Kauhea kipu ja masennuskierre

Kauhea kipu ja masennuskierre

Käyttäjä luca aloittanut aikaan 25.07.2008 klo 16:35 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä luca kirjoittanut 25.07.2008 klo 16:35

Olen tässä hiljanseen alkanut vähän päästä jaloilleni seitsemän vuotta sitten tapahtuneesta hirvittävästä kriisistä… Kriisin seurauksena sairastuin vakavaan masnnukseen.

Hyvän hoidon, lääkkeiden, terapian ja oman selviytymishakuni johdosta olen alkanut uskoa että on hyvä ja antoisaa elää. Vammauduin niin että en koskaan enään pååse kokonaan eroon lääkkeistä, enkä haluakkaan. Masennukseni on kroonistunut, pelkoineen ja ahdistuksineen.

Viimeisen vuoden aikana minulle on tullut uusi kriisi ja pelottaa kun en tiedä miten jaksan. Vanha selkävaivani on tullut krooniseksi kivuksi joka on aina låsnä. Kipulääkkeet vähän lievittävät mutta eivät poista kipua.

Olen kierteessä. Kipu pahentaa masennusta ja masentuneena ei jaksa liikkua ja hoitaa selkää…saisimpa kokea muutaman päivän ilman kipua. En tiedä miten päästä tästä kierteestä.

Käyttäjä rrr kirjoittanut 29.07.2008 klo 22:03

hei luca,
haluaisin vaan kertoa-kirjoittaa, että minullakin on ollut diagnosoitu vakava masennus. en itse edes tajunnut omaa tilaani tavallaan silloin, vaikka kaikenlaista asioita tein tuolloin töitä tms. se oli vuonna 1991. Joskus vuonna 95 otin asian selvittääkseni ja kävin 2-3 terapiajaksoa ja söin masennuslääkkeitä.

Masennuslääkejaksoja oli useita ja välillä pidin taukoa, täytyy myöntää, että joskus vähän omine lupineni. Tarkoitus oli itselle selvittää, pärjäänkö ilman lääkettä. Kävin läpi vakavassa masnnuksessa erilaisia oloja, niinkuin itsekin kuvasit: pelkoa, ahdistusta, alemmuutta siitä että käytän lääkettä yms yms.

Oman masennus-taipumuksen kanssa täytyy opetella tulla toimeen läpi koko elämä.
Sitä olen oppinut.

t. rrr

Käyttäjä koiraneito kirjoittanut 29.07.2008 klo 23:41

Hei!

Oletko muuten käynyt ihan erikois spesialisti lääkäreillä tuosta jatkuvasta kivusta? Meinaan et voihan siihen nykypäivänä olla jotain parannuskeinoja..itel ei noist sillee oo kokemusta mut kannattaa varmaan vielä kysellä eikä luovuttaa..? 🙂

Ja tuosta masennuksesta sen verran et uskon todellakin et noin tuo kierre menee et kipu pahentaa masennusta jne..mullaki oli nuoruudessa kova käsikipu ja ku siihen ei löydetty mitää ntehoavaa hoitoa ni se alko aiheuttaa masennusta ku ei saanu edes yöllä nukuttua sen kivun kans..sit alko masennuslääke kierre ja kaikki lääkärit olikin jo siinä vaiheessa sitä mieltä et se mun masennus aiheuttikin sen kivun eikä niin et masennus ois johtunu kivusta..no, vuosi meni tuota kierrettä et mulla vaan masennuslääkkeitä ja särkylääkkeitä lisättiin koko ajan ja sanottiin et pitäis mennä aktiivisen hoidon pariin mut sit sattuikin vuoden pääst tulemaan sen verran viisas lääkri töihin et se näki heti mikä sen käsikivun aiheutti ja ku se hoidettiin kuntoon ni siihen loppu masennuslääkkeiden syöminen.

Mut siis tuo on ihan tyypillinen ongelma et kipu aiheuttaa pahan masennuksen, kuka siinä jaksaa olla iloinen jos koko ajan on kipuja ja et saa öisinkään nukuttua ym..? ☹️ nyt valitettavasti mun kaveri on samassa tilanteessa ja jotenkin tuntuu et nään itteni uusintana kun hänen tilannettaan seuraa.. ☹️

Toivon siulle voimia jaksaa tuon ongelman kanssa ja hae nyt vielä ihmeessä apua siihen selkävaivaan, pistä ne lääkärit tiukille ja vaadi kunnon hoitoa! 🙂 toivottavasti sulla alkaa elämä menemään parempaan suuntaan vielä. 🙂🌻