Kelle pitäisi puhua? Ahdistaa..

Kelle pitäisi puhua? Ahdistaa..

Käyttäjä Nimeltä mainitsematon aloittanut aikaan 02.05.2016 klo 00:25 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Nimeltä mainitsematon kirjoittanut 02.05.2016 klo 00:25

Olen nuori aikuinen jolla on ollut ahdistusta koko elämän, mutta ennen se ei silleen haitannut kun meni kouluun ja siellä oli kavereita, että ahistuksen unohti. Tosin nyt työttömänä ei meinaa mikään helpottua, kaverisuhteissa on draamaa ja työttömyys ahistaa enemmän ja tämä vaikuttaa siihen että en saa mitään aikaseks (pitäs kouluihin hakea mut lukemisesta ei tuu ahistuksen takia mitään). Ja jotenkin sitä on kyynistynyt niin paljon, että ei jaksa edes itkeä vaikka mieli tekisi.

Kävin monta vuotta psykiatrilla ja epäiltiin masennusta mutta se ajatus masennuksesta ahisti niin paljon, että kieltäydyin oikeista testeistä. Psykiatrille en viittinyt kunnolla edes puhua kun joka kerta kun edes yritin se katto mua kun hullua tai semmosta joka tekee kärpäsestä härkäsen… : ( tai siltä se ainakin tuntui. Enkä kehannut pyytää psykiatrin vaihtoo ku en halunnu loukata… ja siinä oli sekin että puhuminen ei sinänsä auttanut. En mä tarvii ketään kuuntelee mua, haluan että joku osais oikeesti auttaa mua petraamaan henkistä tasapainoa tai jotain. Mietin oisko nää mun asiat sitten terapeutin hommia, kun kyse ei oo kuitenkaan pienistä ongelmista vaan jokapäiväisestä ahdistuksesta joka on jatkunut monta vuotta. Ja onko se sittenkään terapeutinkaan asia… En tiiä mikä mulla on…

Kuten huomaatte en ole oikeen varma mistään. Tiedän vain sen että ahistaa ja tekis mieli vaa heittäytyä jonkun jalkoihin ja itkee ja huutaa apua..

Kavereille voi kertoo, mut en vaan osaa ku oon omaksunu meijän porukassa sen ”psykiatrin” ja ilopillerin roolin… ja kun aina tulee sitä perus settiä ”kyllä se siitä” ja ”voi, voi..” ja sit aihe vaihtuu eli ei ne oikee osaa ottaa mua tosissaan vaikka varmaan haluaisivatkin…

Käyttäjä RuusuMaria kirjoittanut 02.05.2016 klo 18:28

Hei
Voin kertoa vain oman kokemukseni siitä kuinka olen saanut helpotusta ahdistukseen. Ja tutkimustietoakin asiasta löytyy, että sokeri on ahdistusoireiden aiheuttaja tosi monessa tapauksessa. Itse olen ollut parisen vuotta vaihtelevasti ilman sokeria, (nyt koko tämän vuoden alun ilman) ja olen huomannut että aina kun syön sokeria ahdistusoireet palaavat kuvioihin. Kannattaa ainakin kokeilla, eihän siinä mitään häviä. Aluksi tosin voi olla pari päivää vieroitusoireita siitä sokerista, mutta sitten helpottaa. Ja omega-3 sekä d3-vitamiinit on tosi tärkeitä aivojen hyvinvoinnille. Toivon sinulle helpotusta ahdistukseesi🙂🌻

Käyttäjä RuusuMaria kirjoittanut 03.05.2016 klo 07:28

Vielä tarkennusta tuohon edelliseen viestiin. Minä en ole mikään ravitsemuksen ammattilainen, tekstini perustui vain omaan kokemukseeni ja siihen mitä olen aiheesta lukenut. Jos alkaa tekemään ruokavalioremonttia, se vaatii muutakin kuin vain että lakkaa syömästä jotain tiettyä ainesosaa. Jos kuitenkin tahdot perehtyä aiheeseen enemmän on hyviä kirjoja esim Antti Heikkilän kirjat, ja hyvä on myös Thorbjörg Hafsteinsdottir: 10 vuotta nuorempi 10 viikossa, siinä on joka päivälle itsearviointikaavake, jonka avulla voi seurata ruokavalion tuomia muutoksia elimistössä.
Ja varmasti jollekin puhuminenkin voisi auttaa. Miten olisi vanhemmat tai sisarukset?

Käyttäjä Nimeltä mainitsematon kirjoittanut 03.05.2016 klo 18:28

RuusuMaria kirjoitti 3.5.2016 7:28

Vielä tarkennusta tuohon edelliseen viestiin. Minä en ole mikään ravitsemuksen ammattilainen, tekstini perustui vain omaan kokemukseeni ja siihen mitä olen aiheesta lukenut. Jos alkaa tekemään ruokavalioremonttia, se vaatii muutakin kuin vain että lakkaa syömästä jotain tiettyä ainesosaa. Jos kuitenkin tahdot perehtyä aiheeseen enemmän on hyviä kirjoja esim Antti Heikkilän kirjat, ja hyvä on myös Thorbjörg Hafsteinsdottir: 10 vuotta nuorempi 10 viikossa, siinä on joka päivälle itsearviointikaavake, jonka avulla voi seurata ruokavalion tuomia muutoksia elimistössä.
Ja varmasti jollekin puhuminenkin voisi auttaa. Miten olisi vanhemmat tai sisarukset?

On liian myrskyisät/tulehtuneet välit perheen kanssa... ja kiitos neuvoista voisi ainakin tuota omega rasvaa käyttää. Sokeria en viitsi kokonaan jättää pois kun tuttu sai siitä kakkostyypin diabeteksen kun lopetti kaiken sokerin syönnin.😮

Käyttäjä Fenrir kirjoittanut 04.05.2016 klo 13:28

Anteeksi puutun aiheeseen hieman.

Sokeria ei missään nimessä pidä jättää pois. Sokeri on aivoille elintärkeää, ja se vaikuttaa jopa ajatuksen ja ymmärryskyvyn nopeuteen.

Se sokeri joka kannattaa karsia minimiin on valkoinen sokeri (valkaistu sokeri). Mutta muun tyyppiset sokerit pitää ensin pohtia jonkun kanssa joka on perehtynyt aiheeseen ja jolla on tiedot ruumiisi kunnosta, painosta jne.

Aiheesta löytyy paljon tietoa myös anoreksiaan liittyvissä artikkeleissa.