Keskustelua ADHD:stä

Keskustelua ADHD:stä

Käyttäjä Kata_K aloittanut aikaan 13.03.2012 klo 09:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 13.03.2012 klo 09:41

Hei kaikki adhd-oireiset aikuiset!

ADHD-liitto järjestää ensimmäisen keskusteluryhmänsä (liveryhmän) Tukinetissä torstaina 15.3. klo 16-18 otsikolla ”Elämää adhd:n kanssa, adhd-oireisten aikuisten keskustelua.

Ryhmään pääsee kerrallaan mukaan kaksitoista henkilöä. Ryhmän ohjaajina toimivat ADHD-liiton työntekijät ja ryhmä on suunnattu nuorille aikuisille ja aikuisille.

Adhd:stä voi keskustella myös täällä avoimien ryhmien puolella, vaikka tässä ketjussa.

Tervetuloa keskustelemaan adhd:stä!🙂🌻

Käyttäjä Viviaana (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 18.06.2012 klo 10:07

Farilla kirjoitti 5.5.2012 1:16

Hei!

Minä olen myös miettinyt, että missä tilanteissa tästä diagnoosista kannattaa kertoa ja kenelle. Epäröin diagnoosista kertomista leimautumisen pelon vuoksi, en siksi että se hävettäisi minua. En halua sillä myöskään selitellä käytöstäni, enkä halua että minun suorituskykyäni tai älyllistä kapasiteettiani aliarvioidaan! Lisäksi ADHD:lla on muotidiagnoosin maine, sillä monet ihmiset tunnistavat tai ovat tunnistavinaan ADHD-piirteitä itsestään tai läheisistään. Edes kaikki lähisukulaiseni tai ystäväni eivät tiedä että minulla on ADHD. Onko parempi olla vain jotenkin kummallisen maineessa, vai pitäisikö ripustaa kaulaan kyltti?

Hei Farilla!

Pohdit tärkeitä asioita ja tosiaan nuo ovat niin henkilökohtaisia kysymyksiä, että varmaan kukaan ei voi antaa Sinulle suoria vastauksia, vaan Sinun pitää itse punnita kertomisen hyödyt ja haitat. Voi olla, että joillekin ihmisille /tahoille diagnoosista kertominen voi olla helpottavaa ja voit saada ymmärrystä ja tukea asialle. On myös niin, että joissakin tilanteissa tämä voi olla myös omaan yksityisyytesi piiriin kuuluva asia, jota Sinun ei tarvitse välttämättä jakaa kaikkien tahojen kanssa. Luulen, että kun asiaa pohdit, niin sydämmestäsi löydät oikean ratkaisun, mikä tuntuu juuri Sinusta hyvältä ja oikealta!

terkuin
Viviaana
🙂🌻

Käyttäjä Viviaana (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 18.06.2012 klo 10:19

windi kirjoitti 31.5.2012 19:7

riepuliina kirjoitti 20.3.2012 19:58

Onko jollakulla kerto amillaiset ovat ADHD testit? Itse tunnistan itsessäni ihan hirveästi piirteitä ADHDsta, mutta koska olen HALUTESSANI pärjännyt koulussa keskivertoa paremmin, minua ei oteta vakavasti ☹️ Peruskoulu meni taas sinne päin ja yläkouu ihan rimanalta, en ole ikinä pystynyt keskittymään asioihin jotka eivät kiinnosta. Luultavasti en diagnoosia saa kun en ole niitten mielestä varmaan riittävän keskittymishäiriöinen, minulla on enemmänkin ollut tuo ylivilkkaus ja impulsiivisuus aina.

Heippa!

Mulla on vähän sama juttu. Olen itse alkanut epäillä olenko jo pienestä pitäen potenut ADHD:ta kenenkään huomaamatta.
Lapsuudessani ei ADHD:sta puhuttu missään joten silloin ei tullut ajatelleeksikaan moista. Muistan kuitenkin jo aika nuorena ihmetelleeni esimerkiksi miten muut jaksavat keskittyä lukemiseen ja omaksuvat lukemansa paremmin. Muutenkaan en ollut kovin pitkäjänteinen vaan kaikki piti tehdä ja valmistua nyt ja heti. Olin vilkas ja puhelias enkä koskaan saanut käyttäytymisestä kymppiä kuten muut kaveritytöt. Unohtelin myös läksyjen teon, kotityöt ja muut jos minua ei niistä muistuteltu.
Lisäksi kaikki ääni ja liike ympäristössä on aina saanut keskittymisen nollaan.
Pärjäsin kuitenkin koulussa keskivertoa paremmin ja vielä lukiossakin olin keskiverto-oppilas.

Toisin kuin asiakirjallisuuteen, kaunokirjallisuuteen olen kuitenkin aina voinut uppotua ja rakastan lukemista mutta silloinkin aina unohtelen hahmojen nimiä ja asioita täytyy tarkastella aiemmilta sivuilta.

Kun olin parikymppinen alkoi julkisuudessa kauhea vouhkaus lasten ADHD-diagnooseista. Aluksi vain ajattelin että siinäpä uusi muotitauti mutta vähitellen, kuullessani taudinkuvasta enemmän, aloin epäilemään omaa tilaani. Etsin tietoa ja mietin testejä mutta asia jäi. Vaihtoehtoisena epäilyksenä oli lukihäiriö koska lukiessa olen vahviten huomannut ongelmani.
Unihäiriöitä ja jännitystä on myös paljon, nuoresta asti on ollut vaikeuksia nukahtaa mutta nyt myös unen laatu on kärsinyt.

Nyt 26v ja korkeakoulussa opiskellessani olen alkanut ahdistumaan kun täytyy tehdä laajoja koulutöitä, joiden tekoa pitäisi jäsennellä ja toteutus olla pitkäjänteistä. Olen suorittanut suuren osan kursseista rimaa hipoen opiskelemalla suuren osan asioista tenttiä edeltävänä iltana. Alisuorittaminen ahdistaa itseä mutta keskittyminen ei riitä vaativiin suorituksiin. Kesätöissä ollessa lukutehtävät, sihteerihommat ja raporttien kirjoittamiset on ahdistaneet mutta ruumiillisemman tekemisen omaksun hetkessä.

Millaiselta tämä kuulostaa teille ADHD diagnoosin saaneille tai muille?
Olen ajatellut että diagnoosin myötä olisi helpompi asennoitua omiin ongelmiinsa.
Tai jos ei ADHD niin mitä samankaltaisia oireryhmiä on..

Mitä kautta testeihin saisi hakeuduttua? Psykologille keskustelemaan aiheesta vai muuta?

Kiitos ja anteeksi pitkästä postista 🌻🙂🌻

Hei Windi!

Olet pärjännyt hyvin peruskoulussa ja lukiossa. Nyt korkeakouluopinnoissa laajat tehtävät ovat haastavia - mitä ne kyllä aidosti ovatkin. Koet itselläsi olevan keskittymisen haasteita, unihäiriöitä ja jännitystä. Oletko käynyt näiden tiimoilta YTHS:llä (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö)? Tämä voisi olla ensimmäinen paikka, missä kannattaisi käydä keskustelemassa. Unihäiriöt ovat yleisiä ja vaikuttavat suuresti myös aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyyn. Niiden taustat voivat olla moninaiset. Toisaalta myös tarkkaavaisuushäiriöihin voi liittyä enemmän uniongelmia. YTHS:ssä voisit käydä keskustelemassa kokonaistilanteestasi, jos et ole siellä vielä käynyt ja asiat mietityttävät Sinua.

Tsemppiä!

Viviaana
🙂🌻

Käyttäjä päällepäsmäri kirjoittanut 21.06.2012 klo 07:59

Millaiset välit ovat vanhempiin ja isovanhempiin, kun sairastaa mieleltään? Onko tunnetta ettei ole täysin hyväksytty ja rakastettu sellaisenaan?

Käyttäjä Viviaana (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 15.11.2012 klo 09:50

Hei kaikille !

Oletteko huomanneet, että adhd-keskustelua on avattu myös toiselle palstalle täällä Tukinetissä? Keskustelu-teemana toisessa viestiketjussa on "adhd aikuinen" ja se viestiketju löytyy linkistä https://www.tukinet.net/keskustelu/viesti.tmpl?pager_current=1;mid=51118;grp=183 .

Siellä keskustelu on aika vilkasta, joten käykäähän sielläkin puolella kirjoittelemassa! Tuon toisen keskustelun ovat avanneet adhd-piirteiset/oireiset itse.

terkuin
🙂 Viviaana

Käyttäjä Viviaana (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 15.11.2012 klo 13:24

Hei vielä!

Kaikille tiedoksi, että ADHD-liiton Liveryhmät kokoontuvat seuraavasti täällä Tukinetissä;

ke 21.11.2012 klo 17-19 teemana Nuoruus ja ADHD

ma 10.12.2012 klo 17-19 teemana Aikuisen ADHD:n vaikutus opiskeluun ja työhön

Liveryhmät ovat reaaliajassa tapahtuvia chat-ryhmiä, joissa meitä liiton edustajia on myös mukana. Liveryhmään pääseminen edellyttää rekisteröitymistä/kirjautumista.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan 😉

t: Viviaana

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 21.11.2012 klo 12:24

Tiedoksi kaikille:

Tänään keskiviikkona 21.11.2012 klo 17-19 Tukinetissä kokoontuu ADHD-liiton liveryhmä. Ryhmän teemana on: Nuoruus ja ADHD.

Tervetuloa mukaan keskusteluun! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Liina_N (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 26.02.2013 klo 14:52

Hei kaikki!

Muistutan tässä, että ADHD-liiton liveryhmä kokoontuu jälleen huomenna 27.2 klo 17 - 19. Huomisen keskustelun teemana on nuoruus ja adhd.

Jatkossa liveryhmiä on:
Keskiviikkona 27.3. klo 17-19 Aikuisuus ja adhd
Keskiviikkona 24.4. klo 17-19 Nuoruus ja adhd
Maanantaina 27.5. klo 17-19 adhd-oireisten puolisot

Liveryhmiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Ryhmään mahtuu 12 nopeinta, kannattaa siis tulla varmuuden vuoksi "paikalle" heti ryhmän alussa klo 17.

Tervetuloa mukaan juttelemaan!
t:Liina

PS: ADHD-liiton sopeutumisvalmennuskursseista löytyy tietoa http://www.adhd-liitto.fi/tukea/adhd-liiton-sopeutumisvalmennuskurssit

Käyttäjä Liljushka kirjoittanut 06.03.2013 klo 10:50

Itselläni ei ole viellä todettu AD/HD:ta, mutta luki ja hahmotushäiriö löytyy ja täydet pisteet tulee netin testeistä...

Miten te selviätte arjesta?
Entä parisuhteesta?

Itse en selviä oikein kummastakaan, unohdan kaiken mitä mies pyytää, en keskity tarpeekisi. Siivoaminen ei onnistu ja ruuan unhodan laittaa. Lapset saan hoidettua
😀 Ja kaikki itselleni mieluisat asiat myös. Mutta tämä parisuhteen ylläpitäminen kun mies on niin kauhean tarkka kaikesta ja kaikki pitäisi tedhdä oikein enkä minä osaa tehdä oikein tai muista... Minua luullaan laiskasi ja välinpitämättömäksi vaikka oikeasti en vain muista huomio on kokoajan muualla enkä välttämättä kuule jos minulle puhutaan tai mielenkiito herpaantuu kesken keskutelun. Tiedän että tämä on miehelle raskasta, mutta on se minullekin...

Miten te muut AD/HD selviätte???? 😭 😑❓

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 08.08.2013 klo 09:40

Hei kaikki ja tiedoksenne:

ADHD-liiton liveryhmät jatkuvat kesätauon jälkeen jälleen keskiviikkona 28.8. Silloin keskustelun aiheena hyvin ajankohtainen teema: Koulu ja opisekelu. Liveryhmän ajankohta on muuttunut hieman myöhäisemmäski ja syksyn liveryhmät ovat aina klo 18-20

Jatkossa liveryhmiä on kerran kuussa keskiviikkoisin, yleensä kuukauden viimeisenä tai toiseksi viimeisenä keskiviikkona. Seuraa ilmoittelua!

Liveryhmiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Ryhmään mahtuu kerrallaan mukaan 12 osallistujaa + ohjaajat. Kannattaa siis tulla varmuuden vuoksi "paikalle" heti ryhmän alussa klo 18.

Tervetuloa mukaan juttelemaan!
🌻🙂🌻

Käyttäjä 1989 kirjoittanut 01.10.2013 klo 17:10

Hei,

Toivottavasti kirjoitukseni on sopiva tähän ketjuun. Se koskee CONCERTA-LÄÄKITYSTÄ. Olen 24-vuotias nainen, jolla diagnosoitiin jonkin asteinen adhd lukioikäisenä, kun useista erilaisista masennuslääkekokeiluista ei ollut mitään hyötyä, ja lopulta CONCERTA toi avun tilanteeseen. Vuosien aikana ehti tapahtua paljon, lääkärit vaihtuivat, ja nyt olen tilanteessa, jossa käyn vain noin reilun vuoden välein uusimassa reseptini lääkärillä. Olen käyttänyt Concertaa kohta 7 vuotta päivittäin, ja elämän tasapainotuttua huomaan ADHD-oireideni helpottaneen paljon, enkä koe enää tarvitsevani lääkettä oireisiin myös lääkärini on samaa mieltä).

Ongelma on, että olen yrittänyt lopettaa Concertan käyttöä useinkin, mutta käytön lopettamisen jälkeen iskevä totaalinen väsymys on niin lamauttavaa, että yleensä elämäntilanteeni vaatii paluuta Concertan syömiseen. Olen käynyt useasti yleislääkäreillä selvittämässä voisiko väsymys olla seurausta jostakin muusta, mutta testeissä ei ole tullut mitään esille. Liikun todella paljon ja syön todella monipuolisesti, myös vitamiineja ja lisäravinteita.

Onko kukaan muu kokenut samaa Concertan käytön lopettamisen jälkeen? Haluaisin todella jo eroon siitä lääkkeestä, koska en haluaisi syödä sitä pelkästään sen takia että uupumus on niin sietämätöntä. Sanotaan, ettei Concerta aiheuta riippuvuutta, mutta voiko sitä todella olettaa 7 vuoden päivittäisen käytön jälkeen, ettei keho ole jollain tapaa tottunut lääkkeeseen? Olisin kiitollinen, jos kertoisitte omista kokemuksistanne, koska olen huolissani olotilastani. Väsymys on sellaista totaalista uupumusta, jolloin jopa istuminen ja puhuminen tuntuu raskaalta, ja lihakset tuntuvat niin heikoilta, että jaksan tuskin kävellä. Tällainen uupumus saa mielen todella matalaksi, ja kaikki tämä olisi helpompi kestää, jos tietäisin että se kuuluu asiaan ja on vain ohimenevä osa lääkkeestä vieroittautumista.

Käyttäjä Jarha (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 03.10.2013 klo 10:52

1989 kirjoitti 1.10.2013 17:10

Hei,

Toivottavasti kirjoitukseni on sopiva tähän ketjuun. Se koskee CONCERTA-LÄÄKITYSTÄ. Olen 24-vuotias nainen, jolla diagnosoitiin jonkin asteinen adhd lukioikäisenä, kun useista erilaisista masennuslääkekokeiluista ei ollut mitään hyötyä, ja lopulta CONCERTA toi avun tilanteeseen. Vuosien aikana ehti tapahtua paljon, lääkärit vaihtuivat, ja nyt olen tilanteessa, jossa käyn vain noin reilun vuoden välein uusimassa reseptini lääkärillä. Olen käyttänyt Concertaa kohta 7 vuotta päivittäin, ja elämän tasapainotuttua huomaan ADHD-oireideni helpottaneen paljon, enkä koe enää tarvitsevani lääkettä oireisiin myös lääkärini on samaa mieltä).

Ongelma on, että olen yrittänyt lopettaa Concertan käyttöä useinkin, mutta käytön lopettamisen jälkeen iskevä totaalinen väsymys on niin lamauttavaa, että yleensä elämäntilanteeni vaatii paluuta Concertan syömiseen. Olen käynyt useasti yleislääkäreillä selvittämässä voisiko väsymys olla seurausta jostakin muusta, mutta testeissä ei ole tullut mitään esille. Liikun todella paljon ja syön todella monipuolisesti, myös vitamiineja ja lisäravinteita.

Onko kukaan muu kokenut samaa Concertan käytön lopettamisen jälkeen? Haluaisin todella jo eroon siitä lääkkeestä, koska en haluaisi syödä sitä pelkästään sen takia että uupumus on niin sietämätöntä. Sanotaan, ettei Concerta aiheuta riippuvuutta, mutta voiko sitä todella olettaa 7 vuoden päivittäisen käytön jälkeen, ettei keho ole jollain tapaa tottunut lääkkeeseen? Olisin kiitollinen, jos kertoisitte omista kokemuksistanne, koska olen huolissani olotilastani. Väsymys on sellaista totaalista uupumusta, jolloin jopa istuminen ja puhuminen tuntuu raskaalta, ja lihakset tuntuvat niin heikoilta, että jaksan tuskin kävellä. Tällainen uupumus saa mielen todella matalaksi, ja kaikki tämä olisi helpompi kestää, jos tietäisin että se kuuluu asiaan ja on vain ohimenevä osa lääkkeestä vieroittautumista.

Hei 1989,
tuosta lääkityksen lopettamiseen mahdollisesti liittyvästä väsymyksestä kannattaa vielä jutella sen lääkärin kanssa, joka tuon lääkityksen on sinulle määrännyt tai joka nykyään uusii reseptit. Erikoislääkärillä voisi olla tietoa tuosta väsymykssetä ja siitä, kuinka läheisesti se liittyy lääkityksen lopettamiseen. Toinen vaihtoehto, mistä voisit saada tietoa, on ottaa yhteyttä suoraan lääkkeen valmistajaan. Noilta lääkeyrityksiltä löytyy yleensä nettisivut, mistä löytyy yhteystiedot. Heiltä voi saada neuvontaa juuri tällaisiin lääkkeen käyttöön liittyviin kysymyksiin. Toivottavasti löydät tietoa joko lääkäriltä tai lääkeyritykseltä. Olet ihan oikeassa siinä, että väsymys on huomattavasti helpompi kestää, jos tietää, että se kuuluu asiaan ja menee ohi. Jaksamista sinulle.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 22.10.2013 klo 16:37

Hei kaikille ja tiedoksenne:

Huomenna keskiviikkona 23.10. Tukinetissä on jälleen vuorosa ADHD-liiton kuukausittainen liveryhmä eli chat. Liveryhmä on klo 18-20 ja keskustelun teemana on: ADHD -oireisten puolisot. Liveryhmän ohjaajina toimivat ADHD-liiton asiantuntijat.

Liveryhmä on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tervetuloa mukaan jakamaan ajatuksia vertaisten ja ADHD-liiton asiantuntijoiden kanssa!🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 19.11.2013 klo 10:00

Hei ja tiedoksi kaikille! 🙂🌻

Huomenna keskiviikkona eli 20.11. on jälleen ADHD-liiton liveryhmän aika. Liveryhmä eli chat on täällä Tukinetissä ja se on avoin kaikille, joita kulloinenkin teema koskettaa.

Huomisen keskustelun teemana on: Adhd ja työelämä. Keskustelun ohjaajina toimivat ADHD-liiton asiantuntijat.

Tervetuloa mukaan jakamaan ajatuksia aiheesta! 🙂🌻

Käyttäjä pepita2 kirjoittanut 09.01.2014 klo 14:27

Kommentoisin tuota viestiä liittyen väsymykseen (1989)

Mielenkiintoinen huomio, että Concertan lopettaminen saattaisi aiheuttaa väsymyksen.

Minulla on ADHD diagnoosi ja taistelin väsymyksen kanssa jo ennen diagnoosia. Nyt se on vain vuosien varrella pahentunut. Väsymys meni paljolti työuupumuksen piikkiin. Varmasti osittain oli kyse myös työuupumuksesta, mutta jo kolme työuupumusjaksoa kokeneena minulle on tullut pelko, etten kerta kaikkiaan kykene ns. normaaliin työhön.

Väsymystäni hoidettiin pitkään masennuksena. Mielestäni ketju kuitenkin meni niin, että ensin iski armoton väsymys ja sen jälkeen masennus. Ketäpä ei masentaisi, jos aina vaan väsyttää! Väsymys oli aika ajoin lähes invalidisoivaa.

Olen syönyt Concertaa muutamia vuosia, mutta sen vaikutus mielestäni heikkeni varsin nopeasti. Se auttoi osittain väsymykseen. Nykyään syön Provigilia, jolla saan tainnuttavan väsymyksen pääsääntöisesti pysymään joten kuten loitolla päiväsaikaan.

Tilanteeni on varsin paradiksaalinen. Päivällä väsyttäisi ja yöllä ei tule uni. Uniongelmani kroonistuivat työstressin myötä. Minulla on myös siirtynyt unirytmiu, joten aikaiset aamuherätykset ovat myrkkyä. Uneni olen joten kuten saanut kuntoon Mirtazapinilla.

Onko muilla ADHD diagnoosin saaneilla kokemusta lähes invalidisoivasta väsymyksestä?

Käyttäjä Liina_N (Työntekijä) (Adhd-liitto ry) kirjoittanut 24.01.2014 klo 12:53

Hei Pepita2,

toivottavasti joku löytää kysymyksesi ja voisi kertoa omista kokemuksistaan! Minä en osaa sanoa muuta kuin komppaavani Jarhaa lääkärin kanssa käytyjen keskustelujen tärkeydestä. Tiedoksi kaikille, ADHD-liiton sopeutumisvalmennuskursseille voi nyt hakea : http://www.adhd-liitto.fi/tukea/adhd-liiton-palvelut/sopeutumisvalmennuskurssit/2014