Keskustelua joulusta 🎄

Keskustelua joulusta 🎄

Käyttäjä Kata_K aloittanut aikaan 18.12.2023 klo 16:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 18.12.2023 klo 16:40

Hei kaikille, 

Tässä keskusteluketjussa voi jakaa ajatuksia joulusta. Meillä kaikilla on jouluun aika erilainen suhtautumistapa. Osalle joulu on ilon juhla, osa viettää sitä hartaasti ja osa haluaisi unohtaa koko joulun. 

Kertokaa vapaasti omia ajatuksianne ja vinkkejä siitä miten omasta joulusta voisi tehdä mahdollisimman hyvän. 

Samalla haluan toivottaa oikein hyvää joulua kaikille teille! 💚

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 19.12.2023 klo 12:03

Tässä alla myös yksi näkökulma jouluun liittyen!

--

Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -hankeen järjestämässä ryhmächatissä on tänään 19.12. varsin ajankohtainen aihe: Kulutusjuhla ja krääsäahdistus.

Joulu on ollut jo vuosikausia kaupan suurimman myynnin aikaa. Ylenpalttinen kulutusjuhla voi ahdistaa, eikä joulun taikaa ole välttämättä helppoa löytää muovikrääsän keskeltä.

Et ole yksin, jos kulutusjuhla aiheuttaa ärsytystä ja muita negatiivisia tuntemuksia. Tule keskustelemaan aiheesta tänään ti klo 17.30 alkaen!

https://tukinet.net/ryhmachatit/kulutusjuhla-ja-kraasaahdistus/

Käyttäjä Pyhiinvaeltaja kirjoittanut 20.12.2023 klo 14:22

Tänä vuonna tulee aineellisesti vähän vaatimattomampi joulu, mutta muuten odotan sitä ihan hyvillä fiiliksillä. Seura on itselleni tärkeintä. Jouluateria pitää laatia luovasti, koska terveysesteet asettavat rajoituksia. Jouluyön messusta on tullut rauhoittava perinne.

 

Aiemmista jouluista on jäänyt erityisesti mieleen, kun mielisairaalaan tuli kanttori pitämään Kauneimpia joululauluja. Yksi kauneimpia joulutilaisuuksia, joihin olen eläissäni osallistunut.

 

Tässäpä yhteydessä toivotan hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta Tukinetin keskustelukavereille ja vetäjille. Jatketaan ensi vuonnakin harjoituksia.

Käyttäjä irma67 kirjoittanut 20.12.2023 klo 14:38

Ei ole mulla kulutusjoulua eikä hössytystä. Siskon kuoleman jälkeen ei ole sukujouluakaan. Voin kuinka silloin inhosin joulun hössytystä, kun siskon kanssa leivottiin,  teimme kaikki jouluruuat ja koristeltiin kotimme. Joululahjoja alettiin ostamaan jo juhannuksena. Lopuksi siitä aina tuli hyvä perhejoulua. Nyt ne ovat vaan muistoja.

Nyt olen yksin, en viitsi mitään joulua laittaa. Kuka sitä vaan itselle. Vaikka äsken, kun kävin kaupassa, mietin,että voisi sitä vain itselle jotain laittaa. Ja ostin aikuisten kukkalegoja, vihreitä kuulia ja kermalikööriä. Tuo on kai mun joulu nyt. Tämän vuoden joulu on kauhistuttavan pitkä. Jo tänään naapurit lähtivät joululomalle.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 22.12.2023 klo 16:31

Lumitöitä on ainakin tiedossa jouluksi. En viitsi vielä tänään kolata pihaa, kun pyry vain jatkuu. Aattona hautausmaalla käynti, sauna ja jouluruokia. Ei mitään hössötystä, eikä lahjoja. Ehkä sitten tammialesta jotain tarpeellista. Joulunpyhien lukuelämykseksi valittu Jaan Krossin romaani.

Hyvää ja siunattua joulua niille, jotka joulua viettävät. Muille leppoisaa ja rentouttavaa viikonloppua!

 

Käyttäjä irma67 kirjoittanut 25.12.2023 klo 15:19

Kävini haudoilla, joulusaunassa, söin jouluaterin, avasin lahjapaketit. Eilen ilta meni ihan hyvin itsekseni. Lunta tuli sen verran, että lumitöissä tapasin naapureita ja toivottelimme hyviä jouluja. Naapurin vaimo oli kuollut viikolla, olemme tunteneet vähintäin 15vuotta. Teimme hänelle kynttilämuiston.

Tänä päivänä olen syönyt eilisiä jämiä kylmiltään ja niitä riittää vielä huomiseksi. En osaa rakentaa legokukkia kovin hyvin mutta onpa tekemistä. Huomenna ajattelin mennä katsomaan Syke elokuvan ja syödä popcornia. Enää yksi päivä jäljellä.

Käyttäjä lav kirjoittanut 26.12.2023 klo 11:31

lopetin ehkäisyn joulukuussa 2021, aloimme mieheni kanssa yrittää lasta. vuoden 2022 kesällä tuli keskenmeno ja viime vuoden jouluna olin varma, että kyllähän nyt vuoden 2023 jouluaattona minulla viimeistään on lapsi sylissäni tai vähintäänkin raskaus etenemässä.

erosimme mieheni kanssa noin kuukausi sitten, ehdimme juuri aloittaa lapsettomuushoidot mutta eivät ne mihinkään edenneet.

ja nyt olen vain 30v ja yksin. ystävätkin ovat jättäneet jo aikoja sitten kun lopetin alkoholin käytön. enkä tiedä jaksaisinko edes ystäviä, ihmisiä... yritin jutella muille aattoiltana, meillä oli eräänlainen miitti, mutta ilmeisesti nolasin itseni jotenkin koska sen jälkeen kukaan ei ole puhunut tai vastannut minulle mitään. eikä ihme, olen raivostuttava persoona. ja ruma ja lihava. en millään lailla kenenkään ykkösvaihtoehto hengailuseuraksi.

minulla on kaksi kissaa valitettavasti, niiden vuoksi pakko pysyä hengissä koska olen heistä luvannut huolehtia. nyt vain odotan että heistä aika jättää niin voin itsekin tappaa itseni. eipä tässä muutakaan ole mitä odottaa.

hyvää joulua.