Kelan korvaama terapia loppuu. Ostopalvelulla eteenpäin?

Kelan korvaama terapia loppuu. Ostopalvelulla eteenpäin?

Käyttäjä Axuli83 aloittanut aikaan 18.04.2017 klo 21:49 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 18.04.2017 klo 21:49

Kelan korvaama terapia loppuu syksyllä kun täyteen tulee se 3 vuotta.

Todettu on jo että sitä on jatkettava että edes nykyinen toimintakyky säilyy.
Sossusta ei tietenkään ole apua(koskas olis ollu). He eivät suostu auttamaan ollenkaan.
Tiedän itsekin että jos en saa jatkaa terapiaa, romahdan. Se on koettu jo kerran aikaisemmin ja en ota sitä riskiä enää. Menin niin alas että henki oli lähteä.

Tykkään hirveästi mun nykysestä terapeutista mutta hän ei kuulu esim.kaupungin järjestelmään. On kait yksityinen…
Käyn kerran viikossa ja se on ollut sopiva tahti. Joskus kahden viikon välein. Ongelma on siinä etten itsekään pystyisi sitten sitä maksamaan. Kerta on 90 e ja kerro se neljällä niin 360 e kk!!!
😯🗯️. Ei tollasta summaa olis varaa maksaa vaikka kävis töissäkin.

Ollaan nyt puhuttu oman psykiatrin kanssa että jos kaupunki voisi ostaa sen ostopalveluna. Hän sanoi itse että on nykyään todella vaikea saada. Mutta keskustelee kollegojen kanssa miten hakemus kannattaa laatia että olisi edes mahdollisuus sen läpi menoon.

Kauheasti en oota.

Kysyisinkin teiltä että miten toi homma toimii? Tarviiko mun tehä mitään hakemusta vai tekeekö mun psykiatri sen?? Miten hyvin teillä mennyt läpi??
Ostopalvelusta mulla ei oo niin hyvää tietoa, vaikka yrittänyt penkoa. On niin monia versioita.

Mutta kiitoksia jo valmiiksi!!

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 21.04.2017 klo 21:37

Täälläkään ei ilmeisesti tiedetä miten homma toimii☹️.

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 21.04.2017 klo 22:53

Hei, Jos olen ymmärtänyt oikein, mä käyn terapiassa (tai psykologin tapaamisissa) joka on ostopalveluna. Sairaanhoitopiirin maksamana. Minulla itsellä kesti saada päätös, kun oli rahat loppu jotka sairaala sai ostopalveluun käyttää, ja nyt vasta alkuvuonna sain sen. 20 krt. Se ei kyllä riitä, ja tarvitsisin lisää... ☹️

En osaa sanoa, miten tuo prosessi sinun kohdalla menisi, mutta minulla psykiatri laittoi hakemuksen ja maksusitoumuksen, ja mä itse valitsin terapeutin jos sillä oli aikoja. Onneksi oli. On jokin yksityinen firma jolta se "ostetaan". Minulla ei siihen olisi rahaa jos itse kaiken maksaisin...

Toivon, että saisit jatkaa terapiaa joko kelan kautta tai että tuo ostopalvelu tältä sinun terapeutilta onnistuisi jotenkin. Ymmärrän hyvin sinua, mä olen ihan kauhuissani jos ajattelen että en pystysi käymään terapiassa. Romahtaisin...

Onko kelan tukeman terapian jatko mitenkään mahdollista vielä vaikka tuo aika on mennyt?

Uskon, että saatte asian järjestymään jotenkin, ja voisit jatkaa terapiakäyntejä. Toivottavasti niistä on sinulle apua, minua ainakin ne helpottaneet oloa ja ehkä valoa tunneliin antanut.

Voimia ja tsemppiä sinulle ja iso voimahalaus🙂🌻

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 23.04.2017 klo 18:49

Taistelin 10 vuotta ennen kun sain terapian. Jep. Tein ihan kaiken mitä vaan pystyin. Mutta vasta sitten kun sain kunnon psykiatrin niin homma lähti eteenpäin.
Mun psykoterapeutti on just yksityinen vaikka sen kelan listoilta löysinkin🙂. Kävi niin hyvä mäihä että löysin kerralla loistavan. Toisaalta oli ihan kiva että kerranki ollu onnea matkassa.

Kelalta voi hakea 4 vuotta, mutta se vaatii erityisen painavia syitä. Eli varmaan itsemurhan partaalla tai sekaisin kuin seinäkello. Mulle voi käydä noi kaikki mainitsemani. Olin ilman terapiaa ja parista vuodesta en juurikaan muista mitään. Aika rankkaa aikaa oli ja jos en olis tajunnut soittaa(en tiiä vieläkään miten tajusin sen tehdä)akuutille polille, olisin kuollut.
Päiväosastolle pääsy pelasti mun hengen.

Nyt nostettiin lääkitystä maksimiin. Ollut n. 4 vuotta samalla tasolla. Viime vuosi oli sairaan vaikea ja totesin että tästäkin vuodesta tulee tuon terapia tappelun ymv. kanssa.

Ostopalveluna 20 krt:/. Ei hän se riitä mihinkään!! Tai siis sen käsityksen juuri sun kirjotuksesta sain:/. Miksi eivät voi kerralla määrätä kunnolla niin ei tarvi stressata ja hakea koko ajan. Joutuu koko ajan miettimään että mitä sitten JOS ei saakaan enää☹️. Raha hallitsee kaikkea. Ikävä kyllä.

Yritetään nyt ainakin tota ostopalvelua ja kelankin kautta. Eli tehdään kaikki mahdollinen. Hiton sossu kun ei voi koskaan auttaa sillon kun tarvii. Maksaisivat edes osan, mutta kun ei niin ei.
Varasin sossuun/kelaa ajan ja meen sinne puimaan tota ja en liikahdakaan tuolilta ennen kuin pääseen selvyyteen asiasta...asioista. Tuonnekin sai ajan vasta 17.5. noh on se 4 kk aikaisemmin kuin yleensä;).

Hyviä vointeja kaikille🙂🌻