Hei, poropeukalo!
Joskus kun yhteys johonkin ihmiseen katkeaa, sitä voi tosiaan ajatella, että Tämähän voi vaikka tarttua! Ne oikeat syyt voivat olla vaikka mitä, hyvin moninaisia, tai jotain sellaistakin, mitä ei tule edes itse ajatelleeksi. Mitä syitä siihen sitten voisi olla?:
- masennus on niin pelottavaa, että otetaan mieluummin etäisyyttä, kun kävellään rinnalla (pelätään esim. itsemurhaa)
- masentunut on niin negatiivinen, että vie kaiket voimat myös vierellä kulkijalta, itse sitä edes välttämättä tiedostamatta
- masentuneet kognitiiviset taidot http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_psykologia ovat niin heikot, että yhteydenpito on vaikeaa
- masentunut välttelee ihmisiä
- masennus on terveelle ihmiselle tabu, eikä hän osaa käsitellä koko asiaa
- masentunut on masentunut, eikä levitä ympärilleen hyvää ja iloista ilmapiiriä, vaan sitä masentunutta ilmapiiriä
- vaikka masentunut levittäisikin ympärilleen masentunutta ilmapiiriä, niin ei aina tarvitse olla näin. masentunut voi myös jonkun harrastuksen tai tekemisen kautta unohtaa masennustaan jonkin verran, hetkeksi.
- näitähän voisi jatkaa ja keksiä vaikka kuinka
Jos ystävät tarkoituksella kuitenkin kaikkoavat, ei heidän peräänsä kannata haikailla, vaan etsiä uusia parempia ystävyyssuhteita. Mikä se sellainen ystävä on, joka jättää huonolla hetkellä?
Minä en ole lukenut koko viestiketjua, joten en tiedä tilanteestasi kovin paljoa. Noista kurssikavereiden kanssa juttuun tulemisesta tuli mieleen, että mitä muuta kerrot, kun he kysyvät oletko ollut töissä? Sanotko vain, että en. Vai jatkatko juttua ja kerrot, että olet masentunut. Jos kertoo omasta masennuksestaan niin kuin mistä tahansa joka päiväsestä asiasta, niin luulisi, että vastaanotto olisi lämpöisempi. Että ei liitä siihen liikaa tunnelatausta. Rupesin itse miettimään asiaa, kun olin jokin aika sitten kurssilla ja kurssi tuntui jäävän jotenkin vajaaksi, koska en ollut kovin avoin omista asioistani muiden kurssilaisten kanssa. En esim. kertonut olevani masentunut ja pois työelämästä juuri nyt. Sanoin kyllä yhdelle kyselijälle tilanteestani jotain. Toki on hyvä kuulostella ilmapiiriä ja ihmisiä, ennen kuin ryhtyy avautumaan. Kertoo sitten masennuksestaan, kun se ei tunnu ylimääräiseltä kynnykseltä ylittää.
Kirjoitat: Minun kuolemani ei haittaisi kenenkään elämää. Toisin kuin kahden pienen lapsen äidin kuolema. Jokaisen ihmisen elämä on yhtä tärkeä. Jos mietitään miten kuolemasi haittaisi toisten ihmisten elämää, niin se todennäköisesti haittaisi enemmän, kuin osaisit edes ajatellakaan. Asiat jäisivät kenties toisten ihmisten kanssa kesken. Et ehtisi kypsyä siksi ihmiseksi, joksi kasvat päivä päivältä. Jokin toiselle ihmiselle merkityksellinen eleesi tai tekosi jäisi tekemättä. Ihmiset, jotka näkevät sinut päivittäin tai viikoittain eivät enää näkisi sinua ja miettisivät mitä sinulle on tapahtunut, kenties kaipaisivat. Tässä vain muutamia esimerkkejä.
Toki näitä tunteita tulee minullekin, että olisinpa minä kuollut ennemmin, kuin joku toinen. Mutta onneksi ne myös menevät pois!
Kerrot, että et kaipaa ihmisiä, että olet väsynyt yrittämään. Olet väsynyt ihmisiin, jotka aina haluavat sinulta jotain ja yrityksesi etsiä parannusta ovat tuottaneet vain pahempia traumoja. Mitä jos yrittäisit välillä vähän vähemmän. Et suorittaisi elämää. Olisit ja eläisit, sen kummemmin yrittämättä erityisesti mitään. Olisit enemmän sinä. Et peilaisi itseäsi toisten ihmisten kautta. !?