Axuli83 kirjoitti 15.5.2016 0:3
Mutta se yksinäisyys on vaikeata. En voinut koskaan ennen kuvitella elämää ilman ihmisiä ja olin aina varma että saan ystäviä. Oon sairaan sosiaalinen ja kuolen jos en pääse ihmisten seuraan. Sairastumisen takia elämä on päälaellaan ja monessa vaikea jakso.
Mutta ajattelin toista kertaa elämäni aikana mennä kattomaan muutaman leffan oman itseni ja karkkipussin kanssa.😎
Minulla oli joskus kalenteriin kirjoitettuna aforismi, joka on jäänyt mieleeni, mutta alkuperäistä ajattelijaa en valitettavasti muista. Se meni näin:
"Uskallus lisää rohkeutta, epäröinti lisää pelkoa."
Tuohon "ekaa kertaa" -harrastukseeni liittyy keskeisessä roolissa uskaltautuminen, uskaltaminen. Siitä tulee aina hyvä mieli, kun uskaltaa rikkoa rajojaan ja mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Kun olen uskaltanut mennä jonnekin uuteen paikkaan, elämänpiiri on ikäänkuin laajentunut ja joskus olen löytänyt sellaisia uusia paikkoja, joista on tullut uusia vakiokohteitani. Tulee myös reippaampi ja yleissivistyneempi olo, kun on nähnyt uusia paikkoja.
Vähän samaan kategoriaan kuuluu yksin uusiin paikkoihin uskaltautuminen. Alunperinhan harrastin tuota "ekaa kertaa" -juttua erään ystäväni kanssa, mutta nykyään pyrin tekemään sitä lähinnä yksin. Minulla oli monta vuotta sellainen rimakammo, etten uskaltanut mennä elokuviin yksinäni. Ihmettelin kun eräs ystäväni kävin usein leffassa yksin. Kuluneena talvena ostin kolmen lipun arkipäivä-alennussarjan, koska ajattelin että arkipäivinä päivänäytöksissä on "turvallisia eläkeläisiä" ja ehkä työttömiä tms. Se oli minulle kova haaste uskaltautua yksin leffaan, mutta selvisin siitä ja nyt uskaltautuisin myös iltanäytöksiinkin yksin. Tänä kesänä yhtenä urakkanani on uskaltautua uusiin paikkoihin pyörällä. Nimittäin koen aika jännittäväksi etsiä kaupunkiolosuhteissa uusia reittejä polkupyörällä, mutta kun niitä löydän tykkään jatkossakin pyöräillä uusilla alueilla. Kaupunki tulee tutummaksi ja teen ikäänkuin uusia aluevaltauksia. Aikoinaan oli myös kynnys matkustaa ulkomaille yksin tai mennä yksin ravintolaan syömään. Niistäkin on selvitty. Jollain tavalla yksin tekemään uskaltautuminen lisää itsenäisyyttä ja vapautta. Yksin tekemisessä on se etu, ettei ole riippuvainen kenenkään toisen aikatauluista tms. Tänä kesänä haluaisin myös käydä kansallispuistossa patikoimassa uusia reittejä yksinäni.