Keskustelua ADHD:stä

Keskustelua ADHD:stä

Käyttäjä Kata_K aloittanut aikaan 13.03.2012 klo 09:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 13.03.2012 klo 09:41

Hei kaikki adhd-oireiset aikuiset!

ADHD-liitto järjestää ensimmäisen keskusteluryhmänsä (liveryhmän) Tukinetissä torstaina 15.3. klo 16-18 otsikolla ”Elämää adhd:n kanssa, adhd-oireisten aikuisten keskustelua.

Ryhmään pääsee kerrallaan mukaan kaksitoista henkilöä. Ryhmän ohjaajina toimivat ADHD-liiton työntekijät ja ryhmä on suunnattu nuorille aikuisille ja aikuisille.

Adhd:stä voi keskustella myös täällä avoimien ryhmien puolella, vaikka tässä ketjussa.

Tervetuloa keskustelemaan adhd:stä!🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 15.03.2012 klo 12:46

Muistutus!

Tänään torstaina 15.3. klo 16-18 on ensimmäinen ADHD-liitton järjestämä liveryhmä Tukinetissä! Teemana on: "Elämää adhd:n kanssa, adhd-oireisten aikuisten keskustelua".

Ryhmän ohjaajina toimivat ADHD-liiton työntekijät ja ryhmä on suunnattu nuorille aikuisille ja aikuisille.

Tervetuloa keskustelemaan adhd:stä!🙂🌻

Käyttäjä Jarha (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 16.03.2012 klo 09:58

Tervehdys!

Ensimmäisessä live-ryhmässä puhututti adhd ja työelämä. Ryhmässä keskusteltiin adhd-oireiden sekä diagnoosin haitoista ja hyödyistä työelämässä.
Myös se, kannattaako esimiehelle kertoa adhd-oireyhtymästä pohditutti.

Olisi mukava jatkaa keskustelua näistä adhd:n haasteista ja rikkauksista myös täällä!

Käyttäjä Ilkka-66 kirjoittanut 18.03.2012 klo 17:16

Olen Add - oireinen mies jolla on diag..kielellisenkehityksen häiriö, unihäiriö sekä pahat jännitysoireet, milloin ryhmä kokoontuu seuraavan kerran ?..unohdin tämän ensimmäisen kerran..vaikka olinkin tulossa mukaan..

Käyttäjä Inkku* (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 20.03.2012 klo 09:51

Hei!

Liveryhmä järjestetään seuraavan kerran 10.5. klo 16-18.
Tervetuloa silloin mukaan keskustelemaan!

Käyttäjä katisa kirjoittanut 20.03.2012 klo 12:44

Heip,
onko missä ohjeet liveryhmään osallistumisesta? Mainostin tota ryhmää facebookin adhd aikuisten ryhmässä ja kiinnostuneita tulijoita on jo 35 😀 Aattelin laittaa sinne ennakko-ohjeet, niin sähläys vähenee. Pitää varmaan olla rekisteröitynyt tänne, eikö?

Ja sitten vaan menee tonne Liveryhmät välilehdelle ja sinne on ilmeestynyt joku täppä, jota painaa ja pääsee mukaan?

Käyttäjä katisa kirjoittanut 20.03.2012 klo 12:56

Jarha, työelämästä. Mulla ei ainakaan ole haittaa ollut siitä, että olen hyvin avoimesti kertonut ADHD-jutustani töissä. Päinvastoin. Olen saanut muokattua toimenkuvaani niin, että kolleega hoitaa meidän taloushallinnon byrokratian, josta en kertakaikkiaan selviä edes ajoissa. Minä vastaavasti setvin vikatilanteita ja ongelmia enempi. DOkumenttien kirjoittamisessa minä luon sisältöä, kollega muotoilee ja viimeistelee, etten jää jumiin ja eksy detaljeihin, tai että saan edes jotain 'paperille'. Kehitystöissä minä rikon aitoja ja rajoja ja kyseenalaistan totutut tavat, hän tuo realismia mukaan, muttei torppaa ideioita. Ne torppaantuu kyllä usein säästöbudjettien ja byrokratian kourissa. Mutta ollaan ainakin yritetty kaikenlaista.

Meillä on edessä muutto toiseen toimitilaan kesällä ja sain psykologiltani lausunnon, jossa puolletaan vahvasti avokonttoriin siirtymisen tukemista kaikin mahdollisin tavoin. Omaa huonetta ei enää ole tarjolla sielä kellekään.

Oletan, että saan esimieheltäni hankintaluvan sellaisille pääluureille, joissa on kunnon äänieristävät kuvut korvilla ja mikrofoni, joka ei ota avokonttorimeteliä itseensä. Jos sermini saadaan korkeammaksi kuin standardi ja jos saan selän seinään vasten ilman ohikulkijoita, voin lääkittynä pärjätäkin avossa.

Eli kaikinpuolin koen olevani näille oireille sopivassa työssä tietojärjestelmäylläpidossa. Ja että mulla on työnantaja tai ainakin esimies, joka tukee täysillä pyyntöjäni liittyen ADHD-erityistarpeisiin. Lähin kollega järjestelmäpäällikkö on täysillä mukana tässä kuviossa ja auttaa pysymään polulla pyytämättä ja pyytäessäni.

Olen pystynyt laskemaan normityöpäivän conserta annoksen 36mg. Lisäksi otan sertralinia ja fluaxolia keskivaikean toistuvan masennuksen estoon ja toisaalta ryhtymiseen. Näillä pärjään hyvin tylsemmänkin työpäivän. Mutta nekään ei auta, jos työtä on liian vähän tai jos oman pojan adhd-oireilu stressaa.

Työterveyden psykologin vastaanotto on mulla 2-3 kk välein ja tarvittaessa nopeastikin. Nyt on siis hyvä vaihe menossa.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 20.03.2012 klo 12:56

Hei Katisa,

Vihreästä info osiosta löytyy kohta ohjeet/liveryhmät. Sieltä voi käydä lukemassa mm. keskustelun pelisäännöt.

Pitää tosiaan olla rekisteröitynyt Tukinettiin, jotta pääsee osallistumaan ryhmään. Anonyymi rekisteröityminen riittää.

Ryhmään mahtuu mukaan kaksitoista nopeinta, joten kannattaa tulla paikalle heti, kun ryhmä alkaa. Oikein päättelit eli ryhmään pääsee mukaan keltaisen Ryhmät-osion kautta klikkaamalla välilehteä liveryhmät. Ko. sivulla on kohta Avoin liveryhmä. Ryhmän ollessa auki teksti muuttuu linkiksi, josta klikkaamalla pääsee sisään.

Kiitos, kun olet mainostanut ryhmää!🙂🌻:

Antoisia keskusteluja!
🌻🙂🌻

Käyttäjä katisa kirjoittanut 20.03.2012 klo 13:00

Jos joku haluaa ADHD vertaistukea, niin ite ainakin liityin Facebookissa
(www.facebook.com) tämmöiseen ryhmään, jossa näyttää viestejä vilkkuvan sutjakasti:

Avoin AD(H)D vertaistukiryhmä

Tohon ryhmään pääsee sisään kun sen vetäjä on hyväksynyt pyynnön.

Käyttäjä riepuliina kirjoittanut 20.03.2012 klo 19:58

Onko jollakulla kerto amillaiset ovat ADHD testit? Itse tunnistan itsessäni ihan hirveästi piirteitä ADHDsta, mutta koska olen HALUTESSANI pärjännyt koulussa keskivertoa paremmin, minua ei oteta vakavasti ☹️ Peruskoulu meni taas sinne päin ja yläkouu ihan rimanalta, en ole ikinä pystynyt keskittymään asioihin jotka eivät kiinnosta. Luultavasti en diagnoosia saa kun en ole niitten mielestä varmaan riittävän keskittymishäiriöinen, minulla on enemmänkin ollut tuo ylivilkkaus ja impulsiivisuus aina.

Käyttäjä Jarha (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 21.03.2012 klo 09:03

Hei Katisa,
todella mukava kuulla, että teillä työpaikalla on suhtauduttu noin hienosti adhd:hen. Se on tosiaan paljon esimiehestä kiinni, millaista tukea työpaikalla on mahdollista saada, mutta yllättävän usein asiat saadaan hoitumaan. Toivottavasti monilla muillakin on noin positiivisia kokemuksia.

Käyttäjä Viviaana (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 10.04.2012 klo 13:23

Hei!

Riepuliina, Sinä kyselit ADHD-testeistä....Yleensä ADHD:ta selvitellään osana muuta laaja-alaisempaa psykiatrista (tai neurologista tutkimusta). Eli selvitellään laaja-alaisemmin henkilön toimintakykyä ja siinä ilmeneviä haasteita. ADHD:n selvittelyissä voidaan käyttää erilaisia kyselylomakkeita ja haastattelua. Aikuisten arviossa myös lapsuuden taustatietojen selvittely (esim. koulutodistukset, neuvolatutkimukset, läheisten haastattelu) on keskeistä eli kartoitetaan, onko kysymyksessä kehityksellinen, lapsuudessa alkanut oirekuva. Usein psykologin ja etenkin neuropsykologin tutkimukset antavat lisätietoa henkilön kognitiivisesta suoriutumisesta (esim. tarkkaavuus, muisti, hahmottaminen).

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden piirteissä on paljon normaalia vaihtelua temperamenttipiirteistäkin johtuen ja jos ihminen pärjää elämässään hyvin, niin tällöin ei varmastikaan tarkempia selvittelyitä tarvita. Erilaiset stressitekijät voivat vaikuttaaosaltaan tarkkaavuutta heikentävästi. Useisiin eri häiriöihin/sairauksiin ADHD:n lisäksi voi liittyä keskittymisen pulmia, joten kokonaistilanteen selvittely on tärkeää, jos oireista on selvää haittaa.

terkuin
Viviaana

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 04.05.2012 klo 11:00

Muistutus:

Seuraava ADHD-liiton pitämä liveryhmä Tukinetissä on ensi viikon torstaina 10.5. klo 16-18.

Keskustelun teemana on: Elämää adhd:n kanssa, adhd-oireisten aikuisten keskustelua.

Tervetuloa mukaan jakamaaan ajatuksia ja kokemuksia! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Farilla kirjoittanut 05.05.2012 klo 01:16

Hei!

Minä olen myös miettinyt, että missä tilanteissa tästä diagnoosista kannattaa kertoa ja kenelle. Epäröin diagnoosista kertomista leimautumisen pelon vuoksi, en siksi että se hävettäisi minua. En halua sillä myöskään selitellä käytöstäni, enkä halua että minun suorituskykyäni tai älyllistä kapasiteettiani aliarvioidaan! Lisäksi ADHD:lla on muotidiagnoosin maine, sillä monet ihmiset tunnistavat tai ovat tunnistavinaan ADHD-piirteitä itsestään tai läheisistään. Edes kaikki lähisukulaiseni tai ystäväni eivät tiedä että minulla on ADHD. Onko parempi olla vain jotenkin kummallisen maineessa, vai pitäisikö ripustaa kaulaan kyltti?

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 10.05.2012 klo 10:25

MUISTUTUS!🙂🌻

Tänään torstaina 10.5. klo 16-18 on ADHD-liiton liveryhmä Tukinetissä. Teemana on: Elämää adhd:n kanssa, adhd-oireisten aikuisten keskustelua.

Tervetuloa ryhmään jakamaan ajatuksia ja kokemksia!🌻🙂🌻

Käyttäjä windi kirjoittanut 31.05.2012 klo 19:07

riepuliina kirjoitti 20.3.2012 19:58

Onko jollakulla kerto amillaiset ovat ADHD testit? Itse tunnistan itsessäni ihan hirveästi piirteitä ADHDsta, mutta koska olen HALUTESSANI pärjännyt koulussa keskivertoa paremmin, minua ei oteta vakavasti ☹️ Peruskoulu meni taas sinne päin ja yläkouu ihan rimanalta, en ole ikinä pystynyt keskittymään asioihin jotka eivät kiinnosta. Luultavasti en diagnoosia saa kun en ole niitten mielestä varmaan riittävän keskittymishäiriöinen, minulla on enemmänkin ollut tuo ylivilkkaus ja impulsiivisuus aina.

Heippa!

Mulla on vähän sama juttu. Olen itse alkanut epäillä olenko jo pienestä pitäen potenut ADHD:ta kenenkään huomaamatta.
Lapsuudessani ei ADHD:sta puhuttu missään joten silloin ei tullut ajatelleeksikaan moista. Muistan kuitenkin jo aika nuorena ihmetelleeni esimerkiksi miten muut jaksavat keskittyä lukemiseen ja omaksuvat lukemansa paremmin. Muutenkaan en ollut kovin pitkäjänteinen vaan kaikki piti tehdä ja valmistua nyt ja heti. Olin vilkas ja puhelias enkä koskaan saanut käyttäytymisestä kymppiä kuten muut kaveritytöt. Unohtelin myös läksyjen teon, kotityöt ja muut jos minua ei niistä muistuteltu.
Lisäksi kaikki ääni ja liike ympäristössä on aina saanut keskittymisen nollaan.
Pärjäsin kuitenkin koulussa keskivertoa paremmin ja vielä lukiossakin olin keskiverto-oppilas.

Toisin kuin asiakirjallisuuteen, kaunokirjallisuuteen olen kuitenkin aina voinut uppotua ja rakastan lukemista mutta silloinkin aina unohtelen hahmojen nimiä ja asioita täytyy tarkastella aiemmilta sivuilta.

Kun olin parikymppinen alkoi julkisuudessa kauhea vouhkaus lasten ADHD-diagnooseista. Aluksi vain ajattelin että siinäpä uusi muotitauti mutta vähitellen, kuullessani taudinkuvasta enemmän, aloin epäilemään omaa tilaani. Etsin tietoa ja mietin testejä mutta asia jäi. Vaihtoehtoisena epäilyksenä oli lukihäiriö koska lukiessa olen vahviten huomannut ongelmani.
Unihäiriöitä ja jännitystä on myös paljon, nuoresta asti on ollut vaikeuksia nukahtaa mutta nyt myös unen laatu on kärsinyt.

Nyt 26v ja korkeakoulussa opiskellessani olen alkanut ahdistumaan kun täytyy tehdä laajoja koulutöitä, joiden tekoa pitäisi jäsennellä ja toteutus olla pitkäjänteistä. Olen suorittanut suuren osan kursseista rimaa hipoen opiskelemalla suuren osan asioista tenttiä edeltävänä iltana. Alisuorittaminen ahdistaa itseä mutta keskittyminen ei riitä vaativiin suorituksiin. Kesätöissä ollessa lukutehtävät, sihteerihommat ja raporttien kirjoittamiset on ahdistaneet mutta ruumiillisemman tekemisen omaksun hetkessä.

Millaiselta tämä kuulostaa teille ADHD diagnoosin saaneille tai muille?
Olen ajatellut että diagnoosin myötä olisi helpompi asennoitua omiin ongelmiinsa.
Tai jos ei ADHD niin mitä samankaltaisia oireryhmiä on..

Mitä kautta testeihin saisi hakeuduttua? Psykologille keskustelemaan aiheesta vai muuta?

Kiitos ja anteeksi pitkästä postista 🌻🙂🌻