Ketipinorin lopettaneita?

Ketipinorin lopettaneita?

Käyttäjä ketiapiini aloittanut aikaan 08.03.2022 klo 12:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ketiapiini kirjoittanut 08.03.2022 klo 12:46

Olen elämästäni arvioidakseni 5-7 vuotta nyt syönyt ketipinoria nukahtamistarkoitukseen, vaikka käsityksieni mukaan kyseistä lääkettä ei edes suositeltaisi sellaiseen käytettävän. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön tai skitsofrenian diagnooseja minulla ei ole, jotka ovat ilmeisestikin pääasiassa ne diagnoosit mihin tätä lääkettä kuuluisi määrätä.

Päätin nyt kuitenkin, että haluaisin tästä ikuisesta ketipinor koukustani eroon ja lopetin lääkityksen kolmisen päivää sitten. Olen koko tämän ajan mennyt sillä pienimmällä mahdollisella annoksella (25mg) eikä kroppani ole käsittääkseni mitään toleranssia sille kasvattanut ettäkö annosta olisi tarvinnut nostaa. Pienestä annoksesta huolimatta en kuitenkaan ole fyysisesti kykenevä nukahtamaan ilman lääkettä. 

Olen tähän pahimpaan vaiheeseen hankkinut kaupasta melatoniinia, jossa myös kolme eri yrttiä joiden ainakin väitetään auttavan jotenkin nukahtamiseen/unen laatuun. Toistaiseksi melatoniini ei kuitenkaan ole nukahtamiseen positiivisella tavalla vaikuttanut, mutta päätin että sitä aion nyt kuitenkin säännöllisesti syödä suunnilleen samoihin aikoihin, josko se jotain triggeröisi aivoissani että ne itse alkaisivat erittää  melatoniinia silloin kun kuuluisikin.

Olen periaatteessa koko päivän aivan helvetin väsynyt ja odotan että pääsen vihdoin illalla sänkyyn ja nukkumaan, mutta välittömästi kun painan pääni tyynyyn niin pulssini nousee korkeaksi ja hengitys tuntuu haastavalta, mikään asento ei ole hyvä enkä yhtäkkiä enää saakaan unta. Sohvalla telkkaria katsoessani illalla olen ihan valmis nukahtamaan, mutta jotain siinä makuuhuoneeseen siirtymisessä tapahtuu, että yhtäkkiä ei väsytäkään enää ollenkaan.

Olen yrittänyt sitä klassista positive vibes only ajattelua, eli en siis mitenkään aktiivisesti pitkin päivää mieti että ”mitä jos en tänäkään yönä saa unta”, olen rauhoittanut ilta/yöajan, etten esim. räplää puhelinta ennen nukkumaanmenoa, en juo kofeiinia enää kuuden jälkeen, käytän melatoniinia, pidän huolta päivärytmistä, syön hyvin, juon paljon vettä, ulkoilen joka päivä, pyrin harrastamaan joogaa jaksamisen mukaan, johon liittyy vähän mindfullness aspekti myös. 

Vaikka tätä virallisesti onkin jatkunut vasta 3 yötä, niin silti sellainen pieni epätoivo alkaa kohta olla vireillä ja haluaisin mielelläni kuulla muiden kokemuksia lääkkeen lopettamisesta tai jotain mahdollisia vinkkejä miten päästä tästä kaudesta yli. Unettomuudesta olen kärsinyt 10 vuotta ja pahimpana kautena elin kuukauden putkeen niin, että sain jokaisena yönä vain 2 tuntia unta tai vaihtoehtoisesti en ollenkaan ja sen aikana olin aivan pihalla millä planeetalla edes olen ja päädyinkin itse haahuilemaan päivystykseen. En haluaisi saattaa itseäni mihinkään psykoosi mielentilaan, mutta en myöskään haluaisi luovuttaa lopettamisen suhteen, sillä en haluaisi lopun elämääni nukahtaa neuroleptien varassa. 

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 09.03.2022 klo 10:49

No, Ketipinorin lopetus ei o helppo...vaikka Lääkärit sanoisi mitä tahansa.

Puolita 25mg, ja sillä kuukausi, sitten 1/4 25mg, ja sillä noin kuukausi tai kaksi...sitten kun 1/4-osa alkaa unohtumaan iltaisin, voi ajatella lopetusta.

Edellinen ei ole mikään patentti, mutta niin mä tekisin...teen kun sen aika on.

Voimia!

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 09.03.2022 klo 13:26

Ketiapiini, minulla ei ole kokemusta kyseisen lääkkeen lopettamisesta, mutta jaan kokemuksen unettomuudesta. Minullakaan mitkään luettelemasi keinot, joita tavallisesti ehdotetaan unen parantamiseksi (esim. ei laitteiden käyttöä lähellä iltaa, ei kofeiinia, liikuntaa pitää olla muttei liian myöhään, makuuhuoneen tuulettaminen jne.), eivät ole vaikuttaneet uniongelmaan millään tavalla, ei myöskään melatoniini. Haluaisin kertoa tämän, ettet kokisi olevasi ainoa, jos kyseiset keinot eivät sattuisi auttamaan sinullakaan. Lääkärini osasi sanoa heti, etteivät ne autakaan, kun aikanaan valitin asiaa kokeiltuani "kaikkea".

Ymmärsin, että se riippuu ongelmista, joista unettomuus johtuu. Tietynlaisista syistä johtuvaan unettomuuteen noilla keinoilla ei ole mitään vaikutusta. Tai lähinnä ne lisäävät stressiä, jos vielä itse alkaa paniikata esimerkiksi siitä, että niiden pitäisi auttaa mutta koen olevani tässäkin niin huono, ettei auta.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 09.03.2022 klo 14:31

Mulla on skitsofrenia ja Ketipinor nimenomaan unta antamaan, ei siis varsinaisesti skitsofrenian hoitoon. Kerran olen yrittänyt Ketipinorin lopettaa, ei silloin onnistunut. Toisaalta kunnon yöuni on vointini kannalta niin tärkeä, etten hirveästi stressaa lääkkeestä.

Käyttäjä ketiapiini kirjoittanut 10.03.2022 klo 10:28

Nyt kun asiasta mainitsit Purjevene, niin lähdin eilen sellaisella linjalla etten "ylisuorita" nukahtamista vaan tein periaatteessa mitä huvittaa ja sainkin unta jo joskus 23 aikaan ja heräsin seitsemän aikaan. Mitään hajua ei ole että nukuinko yhtä soittoa tuonne seiskaan asti mutta ei ainakaan nukahtaminen tuntunut ikuisuudelta.

Aloin jo tässä parissa päivässä stressaamaan pelkästään ihan siitä että mitähän iltaisin saa syödä etten nyt vahingossakaan pilaa yöuniani syödessäni nyt tätä greippiä joka on kieltämättä melko kirpeä, piristääkö sekin liikaa. Samoin nukahtamisajasta muodostuu stressiä, kun netissä neuvotaan, että nukkumaan pitäisi mennä aina samaan aikaan ja herätä samaan aikaan, mutta myöskään sängyssä ei saisi turhaan makoilla jos ei saa unta.

En kuollaksenikaan tiedä, että miltä se joidenkin lääkärien ja asiantuntijoiden määrittelemä ideaali iltarutiini näyttää, kun monien artikkeleiden perusteella kahta tuntia ennen nukahtamista et oikeaoppisesti saisi muuta tehdä kuin meditoida, sänkyyn ei saisi mennä ikinä oleskelemaan yhtään aikaisemmin eikä jonkun jutun mukaan sängyssä enää saa edes lukea kirjaa. Lienee parempi vaan kuunnella omaa kroppaansa ja tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu.

Käyttäjä Tytta91 kirjoittanut 10.03.2022 klo 14:00

Mä yritin just tässä tammikuussa lopettaa ketipinorin, nii sain kauheita paniikkikohtauksia sen jälkeen, joten se jouduttiin palauttamaan takas. Mulla menee iltasin 25 mg.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.03.2022 klo 16:06

ketiapiini, kuulostaa hyvältä tuo menettelysi, että kuuntelet omaa kroppaa ja teet niin kuin itsestä tuntuu. Minullakaan ei toiminut se, ettei sängyssä saisi loikoilla hereillä eikä lukea. Yleensä kyllä luen sohvalla, mutta olen maannut sängyssä monta tuntiakin ja välillä ihan rauhallisella mielellä. Välillä tekee mieli nousta ylös, välillä ei.

Joskus tulee parempi yö, joskus huonompi. Se vaan alkaa olla ongelma, jos niitä huonoja tulee liian tiheään. Lääkäri voinee auttaa jollain vaikeassa tilanteessa käytettävällä lääkkeellä, jotta saa nukuttua. Minua auttoi myös se, että tiesin, että minulla on lääkettä, jolla pystyn nukkumaan "hätätilanteessa". Siitäkin tuli turvallisempi olo, mikä varmaan myös hiukan auttaa nukahtamista. Ei haittaa, vaikken nyt nuku, koska voin tarvittaessa nukkua ensi yönä tai seuraavana lääkkeen avulla.

Ehkä nuo ohjeet syömisestä ja meditoinnista ja sängyssä vietettävästä ajasta jne. toimivat jollekulle sellaiselle, jonka uniongelma on peräisin liian epäsäännöllisestä unirytmistä tai jostain juuri hänelle herkkyyttä aiheuttavasta häiriötekijästä, joka sitten poistetaan. En tiedä.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 10.03.2022 klo 21:54

Minulle tk-lekuri kirjoitti ketiä viime tai toissavuoden syksynä, en muista enää kumpana. Silloin oli erittäin vaikea akuutti stressireaktio. Ataraxian kanssa otettavaksi oli ketipinor. Ei tuntunut hyvältä, olin ihan tokkurassa. En alkanut käyttämään, paitsi kerran myöhemmin otin mutta silloinkin tolkuton keinotekoinen lääkehumalaväsymys.