni lääkityksen täyden potentiaalin ja saadakseni siunauksen terapian aloittamiselle, minun on oltava täysin raitis. Sitä ennen minulle ei edes kannata tehdä mitään. Olen arvoton omista virhevalinnoistani johtuen.
Vuosia holi on ollut ainoa elämään inspiroiva asia. Parisuhteen myötä asia on muuttunut. Tähän pitäisi tarttua, tästä pitäisi ammentaa jotakin. Runsas alkoholin vähentäminen ei kuitenkaan ole edistänyt toipumistani kriisien sykleistä pennin vertaa. Lopeta se kokonaan, minulle sanotaan. Lopeta ne harvat ”aidon” ilon pilkahdukset elämässä. Totuttaudu lääkkeiden demppaamaan harmaaseen, robottimaiseen elämään, siten voit parantua. Kokeile edes. Nauti olostasi kumppanisi kanssa. Nauti auringosta, elämän pienistä asioista.
Nyt teksti vie kirjottajaansa mennessään. Tähän suuntaan en halunnut mennä. En halunnut tästä tekstistä katkeraa valitusvirttä. Nyt tämä alkaa kuulostaa siltä, että en hyväksy tosiasioita. Tarkoitukseni oli kuitenkin vain selittää, miten hankalaa se tosiasioiden hyväksyminen on, ja miten hankalaa on toimia oikein. En aijo muokata tekstiä. Ajatuksen virtaahan tämä vain on.
Elämässäni on asioita, jotka estävät minua päättämästä elämääni. Kuinka kauan niitä asioita on, on itsestäni kiinni. Mielessäni toivon, että niitä ei ole kauaa.
Ja sitten se vaikein vaihe tekstin kirjoituksessa: lähetä-napin painaminen.