Keinoja hahmottaa todellinen luonteesi

Keinoja hahmottaa todellinen luonteesi

Käyttäjä ElämänValo aloittanut aikaan 08.10.2011 klo 00:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ElämänValo kirjoittanut 08.10.2011 klo 00:51

Tähän ketjuun voisi koota keinoja miten voi sukeltaa omaan alitajuntaan selvemmin ja tajuta sen pohjalta, että millaiset arvot ovat sinulle tärkeitä sekä mitkä asiat tekevät sinut AIDOMMIN onnelliseksi. Keinoja varmaan on monia ja tässä niistä yksi:

Kerää lehtiroskiksesta erilaisia lehtiä, joissa on paljon tunne pohjaisia juttuja (kuvia, sanoja ja otsikoita) esim. naisten lehdet, 7 päivää jne. Päätä mielessäsi kokeen aihe esim. ”Kuka minä olen, mitä haluan elämältäni”, ”Mitä haluan parisuhteelta ja kumppaniltani”, ”Mitä teen työkseni seuraavat 20v”, ”Millaisen asunnon ostan”…

Selaa lehtiä läpi nopealla tahdilla. Muistuta välillä itseäsi valitsemastasi aiheesta. Käytä n. kahden sekunnin sääntöä eli aina kun jokin otsikko tai kuva jotenkin pysäyttää, koskettaa, liikuttaa, osuu sydänmeen LYHYESSÄ AJASSA jne. niin leikkaa se talteen. Siis valinnoissa pitää olla jotakin normaalia enemmän kuin monissa muissa ehdokkaissa. Älä jää lukemaan (ainakaan pitkäksi aikaa) kun teet koetta, sillä kerkeät lukemaan myöhemminkin. Koita pitää tahtia yllä, koska muuten kokeen ”yllätyksellisyys” ja alitajunnan teho ei oikein toimi. Leikkaa myös ne ”rajatapaukset” talteen vaikket ole ihan varma, että ”järisikö maa” niiden takia.

Kun olet kahlannut nopeasti ainakin tunnin verran eri lehtiä, niin tarkastela leikkele kasaasi. Tähän on päässyt finaaliin siis paljon leikkeleitä ja myös niitä ”häiriöääniä”, jotka eivät ehkä kuitenkaan ole sitä aitoa itseäsi. Punnitse vielä, että mitkä ”rajatapaukset” pitäisi kuitenkin heittää pois.

Asettele isolle paperille leikkeleet mieleisesi järjestykseen, ihan vain sellaiseen kuin sinusta tuntuu. Joskus joku leikkele tukee toista kun ne asettaa vierekkäin. Liimaa lopuksi lopulliseen muotoon isolle tyhjälle paperille.
Pidä pari tuntia tai jopa päivää taukoa eli tee aivan jotain muuta. Palaa sitten takaisin ison paperin ääreen, jotta mieli on paremmin tyhjentynyt ja tarkastele ”kokonaisuutta” alitajunnastasi, jolloin kohtaat sen paljon rehellisemmin kun olet saanut kokeeseen hieman etäisyyttä. Kun on PALJON alitajuntasi tärkeitä asioita edessäsi, niin sekava alitajunta saattaakin yllättäen kirkastua sinulle… silmiesi edessä… kun muuten sitä on välillä kovin vaikeata hahmottaa itse…

Samasta ideasta on muitakin variaatioita. Vastaavasti lehtileikkeiden sijasta sen voi myös tehdä vaikkapa musiikin muodossa eli valitsee vaikkapa tuhannesta biisistä 15 biisiä, jotka kuvaavat parhaiten aihettasi. Tai vaikka jos harrastaa jotain taidetta, niin kokoaa tuhannesta taideteoksesta pienen kuvakokoelman aiheen pohjalta. Tärkeintä valinnoissa on voimakas tunne, että siinä valinnassa on jotakin ylitse muiden.

Kun ihminen tuntee itsensä parhaiten, niin tekee myös vähemmän huonoja valintoja, jotka voivat olla haitallisia itselle pitkällä aikavälillä. Esim. työpaikan valinta, kumppani, harrastukset jne. Pääsee paljon helpommalla välillä kun tuntuu itsensä arvot ja rajat, että mihin pystyy ja mitkä ovat heikkoudet/vahvuudet. Helpottaa elämää kummasti varsinkin jos on ongelmia ja harkitsee vakavasti tekevänsä suuria muutoksia elämäänsä, mutta muutokset myös pelottavat…

”En voi kertoa mikä Matrix on… sinun on koettava se itse.”
– Matrix the movie

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 10.10.2011 klo 19:18

vilkaisin tän viestin läpi ja tajusin et tää sun idea muistuttaa tosi paljon sellasta juttuu minkä mä tein sillon ku mulla oli tosi paha olla. 😋

tein sellaiselle A3-paperille niin kutsutun Unelmataulun. leikkasin vanhoista aikakauslehdistä kuvia ja tekstejä, jotka miellyttivät minua, ja sen jälkeen liimasin ne valkoiselle pohjalle. piirtelin vielä paperille kuvia, joiden näkemisestä tulee hyvä mieli. 🙂

Unelmatauluksi tätä askartelun tulosta kutsutaan siksi, että sitä katsoessaan tuntee katsovansa unelmiaan. koska paperi on täynnä vain sellaisia asioita, joista itse pidän, tunnen sitä katsoessani katsovani asioita, joita haluan tavoitella omaan elämääni.

mulle tuli mielettömän hyvä mieli kun tein sen ^^