Kertoisitteko kokemuksianne Sertralin Hexalista (mielialalääke). Tärkeää!!!!

Kertoisitteko kokemuksianne Sertralin Hexalista (mielialalääke). Tärkeää!!!!

Käyttäjä Kolperi aloittanut aikaan 19.03.2009 klo 20:32 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kolperi kirjoittanut 19.03.2009 klo 20:32

Hei!
Söin aiemmin Efexor depott-masennuslääkettä, mutta koska olen jo valmiiksi vähän ”yliaktiivinen” ihminen ja kärsin lievästi pakko-oireilusta, lääkkeeni vaihdettiin lääkärini kanssa keskusteltuani otsikossa mainittuun lääkkeeseen. En ole vielä vaihtanut lääkkeitä, mutta sen aika on ensi viikolla.

Kertokaa minulle kokemuksianne tästä kyseistä lääkkeestä, jos viitsisitte. Oliko sivuvaikutuksia ja jos oli, niin millaisia? Helpottiko lääke olotilaanne?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! 🙂🌻

Käyttäjä taikku79 kirjoittanut 20.03.2009 klo 20:02

Moi! Mulle määrättiin aikoinaan Zoloft, mutta luulen että se on rinnakkaislääke tuolle mainitsemallesi lääkkeelle. Mulla nimittäin on käytössä Sertralin Orion, Zoloftin reseptillä.(Jälkimmäinen on kai valmistajan nimi)
Muistan kun aloitin lääkkeen muutama vuosi sitten. Tarkkailin tietenkin sairautenikin vuoksi oireitani, mutta sen muistan, että tuntui että sisukseni jotenkin värisi/tärisi muutaman päivän. Ja päässä tuntui hetkellisiä viiltäviä kipuja. Vähän oli huimaustakin. Siinähän on hirveästi sivuvaikutuksia, ja ne ovat jokaisella yksilöllisiä. Ja muutenkin lääkkeiden sopivuus on yksilöllistä. Itselleni tuo lääke on kuitenkin ollut hyvä. Parissa viikossa oloni alkoi selvästi parantua. Mulle lääke määrättiin vaikean masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi. Paniikkikohtaukset ovat loppuneet kokonaan. Kerran jo lopetin lääkityksen omasta tahdostani, mutta oireet alkoivat palata muutaman kuukauden jälkeen. Aloitin saman lääkkeen uudelleen. Nyt syön sitä minimiannoksen, eli 50mg/vrk. Mulla kävi hyvä tuuri sen suhteen, että heti ensimmäinen lääke oli hyvä. Ei ole tarvinnut edes harkita toista. Kannatan rohkeasti kokeilemaan sitä mitä lääkäri määrää, ja muista että vaikutus ei ala heti. Ensimmäisinä päivinä olo saattaa olla jopa huonompi kuin aikaisemmin, mutta kyllä se siitä tasoittuu. Hyviä vointeja sulle!

Käyttäjä Navajo kirjoittanut 23.03.2009 klo 09:45

Hei!

Mullekin kokeiltiin Zoloftia jossakin vaiheessa. Muuten se sopi tosi hyvin, mutta tuli kiusallista ihottumaa ja lääke jouduttiin vaihtamaan sen takia. Joskus lääkityksen etsiminen ja sopivan löytyminen voi viedä aikansa ja joillekin hyvä löytyy ensi yrittämällä. Mulle lääkitysten kokeilemiset ja vaihdot on tuttuja juttuja, mutta nyt on tosi hyvä yhdistelmä, joka ei elämää haittaa millään tavalla. Kannattaa siis olla kärsivällinen! Pidetään peukkuja, että sulle tuo sopisi! 🙂👍

Käyttäjä koiraneito kirjoittanut 27.04.2009 klo 19:22

Hei!

Mulla on kans tuo sertralin eli zoloft lääkkeenä ja mulle se on ollu todella hyvä lääke. Ainut haittavaikutus mulla on ollu se et se vie ainakin multa seksuaalisia haluja mut tuosta täytyy sit vaan avoimesti puhua kumppanin kanssa ja kyllä noi ainakin tähän mennessä hyvin on ymmärtäneet.

Mulla jouduttiin tosi pitkään hakemaan ennenku tuo sertralin löyty.

Voimia sulle. 🙂🌻

Käyttäjä nooramoi kirjoittanut 23.05.2009 klo 18:41

Moi!

Ite oon syöny Sertralin 50mg noin kolmen kuukauden ajan. Syön sitä lähinnä paniikkihäiriön vuoksi. Kohtauksia ei ole ollut ollenkaan helmikuun -09 jälkeen! 🙂👍
Minulla lääke on toiminut todella hyvin, ei moittimista.
Ekoina päivinä huimasi ja maha oli vähän sekaisin. Kahden viikon jälkeen alkoi ahdistamaan vähän enemmän kuin yleensä, mutta lääkärin mukaan se kuuluu asiaan.

Suosittelen kyllä aloittamaan Sertralinit, kun lekuri on ne kerran määrännyt. Annostuskokoahan voi nostaa aina 200mg asti mutta yleensä aloitetaan viidelläkympillä.

Käyttäjä angergo kirjoittanut 25.05.2009 klo 09:21

Hei, olen syönyt ko lääkettä jo usemman vuoden.
Alkuun söin tuon 50 mg, ei auttanut masennukseen, en vaan suostunut nostamaan annosta.
Kun vihdoin viime syksynä olin niin huonossa kunnossa, nostin annosta ensin sataan ja sitten kahteen sataan mg vuorokaudessa.
En olisi uskonut miten minulla on olotila muuttunut, johtuuko sitten lääkkeestä vai elämän asioista, mutta voin sanoa että voin aika hyvin.
Vuosia minulla on paha olo, siis todella olin maassa enkä nähnyt mitään valoa, mitään en halunnut tehdä, mihinkään mennä, kaikkeen oli pakotettava itsensä.
Nyt jaksan kaikenlaista, pienimuitoista mutta kuitenkin, voin huokaista usemmankin kerran päivässä että ihana olo.
Uskaltaako tuota lääkettä edes joskus lopettaakaan, en tiedä.
En ole päässyt mihinkään ammattiauttajalle, siis en saa keskusteluapua, yksin on pärjättävä, lääkkeen kanssa. Nyt menee aika hyvin, jatkosta en tiedä, mutta päivä kerrallaan.

Käyttäjä mamma83 kirjoittanut 18.06.2009 klo 13:13

sertralin on myös minulla käytössä, syönyt sitä noin 4kk ja tällä hetkellä anos 150mg, odotan vieläkin et alkais kunnolla tehota. milloin teillä muilla on vaikutus alkanut tehota kunolla?

Käyttäjä Maa kirjoittanut 24.06.2009 klo 07:56

Heips, itse syön ahdistuneisuushäiriöön/sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja lievään masennukseen Sertralin tevaa (joka on tällä hetkellä edullisin Zoloftin rinnakkaislääke). Aloitin 50 mg:llä maaliskuun lopulla. Silloin tuntui jo viikon parin jälkeen, että vaikutukset alkaa. Sosiaaliset tilanteet helpottuivat vähän. Pieni masennuskin helpotti hiukan. Halusin kuitenkin jo kuukauden jälkeen nostaa annoksen 100 mg:aan. Tuntuu, ettei nyt tämän noston jälkeen ole juurikaan tapahtunut muutoksia. Mieliala on aika tasainen. En esim. itkeskele juurikaan, kun ennen lääkettä itkin varmaan herkemmin.

Mulle on ilmaantunut etovaa oloa aamuisin/aamupäivällä. Onko muilla samaa? Ihme, ettei ole vieläkään mennyt ohi.

Vaikutuksia odotellessa..

Käyttäjä mamma83 kirjoittanut 29.06.2009 klo 13:11

nostin eilen sertralin annokseni 150mg 200mg, ilman lääkärin lupaa, kun ei niillä ole aikaa näin kesällä jutella.