Kaverilla mielenterveysongelmia - miten saada hoitoon?
Hei!
Minulla on kaveri, joka kärsii selkeistä mielenterveysongelmista, ja on itsekin tästä tietoinen. Hän ei kuitenkaan ole saanut tilannettaan vastaavaa hoitoa eikä ole mitenkään hoitohalukas, koska pelkää olevansa ”hullu”. Hän kärsii harhoista, on poissaoleva, unohtelee sopimiaan asioita, puhuu erikoisia asioita havainnoistaan, pohtii maailmaa harvinaisen älykkäin teorioin, ja tämän takia monet kanssaihmiset ovat vähän kiusaantuneitakin hänen tilanteestaan. Kaikki eivät toki tiedä hänen omia pelkojaan ”hulluudesta”, mutta meitä on pari kaveria tässä porukassa, joille hän on kertonut enemmänkin mietteistään.
Hänen tilanteensa on ruvennut jo vaikuttamaan kaveripiiriin ja yhteiseen musiikkiharrastukseemme. Hän unohtelee treeniaikoja, mikä vaikuttaa noin kymmenen ihmisen yhteiseen tekemiseen, ja luonnollisesti olen huolissani hänen tilastaan ja kykenevyydestä jatkamaan yhteisissä kuvioissa tässä porukassamme.
Hän on käynyt psykiatrillisella osastolla juttelemassa jonkin verran, sen tiedän. Häntä ei ole otettu osastolle sisälle, koska hänen oireensa eivät viitanneet mihinkään ”vakavaan” tuona ainoana kertana, kun hänet sinne oli viety jonkin tuttavan toimesta. Hänelle on myöskin määrätty lääkkeitä, mutta hän ei ota niitä. Hänellä on ymmärtääkseni suvussa joku krooninen mielisairaus ihan lähiperheessä.
En tiedä, miten häntä voisi auttaa, tai mihin pitäisi ottaa yhteyttä. Pelkään tämän kymmenen hengen porukan puolesta, että yksi tärkeä linkki ei pystykään toimimaan, ja kärsimme siitä kaikki, koska treenaamme sovittuja tilaisuuksia varten. Mitä pitäisi tehdä tai sanoa? Miten voisin auttaa kaveria eteenpäin?
Joskus erilaisuus on ominaisuus, ja hän on muunmuassa erittäin älykäs matemaattisesti, mikä saattaa olla kytköksissä hänen omanlaiseen olemukseensa. Kuitenkin, jos hän haluaa ottaa vastuuta ja harrastaa porukassa, hänen varmaankin pitäisi hankkiutua lääkehoitoon, terapiaan, ja ymmärtää ottaa vähemmän vastuuta, jotta selviytyisi pienistä lupauksistaan ja tekemisistään, ja pystyisi tuottamaan iloa itselleen sekä muille. Miten tämän voi hänelle sanoa?! En halua tyrmätä häntä, koska hän on hyvä siinä mitä hän tekee, ja mukava ihminen, mutta haluaisin jotenkin saada hänelle apua tilanteeseen.
Toivottavasti tästä joku osaisi minua auttaa. Kiitos! 🙂